محمدباقر امیری*

روابط عمومی پل طلایی ارتباط با مردم است

روابط عمومی پل طلایی ارتباط مخاطبان با دستگاه‌هاست، پلی که پایه‌های آن از طلای ناب اعتماد، اطمینان و اعتقاد دو طرف ساخته شده است، وقتی پایه‌های ارتباط روابط عمومی با مخاطبان بر اساس اصول طلایی انسانی و اخلاقی ساخته شده باشد، هم سازمان و هم مخاطب از این ارتباط موثر و تاثیرگذار سود می‌برند. 

کد مطلب: ۱۲۳۹۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد

قانونی در چین وجود دارد به نام قانون پل طلایی، که می‌گوید: «اگر دشمن به شما حمله کرد و از پلی بر روی رودخانه‌ای گذشت، پل پشت سرش را خراب نکنید؛ چون وقتی دشمن بداند دیگر راه برگشتی ندارد، انرژی و تلاشش برای شکست دادن شما مضاعف خواهد شد. در عوض بروید و پل پشت سرش را از طلا بسازید تا اگر خواست عقب‌نشینی کند، احساس کند که روی این پل طلایی، حتی عقب‌نشینی هم افتخار است».

این قانون باید در روابط عمومی‌ها هم مد نظر قرار گیرد و همه پل‌های ارتباطی با مخاطبان را قطع نکنیم، وقتی کسی درباره سازمان نقد و یا مطلبی اظهار می‌کند کاری نکنیم که به یک منتقد تمام عیار(نه منتقد آگاه و سازنده) برای سازمان تبدیل شود بلکه با استفاده از روش های متقاعد سازی او را نسبت به کارکردها و جایگاه سازمان آگاه کنیم، فردی که از کارکردها و نقش های یک سازمان آگاه است معمولا انتقادهایش علمی، کار ساز و مشکل گشا برای سازمان است.

روابط عمومی هنر کار کردن با همه مردم از هر طیف و دسته‌ای است و مانند آب است که وقتی جریان می‌یابد براحتی راه خود را پیدا می‌کند و موانع و محدودیت‌ها را برطرف کرده و به حیات خود ادامه می‌دهد.

روابط عمومی کار هر کسی نیست

مدیریت و کار در روابط عمومی، کار هر کسی نیست، روابط شغلی پر استرس، هنر مردم‌داری، ایجاد ارتباط موثر و تاثیرگذار با مردم و تسلط بر شیوه‌های گفت‌وگو و تعامل با دیگران است.

هر کسی نمی‌تواند بدون داشتن تخصص و تجربه کار در این حوزه، مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، برای کار در روابط عمومی باید پله‌های نردبان آن را طی کرد (کارشناس، کارشناس مسئول، رئیس گروه و.. .) روابط عمومی دروازه ارتباط با مردم، مدعی‌العموم آ‌ن‌ها و سخنگوی دستگاه است، آمیختن این‌ها با همدیگر هنر و کار هر کسی نیست.

در واقع روابط عمومی برای یک دستگاه به منزله مغز متفکری است که تمام ایده‌ها، خلاقیت‌ها، هنر و دانشی که دستگاه نیاز دارد تا بتواند به درستی با مخاطب ارتباط موثر، تاثیرگذار و اثربخش برقرار کند، در خود دارد.

یک دستگاه برای اینکه بتواند رسالت خود را به طور جامع و کامل به انجام برساند نیازمند یک روابط عمومی آگاه در همه زمینه‌ها اعم از آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ... است.

بنابراین برای کار در روابط عمومی باید کسی انتخاب شود که دانش، تخصص، تجربه و در واقع یک هنرمند تمام عیار در همه زمینه‌ها باشد، نمی‌توان فقط به خاطر رفع تکلیف هر کسی را در این پست نشاند، آن هم روابط عمومی که با گستره وسیعی از آدم‌هایی سروکار دارد که هر کدام از آنها دارای ایده و دیدگاه مخصوص و ویژه خود در زمینه‌های مختلف است، برای هدایت و راهبری افکار عمومی باید با استراتژی و برنامه عملیاتی مشخص و معین وارد عمل شد، روابط عمومی قاعده و قانون ویژه خود دارد، نمی‌توان دیمی و باری به هر جهت آن را مدیریت کرد.

5 اصل طلایی کار عمومی سازمان‌ها

پایه اصلی کار روابط عمومی، 5 اصل طلایی انسانی یعنی اعتماد، اعتقاد، اطمینان، صداقت و شهامت است که شکل و بینان اولیه آن توسط روابط عمومی سازمانها نقس بسته می شود در اصل بنیان و راه اصلی ارتباط دو طرفه با مخاطبان و مجریان را روابط عمومی ها می سازند حال این راه چگونه باید ساخته شود ؟از چه موادی باید ساخته شود؟ چگونه از آن استفاده شود ؟و... بستگی به میزان مهارت، برنامه ریزی و استراتژی روابط عمومی ها دارد.

توجه به دیدگاهها، ایده ها و افکار مخاطبان؛ اساسی ترین کار روابط عمومی هاست، آنها با این کار و آگاهی از توانمندی و میزان آگاهی مخاطبان، مسیرهای مناسبی را طراحی و پیش بینی می کنند، در این مسیرها هوشمندانه از گذاره هایی برای معرفی خدمات و دستاوردهای سازمان استفاده می کنند و افکار مخاطبان را به طور نامحسوس تحت تاثیر قرار داده و به سوی آنها هدایت می کنند.

کار روابط عمومی، برداشتن موانع و هموار کردن راه های دسترسی به سازمان است تا مخاطب احساس کند پیشنهادها و دیدگاهها و نظرات او در سازمان تاثیرگذار و بکار گرفته می شود و در اصل ساختن جاده ای با استفاده از دیدگاهها و پیشنهادهای مخاطبان است و بزرگترین مزیت راه شفافیت و برداشتن سرعت گیرها و موانع جریان سیال اطلاعات دو جانبه هم از طرف مخاطبان و هم از طرف سازمانهاست.

عمومی روابط عمومی برای مخاطب حکم یک بازار دارد، روابط عمومی بازار پیام است که به مخاطب متناسب با سلیقه خود حق انتخاب می دهد که وقتی وارد آن می شود بتواند هر نوع کالایی که دوست دارد انتخاب کند.

نوع نگاه به موضوعات مختلف در روابط با دیگران متفاوت است

نگاه به موضوعات در روابط عمومی با نگاه دیگران تفاوت اساسی دارد چون این یک نگاه معمولی نیست، نگاه روابط عمومی به مسائل مانند نگاه عقابی است برای شکار در یک لحظه و موقعیت مناسب، بنابراین یکی دیگر از کارکردهای روابط عمومی، روابط عمومی گتف و گوگر است که بدنبال گفت و گو تعامل با مخاطبان است تا آنها با زوایای وجود سازمان آشنایی بیشتری پیدا کنند برای مشارکت در طرح های و برنامه های سازمان.

اغلب در کنار تغییر نقش‌ها، کارکردها و پیشرفت‌های جهانی در زمینه اطلاعات و فناوری های ارتباطات ، روابط عمومی تکامل می‌یابد و به سازمان و مردم کمک می کند تا ارتباط موثر و سازگاری با یکدیگر داشته باشند و بطورکلی روابط عمومی یک فرآیند ارتباطی استراتژیک است که روابط سودمند متقابلی را بین سازمان ها و مردم ایجاد می کند و در هسته خود، در مورد تأثیرگذاری، درگیر کردن و ایجاد رابطه با مخاطبان کلیدی در بسترهای متعدد به منظور شکل دادن و چارچوب بندی درک عمومی از یک سازمان است.

روابط عمومی همچنین شامل موارد زیر است:

- پیش‌بینی، تحلیل و تفسیر افکار عمومی، نگرش‌ها و موضوعاتی که ممکن است تأثیری خوب یا بد بر عملیات و برنامه‌های سازمان داشته باشد.

- مدیریت مشاوره در تمام سطوح سازمان با توجه به تصمیمات خط مشی، دوره های عمل و ارتباطات - از جمله ارتباطات بحران - با در نظر گرفتن پیامدهای عمومی آن‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی یا شهروندی سازمان.

- حفظ شهرت یک سازمان.

- تحقیق و ارزیابی، به طور مستمر، برنامه های اقدام و ارتباطات برای دستیابی به درک آگاهانه عمومی لازم برای موفقیت اهداف سازمان. اینها ممکن است شامل روابط کارمند، جامعه یا دولت؛ و برنامه های دیگر باشد.

- برنامه ریزی و اجرای تلاش های سازمان برای تأثیرگذاری یا تغییر خط مشی عمومی.

- تعیین اهداف و مدیریت منابع مورد نیاز برای انجام همه موارد فوق.

- نظارت بر ایجاد محتوا برای جذب مشتری و ایجاد سرنخ.

روابط عمومی کاری طاقت‌فرسا و پراسترس است

روابط عمومی کاری طاقت‌فرسا و پراسترس در ارتباط با افکارعمومی و مخاطبان بوده و تجارت متقاعدسازی برای جلب توجه مخاطبان است. شما در حال تلاش برای متقاعد کردن مخاطبان در داخل سازمان یا بیرون از آن هستید که ایده شما را تبلیغ کنند، محصول شما را خریداری کنند، از موقعیت شما حمایت کنند یا دستاوردهای شما را تشخیص دهند.

افراد روابط عمومی قصه‌گو هستند. آنها روایت‌هایی را برای پیشبرد برنامه خود می سازند. روابط عمومی را می‌توان برای محافظت، افزایش یا ایجاد شهرت از طریق رسانه‌ها، رسانه های اجتماعی یا ارتباطات خود تولیدی استفاده کرد. یک کارشناس روابط عمومی، سازمان را خوب تجزیه و تحلیل می کند، پیام های مثبت را پیدا می کند و آن پیام ها را به داستان های مثبت تبدیل می کند. وقتی خبر بد است، می توانند بهترین واکنش را ارائه دهند و آسیب را کاهش دهند.

پرینستون ریویو خاطرنشان می‌کند: «یک متخصص روابط عمومی یک شکل دهنده تصویر است. وظیفه آن‌ها ایجاد تبلیغات مثبت برای مخاطب و افزایش شهرت آنهاست... آنها عموم را در مورد فعالیت سازمان های دولتی مطلع می کنند، سیاست ها را توضیح می دهند».

چه روابط عمومی را یک هنر یا علم و ... بدانیم، روابط عمومی حرفه ای است که نیازمند مهارت، دانش و اراده غیرقابل انکار کسانی است که در این وادی کار می کنند. در این حرفه برای موفقیت، احساسات و منطق را در هم می آمیزد و می تواند خالق لحظه های شاد و یا غمگینی برای سازمان باشد.

روابط عمومی اساسا وجهه و شهرت عمومی یک سازمان را مدیریت می کنند. آنها به آن سازمان کمک می کنند تا با مردم خود ارتباط برقرار کند و روی ایجاد رابطه مثبت بین آن دو کار می کنند و یک رشته و حرفه متمایز از سایر مشاغل است، اما ویژگی های مشترکی با چندین تخصص مختلف مانند بازاریابی، ارتباطات و تبلیغات دارد. اگرچه مسئولیت در این زمینه ها ممکن است مشابه باشند، جنبه های خاصی از روابط عمومی وجود دارد که آن را متمایز و به یک صنعت منحصر به فرد تبدیل می کند.

روابط عمومی ها سعی می کنند بر درک عمومی از برند، شهرت یا تصویر مشتری خود تأثیر بگذارند و برخلاف تبلیغ‌کنندگان، روابط عمومی برای ترویج گفتگوی مثبت و متقاعد کردن مخاطبان در مورد سازمان خود پولی نمی‌پردازند. روابط عمومی ها برای رسیدن به این اهداف، خود از ابزارهایی استفاده می کنند از جمله: ارسال پیام و مشارکت در رسانه های اجتماعی، گفت و گو با مخاطبان، مدیریت بحران، برگزاری همایش ها، وبینارها و...، شبکه سازی، نوشتن و انتشار بیانیه های مطبوعاتی.

تاکتیک‌ها و روش‌های دقیقی که یک روابط عمومی استفاده می‌کند بسته به سازمان و مخاطب، اهداف و نیازهای او متفاوت است. با این حال، تقریباً در همه موارد، متخصصان روابط عمومی تلاش می‌کنند تا جذابیت سازمان خود را به حداکثر برسانند و در عین حال تأثیرات مطبوعات منفی یا مضر را به حداقل برسانند.

روابط عمومی در مقابل تبلیغات

تبلیغات حوزه‌ای است که اغلب با روابط عمومی همپوشانی دارد. هم تبلیغات و هم روابط عمومی برای دستیابی به جلب توجه مخاطبان کار می‌کنند، البته به روش های مختلف. تبلیغات مستقیماً با مشتریان ارتباط برقرار می کند تا یک محصول را تبلیغ کند و توضیح دهد که چرا در مقایسه با خدمات رقیب برتر است. روابط عمومی شامل ارتباط دو طرفه با مخاطبان در مورد اینکه چرا خود سازمان شایسته توجه آنهاست. روابط عمومی می تواند به باز کردن گفتگو با مخاطبان برای کمک به تبلیغ کنندگان در تلاش برای فروش کمک کند و به این دو زمینه اجازه می دهد تا در ارتباط با نیازهای مخاطبان و افزایش فروش کار کنند.

انواع مختلف روابط عمومی

روابط عمومی به خودی خود یک رشته متنوع و چند بعدی است. متخصصان روابط عمومی از تعدادی تاکتیک مختلف برای تکمیل اهداف خود و حفظ تصویر عمومی مثبت برای سازمان خود استفاده می کنند. بین این تاکتیک‌ها همپوشانی وجود دارد، و اگرچه هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند، اما همه آنها می‌توانند به عنوان بخشی از یک استراتژی روابط عمومی موفق استفاده شوند. یک متخصص روابط عمومی با تجربه و آگاه از همه یا ترکیبی از آنها در صورت نیاز استفاده خواهد کرد.

برخی از برجسته ترین انواع روابط عمومی عبارتند از:

روابط اجتماعی

یکی از مهم ترین نکات کار روابط عمومی برای بهبود روند برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان استفاده از تکنیک روابط اجتماعی است، این تکنیک می تواند از طریق حضور در بین اجتماعات و یا همایش ها مراسم ها و... ایجاد شود.

روابط جامعه شامل بهبود تصویر سازمان با جامعه محلی یا منطقه ای است. اغلب، کسب‌وکارها مستقیماً از طریق رویدادها، کارهای خیریه یا درگیر شدن با یک پروژه محلی با جامعه درگیر می‌شوند. این به ارتقای حضور سازمان در جامعه کمک می کند و رابطه ای با اعضای آن جامعه برقرار می کند.

برای کسب و کارهای محلی یا کوچک، روابط اجتماعی شکل مهمی از روابط عمومی است. شما باید بدانید که چگونه می توانید به بهترین نحو با جامعه خود تعامل داشته باشید و به آنها خدمت کنید تا گفتگوی مثبتی با آنها ایجاد کنید. کسب و کارهای بزرگتر یا ملی نیز می توانند از روابط اجتماعی بهره ببرند، به ویژه اگر رویدادهای محلی برگزار کنند یا در آن شرکت کنند. با دسترسی به رسانه های اجتماعی، حتی رویدادهای کوچک و جامعه محور می توانند به اخبار ملی تبدیل شوند.

روابط رسانه‌ای

روابط رسانه ای به تعامل شما با مطبوعات و رسانه ها مربوط می شود. برنامه ریزی کنفرانس های مطبوعاتی، سازماندهی مصاحبه ها و نوشتن بیانیه های مطبوعاتی همگی نمونه های رایجی هستند، اما هر نوع ارتباط با مطبوعات در حوزه روابط رسانه ای قرار می گیرد. بسته به سازمان، یک متخصص روابط رسانه ای ممکن است تنها کسی باشد که این مسئولیت ها را بر عهده می گیرد. در موارد دیگر، یک متخصص روابط عمومی ممکن است پاسخگوی انواع روابط عمومی باشد.

تقریباً همه سازمان‌ها می‌توانند از روابط رسانه‌ای بهره ببرند، این اساساً نوعی تبلیغات رایگان است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که نمی توانید آنچه را که مطبوعات در مورد سازمان می گویند و می نویسند را کنترل کنید. در حالی که می‌توانید ایده‌ای برای پوشش رسانه‌ای مطرح کنید، آنها ممکن است زاویه خودشان را در مورد داستان بگیرند و روایتی را که شما تصور می‌کردید تغییر دهند. برای کار در روابط رسانه ای، باید سازماندهی شده اما بسیار انعطاف پذیر باشید.

امور عمومی

این شکل از روابط عمومی که لابی نیز نامیده می شود، مستلزم ایجاد رابطه بین سازمان شما و دولت است. شما باید با مقامات دولتی که به هدف شما اهمیت می دهند و حتی ممکن است آن را ترویج کنند، ارتباط برقرار کنید. چه تغییر در قوانین به شما اجازه دهد محصولات بیشتری بفروشید یا بخواهید مردم را متقاعد کنید که به خدمات شما اهمیت دهند، دولت می تواند ابزار قدرتمند روابط عمومی باشد.

مشارکت اجتماعی سازمان

مشارکت اجتماعی سازمان جنبه ای از روابط عمومی است که برای بهبود تصویر عمومی شما به عنوان یک سازمان اخلاقی کار می کند. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند پرداخت منصفانه به کارگران و کارمندان، تنها با استفاده از نیروی کار یا مواد اخلاقی برای محصولات شما، یا تلاش برای ترویج تنوع در تبلیغات برای سازمان شما.

این شکل از روابط عمومی می تواند برای هر کسی مفید باشد، اما اگر پایگاه مشتریان شما جوان و آگاه در مورد مسائل اجتماعی فعلی باشد، ممکن است مفید باشد. مشارکت اجتماعی شرکتی می تواند نشان دهد که شما نکات دردناک آنها را درک می کنید و به رسیدگی به آنها اهمیت می دهید.

روابط عمومی فضای مجازی

اکنون فضای مجازی یکی دیگر از جنبه های روابط عمومی مدرن است که یک دنیای جدید در حوزه پیام و ارتباطات تعاملی شکل داده است که نیازمند تکنیک، تخصص و روابط عمومی مخصوص خود است تا بتواند کاربران خود را هدایت و راهبری نماید.

در فضای مجازی با واقعیت مجهول مواجه هستیم، در این فضای تحریف جای حقیقت را گرفته و فضای شبکه ها و انسان های به هم پیوسته است، زنجیره ای که به محض دریافت پیام می توانند نقش فرستنده پیام را برای بازوهای دیگر ایفا کنند.

روابط عمومی ها در این فضا می توانند برای اجرای برنامه ها و طرح های خود انواع وبینارهای ارتباطی، تبلیغاتی، ارتقا و اطلاع رسانی خدمات، دستاوردها و فعالیت های سازمان خود بهره ببرند.

در دنیای مجازی، واقعیت به شدت در معرض خطر تحریف است که بودریار فرانسوی با طرح نظریه واقعیت مجهول از آن نام می برد. براساس این نظریه، فناوری واقعیت را تحریف و آن را آن گونه که می خواهد بازنمایی می کند و این موضوع به ویژه در امر اطلاع یابی، اطلاع رسانی و ... بسیار موثر و تاثیرگذار است.

حضور در این فضا برای روابط عمومی ها بدون مشکل و چالش نیست، رفتن از فضای واقعی به فضای مجازی با قواعد خاص آن فضا، روابط عمومی را دچار چالش دوگانگی با محیط می کند.

مدیریت بحران

مدیریت بحران سازمان کاری سخت، تخصصی و از عهده هر کسی بر نمی آید، البته بحران همیشه هم بد نیست برخی اوقات بحران خود یک فرصت است برای آشنایی بیشتر مخاطب با کارکردهای سازمان، بحران گاهی اوقات تبدیل می شود به کلیدی برای باز کردن درب جدیدی بر روی سازمانها.

وقتی اتفاقی برای سازمان می افتد، هویت سازمان را تهدید می کند، زمان مدیریت بحران فرا رسیده است. این می تواند به دلیل فراخوان محصول، اتهامات بدرفتاری با کارمند یا مشتری، اشتباه مدیر یا کارمند، یا هر نوع رسوایی دیگری باشد. علت هر چه باشد، کنترل آسیب می تواند برای موفقیت آینده سازمان شما ضروری باشد.

روابط عمومی می تواند به چرخش موضوع و تغییر روایت تهدید و به کاهش بحران کمک کند. تأخیر یا اشتباه می تواند به سازمان آسیب بیشتری وارد کند، بنابراین واکنش سریع و صحیح کلید مدیریت بحران است.

اهمیت روابط عمومی

روابط عمومی نقشی حیاتی در ارتباطات انسانی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، زیست محیطی و... دارد که مدیریت و پاسخگویی به آنها یک بخش مهم و کلیدی از سازمان است، همچنین این امکان را می دهد که از فرصت های غیرمنتظره و غیرمترقبه به بهترین وجه ممکن بهره ببرید. بهترین روایت گر تصویر سازمانها روابط عمومی ها هستند و هر سازمانی نیازهای منحصر به فرد و خاصی دارد، بررسی دقیق برای تعیین اینکه چه چیزی برای یک سازمان جنبه خاص و یا عمومی دارد، خیلی مهم و ضروری است.

هر تصمیمی که بدون حضور روابط عمومی ها در سازمانی گرفته شود حتما به شکست خواهد انجامید؛ برای کسب شهرت، باید مهارت های ارتباطی و اطلاعاتی بسیار قوی داشته باشید، تا بتوانید استراتژیک فکر کنید و درک کنید که چگونه روابط بزرگ و پیچیده بین مردم و یک سازمان را مدیریت کنید. علاوه بر این، روابط عمومی که به درستی انجام نمی شود، ممکن است بیشتر از اینکه کمک کند، ضرر داشته باشد.

بسیاری از افراد به عنوان متخصص روابط عمومی با تمام وجود کار می کنند، اما برای موفقیت به عنوان یک حرفه ای روابط عمومی، نیاز به آموزش، تجربه، تخصص و تلاش دارد. علاوه بر درک آنچه متخصصان روابط عمومی انجام می دهند، باید مدرک تحصیلی مناسب، تجربه مرتبط و مهارت های پرورش یافته را برای دنبال کردن حرفه ای در این زمینه داشته باشید.

ویژگی‌های متخصصان روابط عمومی

از آنجایی که نیازی به مدرک واحدی برای ورود به این رشته نیست، روابط عمومی به شدت به کیفیت ها و ویژگی هایی که در موقعیت های خود ارائه می دهند، تکیه می کنند. با این حال، مهارت‌های خاصی برای انجام مؤثر کار یک متخصص روابط عمومی ضروری است:

- مهارت های ارتباطی شفاهی و نوشتاری
- آشنایی با تبلیغات
- خلاقیت و تفکر انتقادی
- توانایی انجام تحقیقات کامل
- سواد تکنولوژیک
- سواد رسانه ای
- حل مسئله پیچیده و استراتژیک
- خدمات و راه حل محور بودن
- آشنایی با روانشناسی پیام
- مخاطب شناسی
- آشنایی با تکنیک جنگ روانی

به خاطر داشته باشید که مهارت های مورد نیاز در وظایف شغلی روزانه شما می تواند بسته به موقعیت شما متفاوت باشد. علاوه بر این، اینها مهارت ها و ویژگی هایی هستند که می توانند در هر شغل مرتبط با روابط عمومی - مانند بازاریابی یا روزنامه نگاری - نه فقط به عنوان یک متخصص روابط عمومی مفید باشند.

روابط عمومی همراه با طوفان کرونا تغییرات گسترده ای در زمینه های مختلف کرده است و برخی از روش های سنتی که معمولا قبل از کرونا از آن بهره می بردند به کلی از بین رفته است و مهم ترین تغییر در این دوران پر رنگ شدن نقش و کارکرد روابط عمومی ها در فضای مجازی است که به عنوان یک نوع روابط عمومی جدید در حال شکل گیری است و سازمانها هم چاره ای ندارند و مجبورند در فضای مجازی پاسخگوی مطالبات مخاطبان خود باشند و این نوع روابط عمومی هم کارکرد و متخصص خود را می خواهد که باید از طریق موسسات آموزشی افراد برای بر عهده گرفتن این نقش آموزش ببینند.

روابط عمومی همگام با صنعت و تکنولوژی در حال توسعه و پیشرفت است و به طبع آن نیروهایی که در روابط عمومی کار می کنند باید دانش و آموخته های خود را بروز کنند تا از قطار توسعه روابط عمومی جدید جا نمانند و بنابراین یک انتخاب آگاهانه و خلاقانه برای سازمانی است که می خواهد پاسخگوی نیازهای مخاطبان خود باشد.

وظایف سازمان در قبال روابط عمومی

مهم ترین وظیفه سازمانها در قبال روابط عمومی ها، تامین بودجه مناسب، تامین نیروی انسانی متخصص، تامین تجهیزات و امکانات اطلاعاتی و ارتباطاتی لازم و... از جمله آنهاست که می تواند یک روابط عمومی را برای پاسخگویی و استفاده از فرصت ها و مقابله با تهدیدات درونی و بیرونی سازمان آماده کند.

روابط عمومی مشاور ارشد و امین مدیریت سازمان برای اجرای برنامه ها و طرح های خود است که می تواند راه را برای اجرای آنها هموار کند. بنابراین شناخت کافی از سازمان و توانمندی، کارآیی و اثربخشی آن در جامعه، می تواند کمک موثری به روابط عمومی ها در تهیه و تدوین اهداف، استراتژی و برنامه هایشان کند.

نتیجه اینکه روابط عمومی سنگ صبور و مبادی ورود و خروج اطلاعات به درون و برون سازمان است تا سازمان بتواند متناسب با شرایط و موقعیت زمانی و مکانی خود به حیاتش ادامه دهد.

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه جدی مدیران روابط عمومی ها قرار گیرد همراهی، همدلی و همکاری کارکنان سازمان در اجرای برنامه ها و طرح های روابط عمومی است بدون همراهی و همکار آنها اجرای برنامه های روابط عمومی با مشکل جدی مواجه خواهد شد. تلاش برای کسب و جلب اعتماد و اطمینان کارکنان سازمان ،کلید موفقیت اجرای برنامه های روابط عمومی هاست.

به قول ژان پیاژه«هر به هم زدن تعادلی می تواند منشا یاد گیری باشد» یعنی اینکه با تغیر و تحول موقعیت های جدیدی متولد می شود که بهره گیری از آنها می تواند موقعیت هایی را برای یادگیری و ارائه بهتر فراهم نماید، کار روابط عمومی استفاده به موقع و موثر از موقعیت ها و خلق ایده های جدید از آنهاست که هم خود یادبگیرد(روابط عمومی یادگیرنده) و هم دیگران از آن آگاهی یابند.

خلاصه مطلب در یک جمله، روابط عمومی هنر مردمداری همزیستی و توانایی سازگاری با محیط در همه شرایط است هر فرصتی می تواند برای سازمان یک نردبان ترقی و یا افول باشد، بنابراین برای موفقیت یک روابط عمومی مجموعه سازمان اهم از مدیران و کارکنان در آن سهیم هستند.

*کارشناس روابط عمومی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار