رئیس کل بانک مرکزی خبر داد؛

برطرف شدن موانع موجود برای بازگشت ارز صادرکنندگان و رفع تعهدارزی

تهران (پانا) - رئیس کل بانک مرکزی گفت موضوع رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین‌شده و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
برطرف شدن موانع موجود برای بازگشت ارز صادرکنندگان و رفع تعهدارزی

به گزارش بانک مرکزی، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با بیان این که گسترش مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان بسیار مهم، حیاتی و دارای اهمیت راهبردی است تاکید کرد: این نشست سرآغازی برای همکاری‌های بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در راستای گسترش تعاملات اقتصادی خواهد بود.

صالح آبادی در ادامه به تشریح جزییات چرخه امور در سامانه نیما پرداخت و افزود: بانک مرکزی دخالتی در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما ندارد و توافق بین صادر کننده و وارد کننده تعیین کننده نرخ حواله ارز در این سامانه است.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به ضرورت رفع تعهدات ارزی واردکنندگان تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ میلیارد دلار عرضه ارز در سامانه نیما انجام شده است که به مراتب بیش از میزان کل سال گذشته است؛ علاوه بر این در سال جاری تاکنون ۳۶ میلیارد دلار تامین ارز در کشور صورت گرفته که این میزان معادل کل سال گذشته است.

وی با اشاره به افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و میعانات در سال جاری ابراز امیدواری کرد: این روند تا پایان سال نیز تداوم و بهبود خواهد داشت.

آزاد سازی منابع ارزی توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داد

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در خصوص آزاد سازی منابع ارزی کشور، اقدامات خوبی انجام شده است که توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داده است.

صالح آبادی با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه های اخیر افزود: خوشبختانه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مبتنی بر واقعیت ها و بدون کسری تنظیم شده است که نقش مهمی در کنترل تورم خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که تکالیف متعدد نظام بانکی در بودجه سالهای گذشته موجب افزایش ناترازی بانک ها و فشار مضاعف به بانک مرکزی شده بود تاکید کرد: خوشبختانه این تکالیف در بودجه سال آینده کمتر شده است و این موضوع نقش مهمی در کنترل خلق پول بانک‌ها توسط بانک مرکزی دارد.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: موضوع رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل های مربوط به آن تدوین شده و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار