رشد ۱۰۰ درصدی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در دو سال اخیر از ۴۰۰ مرکز به ۸۱۰ مرکز

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی که با حضور مدیر کل و اعضای این شورا در محل سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی برگزار شد از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در دوسال اخیر از ۴۰۰ مرکز به ۸۱۰ مرکز خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۱۰۰ درصدی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در دو سال اخیر از ۴۰۰ مرکز به ۸۱۰ مرکز

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست ضمن تقدیر از فعالیت های نوآورانه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی گفت: با رویکرد تجمیع خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه ۱۲ مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته در کشور به بهره برداری رسیده است که اولین مرکز آن سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.

وی افزود: اولین مرکز پیش دبستانی نوآموزان کم توان ذهنی و مدرنترین سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی نیز در استان خراسان شمالی به بهره برداری رسیده است.

حسینی تصریح کرد: راه اندازی اتاق آکوستیک سنجش، ۴ باشگاه پیشکسوتان، نمایشگاه دائمی محصولات دانش آموزان استثنایی، سامانه جامعه آموزش مجازی و استودیوی زیان اشاره از جمله اقدامات ارزنده آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی است که جای تقدیر دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی پوشش برنامه سنجش به بالای ۹۹ درصد رسید که رکوردی بی نظیر در این زمینه ثبت شد

وی افزود: ۱۰۰‌ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان استان خراسان شمالی در برنامه سنجش شرکت کرده اند و این استان رتبه اول در سنجش نوآموزان پیش دبستانی را نیز دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه استان خراسان شمالی ۱۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری دولتی دارد که ۱۵ میلیون تومان اعتبار به هر مرکز از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت‌، گفت: اعتبارات خاص آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سال گذشته به ۶ میلیارد تومان در سال جاری افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هوشمند سازی ۲۰ کلاس درس آموزش و پرورش استثنایی، پرداخت ۶۰ درصد هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی، پیگیری تخصیص اعتبارات ۱۰۰‌ درصدی ۷ مدرسه استثنایی در حال ساخت، پیگیری ساخت ۸ سالن ورزشی ۲۰۰ مترمربعی درون مدرسه ای با کمک خیرین از جمله تعهدات سال جاری آموزش و پرورش استثنایی ‌به استان خراسان شمالی است.

معاون وزیر با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی خراسان شمالی ۷۳۲ قلم تجهیزات توان بخشی، ورزشی و آموزشی نیاز دارند گفت: تامین این تجهیزات نزدیک به دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تمامی آن از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری دو مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه و دو مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان خراسان شمالی راه اندازی خواهدشد.

معاون وزیر در ادامه نشست به بیان فلسفه ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق پرداخت و گفت: ماموریت های آموزش و پرورش استثنایی با ساختار موجود در سطح استان ها، شهرستان ها و مناطق انطباق ندارد و این خلا باید به نحوی مرتفع شود.

وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است. علاوه بر آن، آموزش و پرورش استثنایی وظیفه توان‌بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد.

حسینی با بیان اینکه دو مقطع متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد گفت: علاوه بر این دو مقطع، دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری و از بدو تولد است.

وی افزود: مخاطبین سازمان آموزش و پرورش استثنایی مخاطبین خاصی هستند که نیازمند خدمات ویژه و تخصص خاص هستند و در حال حاضر ۷ گروه تحت پوشش تعلیم و تربیت و توان بخشی آموزش و پرورش استثنایی ‌قرار دارند که ۳ گروه دیگر نیز به این ۷ گروه اضافه خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: در تمام دنیا تعلیم، تربیت و توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی هم ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه به صورت سالانه، ارائه خدمات به دانش آموزان دیرآموز مدارس عادی از طریق ۸۱۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر با پوشش بیش از ۷۰ هزار دانش آموز در ۲۱ هزار مدرسه عادی و طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای کلیه دانش آموزان کم برخوردار چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.

وی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.

معاون وزیر توان بخشی به دانش آموزان استثنایی در کنار تعلیم و تربیت را از ضروریات دانست و گفت: ۷۰۰ نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می نمایند و در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان بخشی بر‌ون مدرسه ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین در قالب طرح خدمات حمایتی و در ۱۹ قلم، کمک هزینه خدمات درمانی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان به دانش آموزان استثنایی پرداخت می شود.

معاون وزیر با بیان جهت گیری های نظام های تعلیم و تربیت مترقی دنیا گفت: در نظام های تعلیم و تربیت مترقی دنیا توجه ویژه ای بر دسترسی پذیری تمامی امکانات آموزشی برای همه افراد و حرکت به سمت تلفیق و فراگیر سازی با آموزش های فردی شده وجود دارد.

وی افزود: طرح تلفیقی فراگیر در آموزش و پرورش استثنایی گامی برای حرکت به سمت فراگیر سازی است که این برنامه از زمان اجرا تاکنون ۸۰ برابر رشد داشته است و در حال حاضر نزدیک به ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی‌ در ۲۱ هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه در ایام کرونا خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان محروم اهدا کردند گفت: خیرین سال گذشته ۱۷۰۰ تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان محروم استان خراسان شمالی اهدا کردند و در سال جاری ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای تامین این تجهیزات به استان خراسان شمالی اختصاص خواهد یافت.

حسینی در پایان با بیان اینکه سال گذشته سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق سند تحول بنیادین تدوین و اجرایی شد گفت: ۹۳ درصد برنامه های این بسته های تحولی تاسیسی و نوآورانه بود و در آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی ۱۰۰ درصد برنامه این بسته های تحولی محقق شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار