در مراسم روز ملی پژوهش دانش‌آموزی؛

وزیر علوم: بنیان علم و فناوری در وزارت آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت که بنیان علم و فناوری در وزارت آموزش و پرورش است. کشورهایی که آموزش و پرورش خود را قدر می‌دانند و بر صدر می‌نشانند در عرصه‌های علمی و بین‌المللی پیشتاز هستند.

کد مطلب: ۱۲۳۸۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر علوم: بنیان علم و فناوری در وزارت آموزش و پرورش است

محمدعلی زلفی گل صبح امروز در مراسم روز ملی پژوهش دانش‌آموزی که در تالار فرهنگ برگزار شد، با بیان اینکه شعار امروز پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه است، اظهار کرد: بنیان علم و فناوری در وزارت آموزش و پرورش است. کشورهایی که آموزش و پرورش خود را قدر می‌دانند و بر صدر می‌نشانند در عرصه‌های علمی و بین‌المللی پیشتاز هستند. بنا به گفته رئیس جمهور، هزینه کردن برای آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری است.

وزیر علوم افزود: یک معلم و استاد دانشگاه وقتی می‌خواهد به کلاس درس برود، باید باور داشته باشد که در جمع فرهیختگان حضور می‌یابد اگر چنین نگاهی داشته باشیم، برنامه‌ریزی و تدریس معلم و استاد رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت.

زلفی‌گل با بیان اینکه بهترین نوع سرمایه گذاری برای آینده کشور، منابع انسانی است که در دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم رشد پیدا می‌کنند، تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی منسجم و علم بنیان داشته باشیم، آینده کشور را حتما تضمین می‌کنیم. باید تصمیمات برمبنای علم و پژوهش باشد. باید به مطالعات تطبیقی ملی و فراملی توجه کنیم و از تجربیات خوب جوامع دیگر استفاده و آن‌ را بومی کنیم.

وی ادامه داد: وقتی کتب درسی و شیوه تدریس را در ابعاد ملی و فراملی بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم معلمی که عاشق کلاس خود است و با شیوه آموزش پژوهش محور عمل می‌کند، دانش‌آموزانش در آینده جزو برترین‌های کشور می‌شوند. امروزه آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور در دستور کار متولیان آموزش و پرورش کشورهای دیگر است. اگر می‌خواهیم آموزش معلمان ما پژوهش محور باشد، ما باید آموزش معلمان را جدی بگیریم.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از مشکلات در کشور این است که معلمی و استادی دانشگاه را یک تخصص نمی‌دانیم، در صورتی که معلمی هم یک تخصص است و با آموزش میسر می‌شود. باید برای این امر شیوه‌نامه داشته باشیم و به معلمان آموزش دهیم. در این صورت می‌تواند به خوبی به دانش آموزانش نیز آموزش دهد.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه آموزش پژوهش‌محور شیوه و روش خاص خودش را دارد، تاکید کرد: اگر بخواهیم به افتخارات گذشته خودمان بازگردیم، باید از آموزش و پرورش شروع کنیم. هر زمان معلمان را قدر دانستیم و بر صدر نشاندیم، مطمئن باشیم که مسیر کشور، مسیر درستی است. هر زمان آرزوی نخبگان این بود که معلم شوند، نشان می‌دهد مسیر ما درست است و امیدوارم مسئولان این نکات را در برنامه‌ریزی‌های خود مدنظر قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار