یک معلم دوره متوسطه در شهرستان درمیان:

فضای مجازی ماهیتاً در عموم جامعه به‌عنوان فضای سرگرمی تلقی می‌شد

درمیان (پانا) - یک معلم دوره متوسطه دوم آموزشگاه محمود فقیهی معتقد است آموزش از راه دور و مجازی از لحاظ بازدهی قابل مقایسه با آموزش حضوری در کلاس درس نیست، زیرا فضای مجازی ماهیتاً در عموم جامعه به‌عنوان فضای سرگرمی تلقی می‌شد.

کد مطلب: ۱۲۳۹۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
فضای مجازی ماهیتاً در عموم جامعه به‌عنوان فضای سرگرمی تلقی می‌شد

با فروکش کردن کرونا و انجام واکسیناسیون عمومی در کشور، موضوع بازگشایی مدارس بعد از حدود دو سال تعطیلی به‌صورت جدی مطرح شد و به تدریج در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون همه مدارس سطح کشور ملزم به برگزاری کلاس حضوری شده‌اند.

مسأله‌ای که هر چند روند آموزش و پرورش در کشور را جدی‌تر و بهتر خواهد کرد و مورد رضایت اکثر معلمان و البته دانش آموزان و والدین قرار گرفته است.

اما مسأله‌ای که اکثر معلمان بر آن اذعان دارند، این است که آموزش مجازی هر چند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرد اما نواقص و معایبی نیز داشت. یکی از این معایب این بود که فضای مجازی ماهیتاً در عموم جامعه به صورت یک فضای سرگرمی جاافتاده بود، بنابراین روح کلاس درس در فضای مجازی برای خیلی از دانش آموزان جدیتی نداشت. همچنین به دلیل سواد رسانه‌ای پایین بسیاری از والدین هیچ کنترلی روی دانش آموزان و فعالیت های دانش آموزان انجام نمی‌شد.

فاطمه زهرا هادوی، معلم دوره متوسطه دوم آموزشگاه محمد فقیهی به پانا می‌گوید:« الان که کلاس‌های درس بازگشایی شده و میزان آموزش دانش آموزان را برانداز می‌کنیم، می‌بینیم واقعاً در سال گذشته که آموزش به صورت مجازی بوده است، ادامه روند مجازی بودن مدارس شکاف عمیقی در آموزش و پرورش ایجاد کرده و خیلی دانش آموزان را از درس عقب می‌انداخت. مخصوصا دانش آموزانی که به هیچ عنوان به فضای مجازی دسترسی ندارند به دلیل اینکه در مکان‌های دورافتاده زندگی می کنند.»

این معلم با سابقه 14سال تدریس اظهار می‌کند:« اکثر دانش آموز در امر آموزش معلمان را یاری نمی‌کردند با این که ما مجبور بودیم برای پاسخگویی به تک تک دانش آموزان بیش از دو برابر وقت معمول مدرسه در فضای مجازی برای آن‌ها وقت بگذاریم.»

زهرا بیدسکی معلم دیگری است که به پانا اذعان می‌کند: «اکثر معلمان می‌خواهند مدارس به روال گذشته بازگشایی شده و آموزش مجازی تعطیل شود.»

وی علت این امر را بازدهی پایین آموزش مجازی به ویژه برای دروسی نظیر ریاضی که نیاز به کار کارگاهی معلم با دانش آموزان دارد، عنوان می‌کند و معتقد است در مرتبه دوم وقت بسیار زیادی برای ارتباط گرفتن با دانش آموزان، پاسخ گویی به سؤالات آنها و چک کردن تکالیفشان از معلم گرفته می‌شود.

این معلم باسابقه 4 سال تدریس در مقطع متوسطه دوم بیان می‌کند: «بسیاری از خانواده‌ها مجبور شده‌اند در دو سال گذشته برای عقب نماندن فرزندان خود از روند آموزش، با صرف هزینه‌های بالا برای آنها معلم خصوصی بگیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار