خرید اوراق مسکن راحت‌تر می‌شود

تهران (پانا) - بانک مسکن برای خرید اوراق مسکن روش جدیدی را در نظر گرفته تا خریداران مسکن راحت‌تر بتوانند بازپرداخت اقساط آن را انجام دهند و در واقع راحت تر وام برای خرید مسکن دریافت کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۹۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
خرید اوراق مسکن راحت‌تر می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین، هزینه سنگین خرید وام مسکن این روزها خبرساز شده است. امروز میانگین قیمت هر برگه وام مسکن به اندکی بالاتر از ۱۱۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب یک زوج تهرانی که قصد دارد وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن را خریداری کند نیاز است بیشتر از ۱۰۵ میلیون تومان بپردازد. همین مساله باعث شد که بانک مسکن به تازگی از یک طرح جدید رونمایی کند.

در همین زمینه محمدحسن علمداری، عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد که هزینه خرید اوراق مسکن نصف شده است. او در این زمینه به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مسکن توضیح داد: متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق برای دریافت این تسهیلات می‌توانند تنها برای دریافت ۵۰ درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آنها پرداخت می شود.

او ادامه داد: در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

علمداری همچنین گفت: این امتیاز در نظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می‌شود. تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور ۸۰ میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری می‌کردند اما هم اکنون با خرید و ارائه ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۸۰ فقره اوراق می‌توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند.

او تاکید کرد: این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان‌های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

علمداری گفت: با این تمهید اعمال شده هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان به نصف کاهش دارد و به این ترتیب قدرت خرید آن‌ها در بازار مسکن افزایش خواهد داشت. این مسئله در واقع فرصتی مناسب برای تمام متقاضیانی است که قصد دارند از محل اوراق اقدام به دریافت تسهیلات و خرید یا ساخت مسکن کنند.

البته باید بدانید که بازپرداخت وام در این روش با روش قبلی متفاوت است. پیگیری‌های اقتصاد آنلاین از بانک مسکن حاکی از آن است کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، سود کمتر و مدت بازپرداخت طولانی‌تری دارند. بر این اساس خریداران وام مسکن در مدل قبلی می‌توانند وام مسکن خود را ۱۲ ساله و وام جعاله را ۵ ساله بازپرداخت کنند و سود وام آنها ۱۷.۵ درصد است، اما در مدل جدید که خریداران نصف اوراق مورد نیاز را می‌خرند باید ۱۸ درصد سود پرداخت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل هشت سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود.

پیگیری‌های اقتصاد آنلاین از بانک مسکن همچنین حاکی از آن است که این مدل پرداختن وام هم اکنون به شعب ابلاغ شده و متقاضیان می‌توانند در تمامی استان‌ها درخواست دریافت وام به این شیوه را داشته باشند.

همچنین در این مدل میزان اقساط پرداختی متفاوت است. در حالت اول یعنی دریافت همه تسهیلات از محل اوراق، با توجه به اینکه وام مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله است، مبلغ اقساط تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است.

تسهیلات ۸۰ میلیون تومان جعاله مسکن نیز با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ سال محاسبه می‌شود که در نتیجه رقم اقساط آن ماهانه ۲ میلیون و ۳۱ هزار تومان است.

مجموع اقساط این تسهیلات ۸ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان است. در حالت دوم یعنی در صورتی که متقاضی دریافت تسهیلات خرید مسکن بخواهد از طرح جدید بانک تخصصی بخش مسکن استفاده کند، برای نیمی از تسهیلات (۲۰۰ میلیون تومان) باید ۴۰۰ برگه گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کند که با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله محاسبه می‌شود. رقم اقساط این تسهیلات ماهانه ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان خواهد بود.

همچنین نیم دیگر این تسهیلات (۲۰۰ میلیون تومان) از محل منابع داخلی بانک (بدون سپرده)، با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۸ ساله اعطا می‌شود که رقم اقساط آن ماهانه ۳ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان است.

وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله مسکن هم در دو وضعیت نیمی با اوراق و نیمی از منابع داخلی بانک (وام بدون سپرده) است که البته هر دو وام با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله اعطا می‌شوند که رقم اقساط این تسهیلات مانند حالت خرید با اوراق ماهانه ۲ میلیون و ۳۱ هزار تومان است.

مجموع اقساط پرداختی از سوی دریافت کننده این وام برای کل وام (۴۸۰ میلیون تومان) ماهانه ۹ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار