اردن فیلم «امیره» را به دلیل انتقاد فلسطینی‌ها از اسکار کنار کشید

تهران (پانا) - فیلم درام «امیره» با انتقادهای بسیاری در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر بی‌احترامی به زندانی‌های فلسطینی و خانواده‌های آن‌ها مواجه شده است.

کد مطلب: ۱۲۳۷۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
اردن فیلم «امیره» را به دلیل انتقاد فلسطینی‌ها از اسکار کنار کشید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، کمیسیون فیلم سلطنتی اردن فیلم درام «امیره» ساخته محمد دیاب که در اردن فیلمبرداری شده اما داستان آن در کرانه باختری فلسطین به وقوع می‌پیوندد را به عنوان نماینده رسمی خود از رقابت اسکار بین‌المللی کنار کشیده چون بحث‌های بسیاری در رسانه‌های اجتماعی در مورد این فیلم شکل گرفته است.

داستان فیلم درباره کودکان فلسطینی است که به صورت مخفی با قاچاق اسپرم از زندان‌های اسرائیلی به دنیا می‌آیند. اما نمایش آن باعث شد تعداد زیادی از فعالان مدنی فلسطینی در توییتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی درباره نحوه نمایش فلسطینی‌ها در این فیلم انتقاد کنند.

این فیلم در تیتراژ پایانی خود ادعا می‌کند که بیش از ۱۰۰ کودک از سال ۲۰۱۲ تا به حال در زندان‌ها به دنیا آمده‌اند. داستان فیلم هم درباره دختر نوجوانی است که باور دارد فرزند یک فعال فلسطینی است که حکم حبس ابد گرفته است.

انتقادها به سطح رسمی هم کشیده شد و وزیر فرهنگ فلسطین با همتای اردنی خود صحبت کرد تا جلوی توزیع فیلم دیاب را بگیرد. علاوه بر این، تهیه‌کنندگان فیلم تصمیم گرفتند آن را در فستیوال فیلم دریای سرخ عربستان سعودی هم به نمایش نگذارند.

کمیسیون فیلم سلطنتی اردن از فیلم دفاع کرد، اما گفت تصمیم گرفته آن را از اسکار کنار بکشد چون بحث‌هایی که به وجود آمده ممکن است به اهدف آزادی‌طلبانه فلسطینی‌ها آسیب وارد کند.

این کمیسیون در بیانیه‌ای گفت: پیغام فیلم به هیچ وجه به اهداف فلسطینی‌ها یا زندانی‌ها آسیب نمی‌رساند. برعکس، مقاومت آن‌ها و اراده‌شان برای داشتن یک زندگی عادی با وجود اشغال را به نمایش می‌گذارد. با این حال، بحث‌های بسیاری که ایجاد شده ممکن است به اهداف فلسطینی‌ها آسیب بزند و ما به احترام احساسات زندانی‌ها و خانواده‌های‌شان «امیره» را از اسکار ۲۰۲۲ کنار می‌کشیم.

«امیره» نخستین اکران خود را در ماه سپتامبر در فستیوال فیلم ونیز داشت و از آن موقع تا به حال در فستیوال ال غونا در مصر و کارتاژ در تونس پخش شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار