امیرمسعود خوشنویس*

مجری طرح و عاقبت محصولات سینمایی

همواره ساخت یک فیلم سینمایی موفق وابسته به مدیریت آن پروژه است، پس چرا الزاما می‌بایست پروژه های سینمایی و یا حتی سریال‌های تلویزیونی را با استفاده از «مجریان طرح» با سابقه و دارای دانش فنی تهیه و تولید کرد؟

کد مطلب: ۱۲۳۷۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مجری طرح و عاقبت محصولات سینمایی

بی‌شک فیلم‌ها از دیرباز دارای رمز و رازهایی بوده‌اند که مخاطبان بسیاری را مجذوب خود کردند. تلاش مثال‌زدنی و ممارست‌های فراوان که در مسیر ساخت یک فیلم انجام می شود، الگویی است که همه ما می توانیم از آن بیاموزیم.
این یادداشت به بررسی برخی از عوامل کلیدی در درون صنعت سینما می‌پردازد که برای ارائه پروژه‌های سینمایی، حیاتی هستند و نقش مجری اجرایی نیز از آن جمله است.
اما این که چرا از صنعت فیلم‌سازی به عنوان یکی از حرفه‌های سخت یاد می‌شود، ذکر همین مطلب که برای نمایش یک پلان که صرفا ممکن است سه ثانیه بر روی پرده عریض نقره‌ای نمایش داده شود، روزها و بعضا هفته‌ها زمان، هزینه و انرژی صرف می‌شود، کفایت می‌کند.
آن چه که در تولیدات سینمایی عمدتا نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند، حضور چهره‌های بازیگری آثار و یا بعضا کارگردان‌های آن‌هاست.حال آن که جایگاه تاثیرگذار مجری طرح یک حقیقت غیرقابل انکار است که ما اغلب در صنعت ساخت و ساز فیلم از آنان غافل هستیم، در حالی که شاید به سختی بتوانیم در صنایع دیگر، تشابهاتی همانند آن بیابیم.
با نگاهی ژرف و عمیق می‌توان دریافت در طول دهه‌ها که از آغاز پیدایش هنر و تجارت سینما می‌گذرد، این مسئولیت به خوبی زمان آن را داشته تا با تکمیل علم خود در این زمینه و حتی بومی‌سازی دانش فرایند موفق تولید فیلم، نه تنها به آگاهی لازم برسد، بلکه با آزمون و خطاهای گوناگون به عالی‌ترین شکل فرایند خلق آثار سینمایی بیاندیشد.
هنگامی که به عنوان مجری طرح یا مسئول اجرایی یک پروژه عظیم سینمایی خصوصا آثار تاریخی و یا حتی علمی تخیلی به شمایل بیرونی ساختمان آن اثر نگاه کنیم، به راحتی می‌توان دریافت، مدیریت ساخت و ساز در این حرفه را نمی‌توان با مدیریت پروژه در فرآیند کسب و کار در هیچ‌گونه از مشاغل دیگر مقایسه کرد.
روند تهیه و تولید در هنرصنعت سینما به طور عمده در نحوه برنامه ریزی و اجرای پروژه ها و نهایتا ارائه یک نتیجه موفقیت آمیز و چشمگیر، از وظایف خطیر شخص یا موسسه‌ای است که به آن عنوان مجری طرح اطلاق می‌شود.
استفاده از روش‌های مناسب گفتگو با بازیگران، تعامل سازنده با فرد فرد عوامل فنی، تهیه آکساسوآر (لوازم دکور و صحنه)، مهیا کردن لوکیشن‌‌های (مکان فیلم‌برداری) مناسب داستان فیلم، فراهم‌آوری تجهیزات فنی قابل استفاده، فقط بخشی از وظایف حائز اهمیت مجری طرح به صورت مستقل و یا بعضا در زیر سایه تهیه‌کننده است.
خلق شیوه‌های نوین آفرینش یک فیلم و تهیه آن به عنوان یک پروژه‌ تجاری پر سود در بازه زمانی کوتاه، که بتواند اصل سرمایه صرف شده برای آن را با سودی منطقی استرداد کند و با جلب نظر مخاطبان در ظاهر عالی به نظر برسد و موفقیت آن ضمانت شود، بی‌شک مستلزم داشتن یک مسیر اصولی در جریان تولید است که باید به خوبی توسط مجری طرح هدایت شود.
بی‌شک فیلم ها دارای رمز و راز هستند، توجه مردم را به خود جلب می کنند، انگیزه می دهند و آن‌ها را هیجان زده می کنند؛ آن زمان که یک فیلم توجه افراد را به خود جلب کند و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، قطعا به این معناست که تمامی اجزای آن در زمان خلق اثر به خوبی عهده‌دار حیطه وظایف خود بوده است.
بررسی مدیریت ساخت پروژه و همچنین مهندسی بازار مخاطبان در تولید و عرضه فیلم یا یک فیلم سینمایی می تواند ابزار ارزشمند دیگری را در توسعه و پذیرش فرآیندهای مدیریت در سراسر مسیر تهیه تا عرضه و نمایش آن با هدف ارتقای بلوغ مدیریت اجرایی توسط مجری طرح ارائه دهد.
این نوشته به دنبال ارائه فرصتی برای بررسی شیوه‌ها و فرآیندهای مورد استفاده توسط فیلم‌ها، مجریان طرحی که آن‌ها را هدایت می‌کنند، آن‌هایی که در جهت ساخت آثار با آن‌ها مشارکت می‌کنند، است. با مشاهده و اظهار نظر در خصوص تمامی عناصر بنیادی که ایشان را در رسیدن به اهدافشان یعنی ارائه محصولات سینمایی موفق و تاثیرگذار، یاری می‌کنند.
مدیریت پروژه‌های سینمایی در زمان تولید فیلم از منظر مجریان طرح همواره تمرکز بر افرادی دارد که به‌کارگیری دانش متخصصان، بهره‌برداری از بهترین و مناسب‌ترین امکانات فنی نور، صدا، تصویر و اتخاذ بهترین و مقرون به صرفه‌ترین تصمیمات در زمان پیش‌تولید، ایام تولید و سپس پسا‌تولید و تبدیل آن‌ها به واقعیتی به‌نام سینما، یکی از سخت ترین جنبه های مدیریت آن است.
و در پایان شایان ذکر است، وقتی به فیلم‌ها و جذابیت‌های دنیای پر زرق و برق سینما، بازیگران و کارگردانان آن‌ها فکر می کنیم، به افردی که اساسا صنعت نمایش و سرگرمی را اداره می کنند، اغلب آن‌ها را عامل اصلی موفقیت و یا شکست هنری و تجاری آثار می‌دانیم، غافل از آن که افرادی در هنر صنعت سینما هستند با نام مجریان طرح که قطعا سهم ویژه و قابل توجهی در چشم‌انداز و عاقبت این محصولات سینمایی و فرآورده‌های هنری دارند.

مجری طرح سینما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار