آغاز یازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم در مدارس

تهران (پانا) - یازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم در مدارس سراسر کشور آغاز شده است و مرحله استانی تا اسفند 1400 ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز یازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم در مدارس

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی،‌ از سال تحصیلی ۹۵-۹۴ با هدف هم افزایی ظرفیت ها جهت گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی،"جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم" و جشنواره ابتکارات مدرسه ای پیشگیری از آسیب های اجتماعی" با یکدیگر ادغام شده و با نام مشترک "جشنواره نوجوان سالم " برگزار شد که شامل سه بخش خلاقیت های دانش آموزی ، ابتکارات مدرسه ای ، ابتکارات جامعه محوراست.

این دوره از جشنواره از دهم آبان 1400 در مدارس کشور آغاز و مرحله استانی تا پانزدهم اسفند 1400 برگزار و مرحله کشوری و نهایی در تابستان 1401 برگزار خواهد شد.

در راستای برگزاری یازدهمین دوره از این جشنواره در سال 1401-1400 استان ها فعالیت خود را آغاز کرده اند و در سال تحصیلی جدید به بخش ساختاری جشنواره توجه بیشتری شده است.

در این دوره رشته روایت(بخش خلاقیت های دانش آموزی ) و رشته های مددکاری اجتماعی، مدیریت مورد( در بخش ابتکارات مدرسه ای) اضافه شده است و مابقی رشته ها مانند سنوات و دوره های گذشته وجود دارد.

موضوعات جشنواره:

شیوه های زندگی سالم

پیشگیری از رفتارهای پرخطر

بهداشت روان

محورهای جشنواره:

سلامت روانی - اجتماعی

سبک زندگی

پیشگیری از گرایش به دخانیات

پیشگیری از گرایش به مصرف مواد

پیشگیری از گرایش به خشونت

گستره اجرا:

دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم

دوره دوم مقطع ابتدائی

کلیه فرهنگیان شاغل در مدرسه

کلیه والدین دانش‌آموزان

در دوره ابتدایی محور و موضوع جشنواره "چگونه از خود مراقبت کنیم" و در قالب نقاشی و انشاء است.

بخش های جشنواره:

الف) بخش " خلاقیت های دانش آموزی"

شامل قالب های:

ایده پردازی

مقاله (با رویکرد پژوهشی)

نقاشی

روزنامه دیواری

عکس

فیلم کوتاه

نرم افزارو چند رسانه ای

روایت

قالب آثار(ضوابط شرکت در جشنواره)

الف) قالب آثاردر بخش دانش آموزی:

مقاله:(تالیفی-گردآوری-ترجمه)باید به ترتیب دارای صفحه ذکر نام و یاد خداوند متعال،صفحه ی عنوان،صفحه تقدیم و تشکر،پیشگفتار،یک صفحه چکیده،فهرست مطالب،مقدمه، روش تحقیق، ادبیات و پیشینه تحقیق،بیان داده ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها،نتیجه گیری و اظهار نظر محقق بوده ومنابع مورد استفاده در متن در آخر مقاله باشد لازم به ذکر است از مقدمه تا اظهار نظر محقق باید در ۴ صفحهA4 (۲۰۰۰ کلمه)نوشته شود الصاق شناسنامه مقاله با درج مشخصات کامل اعضای گروه،نام مدرسه،نام منطقه و نام استان ضروری می باشد مقاله به صورت مکتوب و سیمی شده به همراه لوح فشرده در قالب WORD و pdfتحویل شود.

مقالات با رویکرد پژوهشی در اولویت قرار دارند.

به منظور ارتقاء کیفیت مقالات، انتظار می رود که هر مقاله حداقل ۵ منبع از مقالات با درجه علمی - پژوهشی داشته باشند.

**لازم به ذکر است در بخش مقاله والدین دانش آموزان کلیه دوره های تحصیلی و کلیه کارکنان آموزشی، پرورشی و اداری آموزش و پرورش می توانند شرکت نمایند.

فیلم:(داستانی و پویانمایی)
لازم است زمان فیلم ۱ تا ۱۵ دقیقه باشد و کارگردان حتما دانش آموز باشد.
درج عنوان فیلم،نام کارگردان،سال تولید،نام نویسنده،نام بازیگران و عوامل اجرایی،پایه و رشته تحصیلی کارگردان و نام آموزشگاه محل تحصیل،نام ناحیه/شهرستان در تیتراژ فیلم ضروری می باشد
- امتیاز فیلم ها با توجه به فیلم نامه،کارگردانی و بازیگری،کیفیت صدا و تصویر،تدوین و خلاقیت و ارتباط فیلم با موضوعات جشنواره می باشد.
- رعایت موارد و شئونات اسلامی در فیلم الزامی است.

-استفاده عینی و ملموس و مستقیم از سیگار،قلیان و مواد مخدر توسط دانش آموزان در ساخت فیلم ممنوع می باشد.در صورتی که از زبان محلی در ساخت فیلم استفاده می شود باید دارای زیرنویس فارسی باشد.

- از پشت صحنه فیلم (هنگام فیلمبرداری، محل فیلمبرداری، بازیگران و..و) ۴ قطعه عکس گرفته و به همراه فیلم در فایل جداگانه ارسال شود.
- حجم فیلمها باید طوری باشد که در هنگام بارگزاری در فضای مجازی امکان ارسال میسر گردد.(پیشنهاد می گردد پس از تهیه فیلم حجم آن توسط نرم افزارهای مربوطه کاهش داده شود و اصل فیلم با کیفیت بالا نیز باقی بماند)

روزنامه دیواری:

در ابعاد ۵۰ در ۷۰ یا ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر باشد در تولید روزنامه دیواری به نکات زیر توجه شود:
-عنوان مناسب،طراحی و صفحه آرایی،خلاقیت و نوآوری، خوشنویسی و زیبایی سرفصل ها،کاریکاتور دارای پیام مرتبط و مناسب،جدول،سرمقاله،بیان رویداد فرهنگی،معرفی یک شاعر یا نویسنده،درج موضوعات با رویکرد دینی و اسلامی،آشنایی با یک وازه مرتبط،مصاحبه،ارجاع دقیق مطالب هر قسمت،دقت در نحوه نگارش و سادگی و روانی و رعایت اصول نگارش، الصاق شناسنامه روزنامه دیواری با درج مشخصات کامل اعضای گروه،نام مدرسه،نام ناحیه/شهرستان ضروری می باشد.

عکس:

آثار باید با فرمت jpG و با DPI (رزولوشن)۳۰۰،سیاه سفید یا رنگی،چاپ شده در اندازه ۲۰در ۲۵ سانتی متر و به روش دیجیتالی به صورت CD با حداقل رزولوشن ۳۰۰ در فایل ذخیره شده و با کیفیت مناسب پذیرفته می شود الصاق شناسنامه ای با مشخصات کامل دانش آموز عکاس شامل نام و نام خانوادگی،پایه و رشته تحصیلی ،نام آموزشگاه محل تحصیل،نام ناحیه/شهرستان،موضوع عکس،محل و تاریخ عکاسی ضروری می باشد.

نقاشی:

در اندازه ۲۰در ۲۵ یا ۵۰ در ۷۰ سانتی متر
با گرایش:
نقاشی (رنگ روغن-مداد رنگی-آبرنگ-پاستل-گواش) / گرافیک(تصویرسازی-پوستر سازی)

ایده پردازی:

منظور از ایده پردازی، پیشنهادهای نوآورانه و ابتکاری در قالب راه حل های خلاق در زمینه برنامه های پیشگیری از رفتارهای پرخطراست.برای شرکت در این بخش هردانش آموز می تواند ۳ ایده خود را ارسال نماید.ایده مورد نظر باید دارای ویژگی های ذیل باشد:

مطابق با محورهای جشنواره باشد.

مبتنی بر حل مساله باشد.

دارای راه حل های خلاق باشد.

*ایده پیشنهادی، دریک صفحه، شامل عنوان، مقدمه، هدف، شرح ایده و روش اجرا معرفی گردد.

والدین دانش آموزان کلیه دوره های تحصیلی و نیز همکاران فرهنگی می توانند در این بخش شرکت کنند.

نرم افزار و چندرسانه ای:

در این بخش اولویت با نرم افزارهای رایانه ای است.برای این منظوردانش آموزان می توانند،حداکثر۳ نرم افزار یا چندرسانه ای تولیدی خود را ارایه نمایند. (توضیح: منظور از نرم افزارهای رایانه ای،کلیه نرم افزارهای کاربردی در قالب آموزشی،فرهنگی و هنری است که در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جهت استفاده در رایانه تولید می شود. منظور از چندرسانه ای نیز،تولیداتی است که با استفاده از امکانات مختلف، از قبیل متن، طراحی، صدا، تصویر جهت انتقال پیام استفاده می شود.کتاب های الکترونیک، یک نمونه از این چندرسانه ای ها می باشد.

بازیهای رایانه ای: دانش آموزان می توانند در موضوعات جشنواره اقدام به طراحی بازی رایانه ای نمایند. این بازیها می توانند برای اجرا در رایانه و تلفن همراه (اندرویدی) طراحی شوند. شرکت در این بخش بصورت انفرادی و گروه ۲نفره امکان پذیر می باشد.

موشن گرافی: موشن گرافیک در واقع همان انیمیشن است با این تفاوت که قسمت اصلی موشن گرافیک ها متن است، به عبارت دیگرادغام تصاویر و حرکت آنها به همراه صدا و متن جهت انقال یک پیام آموزشی، تبلیغی و... می باشد. شرکت در این بخش نیز بصورت انفرادی و گروه ۲نفره امکان پذیر می باشد.

ب) بخش "ابتکارات مدرسه ای"

الگوها و فنون آموزش و تدریس پیشگیری در کلاس درس ( تهیه کلیپ آموزشی از تدریس مدرسان پیشگیری و مراقبت با استانداردهای ذکر شده در بخش" فیلم")

محصولات و منابع کمک آموزشی و فرهنگی پیشگیری

پروژه های ابتکاری

مددکاری اجتماعی

مدیریت مورد

قالب آثاردر بخش ابتکارات مدرسه ای:

الگوها و فنون آموزش و تدریس پیشگیری در کلاس درس

طرح درس و یا راهنمای تدریس در کلاس درس

فیلم مستند تدریس پیشگیری در کلاس درس

بخش ویژه: خروجی های مربوط به طرح های آموزش رشد-مدار در مدارس

مقتضی است مدرسان پیشگیری و مراقبت در این بخش حضور قوی و موثری داشته باشند. در راستای ترویج فرهنگ پیشگیری و آموزش مهارت های زندگی خارج از چارچوب جشنواره نیز توجه ویژه ای خواهد شد.

محصولات و منابع کمک آموزشی و فرهنگی پیشگیری

الف)منابع آموزشی و کمک آموزشی(مانند کتابچه های آموزشی مربوط به طرح ها و کاربرگ های آموزشی)

ب)محصولات فرهنگی(مانند کتابچه،دفترک،لوح فشرده،نمایشگاه،سرگرمی و بازی ها با رویکرد پیشگیری)

برنامه عمل سالانه مدرسه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

طرح یا پروژه نوآورانه مدرسه برای آموزش و فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری

پروژه ها و مداخلات موردی برای توانمند سازی(با تاکید بر مشارکت جامعه-محور)

اقدام پژوهی

در رشته های مقاله، فیلم و روزنامه دیواری لزوما باید کارگروهی (۲ تا ۵ نفره) و دانش آموزی باشد
-در ر شته های نقاشی و عکس کار انفرادی ( دانش آموزی ) مورد پذیرش است.

در موردوالدین دانش آموزان و کارکنان آموزشی ، پرورشی و اداری در رشته های مقاله نویسی و ایده پردازی می توانند انفرادی مقاله خود را ارایه نمایند، آثاروالدین و کارکنان صرفا تا مرحله استانی است.

تشکل های دانش آموزی مدرسه نیز می توانند آثار خود را در محورهای جشنواره، و با نام تشکل خود ارایه داده و در جشنواره شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار