معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

یکی از اساسی‌ترین موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی، کاربست یافته‌های پژوهشی است

تهران (پانا) - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت یکی از اساسی‌ترین مسائل و موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی به ویژه در زمینه پژوهش‌های کاربردی، کاربست یافته‌های پژوهشی است که به منزله مدیریت بر منابع سرمایه‌گذاری شده در حوزه پژوهش است.

کد مطلب: ۱۲۳۹۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
یکی از اساسی‌ترین موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی، کاربست یافته‌های پژوهشی است

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش وپرورش، مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به بزرگداشت هفته پژوهش، افزود: مهم ترین ترین انتقاد و دل مشغولی، چه از نظر مدیران و دست اندرکاران امور اجرایی و چه از نظر پژوهشگران و نهادهای پژوهشی متوجه موضوع کاربست یافته های پژوهشی است. به گونه ای که گاهی کاربست تحقیقات با کارکرد و بهره وری بخش تحقیقات در هم آمیخته است.

رعنایی اظهار داشت: دیدگاه های مطرح در حوزه کاربست یافته های پژوهشی استفاده مستقیم، استفاده مفهومی، استفاده نمادین و استفاده فرایندی هستند.

وی با اشاره به استفاده مستقیم در حوزه کاربست اضافه کرد: در این نوع استفاده، از یافته های پژوهشی به مثابه معیار عمل بهره گرفته می شود. به عبارت دیگر کاربرد نتایج پژوهشی در رفتار یا عمل کاربران و در فرایند تصمیم گیری و حل مساله خاص ، بطورمستقیم مورد توجه قرار می گیرد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: استفاده مفهومی هنگامی صورت می پذیرد که پژوهش بر نظر و دیدگاه تصمیم گیران تاثیر می گذارد و فرایندهای شناختی آنها را تغییر می دهد. این نوع استفاده بیشتر در سطوح کلان روی می دهد.

رعنایی ابراز داشت: در این نوع استفاده، تصمیم گیران بدون اینکه در تک تک تغییرات که نتیجه استفاده از یافته های پژوهشی است درگیر شوند، به تدریج صاحب تفکر و ایده های تازه ای می شوند که با نتایج پژوهش ها هم راستاست و این تغییرات بر اثر تغییر نوع تفکر آنهاست و لذا تصمیم گیری های آنها با نتایج پژوهشی سازگار خواهد بود.

وی بیان کرد: در استفاده نمادین؛ از یافته های پژوهشی بیشتر برای دفاع از موضوعات، توچیه تصمیمات ، متقاعد کردن افراد به منزله بخشی از فرایند تصمیم گیری و یا به تاخیر انداختن عمل یا تصمیم استفاده می شود.

رعنایی با اشاره به استفاده فرایندی، گفت: این شیوه استفاده از یافته های پژوهشی هنگامی اتفاق می افتد که تغییرات شناختی و رفتاری در ذی نفعان پژوهش به منزله نتیجه مشارکت در اجرای پژوهش روی می دهد.

وی اظهار داشت : بر اساس شواهد مشکل اصلی در درک یافته های پژوهشی فقدان تعامل میان پژوهشگران و مخاطبان است . بدین منظور فرآیند انتقال یکطرفه تغییر کرده و به فرآیند تبادل دوجهته تبدیل می شود که در جریان آن پژوهشگران از تصمیم گیران مطالبی می آموزند و در طرف دیگر، تصمیم گیران از پژوهشگران می توانند یاد بگیرند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد : این تعامل می تواند هم در مراحل انجام پژوهش و هم در مرحله تصمیم گیری انجام پذیرد. شواهد پژوهشی نیز سودمندی این روش را نشان داده است. البته این نوع کاربرد پژوهش با استفاده ابزاری و مفهومی، همپوشانی هایی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار