طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی راهی صحن علنی شد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از اتمام بررسی طرح تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی در نشست کمیسیون خبر داد و گفت این طرح برای بررسی در صحن علنی به هیأت رئیسه ارجاع شد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی راهی صحن علنی شد

به گزارش خانه ملت، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در تشریح نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: دستور کار نخست نشست امروز کمیسیون ادامه بررسی طرح اجرای اصل 15 قانون اساسی یعنی تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور بود که این طرح در قالب 5 ماده با نظر اعضای کمیسیون آموزش به تصویب و راهی صحن علنی مجلس شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو، آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ماده نخست این طرح مربوط به تدریس کتاب‌ها و مواد درسی و آموزشی در تمامی پایه‌ها است که باید به زبان و سبک فارسی باشد و معلمان باید به زبان فارسی، محتوای کتب درسی را آموزش دهند.

منادی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال 1403 - 1402 ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات زبان های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش داده شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: یکی دیگر از مواد این طرح تأکید شده که سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش موظف است در چارچوب حفظ وحدت ملی و با مشارکت کارشناسان هر منطقه و متخصصان موضوعی، نسبت به تولید و تأمین محتوای آموزشی ادبیات زبان‌های قومی و محلی اقدام کند. رسم‌الخط این کتب فارسی است و استفاده از سایر رسم‌الخط‌ها ممنوع خواهد بود.

منادی سفیدان تصریح کرد: همچنین مرجع تشخیص زبان‌های قومی و محلی هر منطقه فرهنگستان ادبیات فارسی و برنامه‌ریزی درسی است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: در این طرح تأکید شد وزارت آموزش و پرورش مجاز است از طریق دانشگاه فرهنگیان یا برگزاری دوره‌های آموزش خدمت پودمانی در هر منطقه یک دوره آموزشی روش تدریس درس (ادبیات زبان‌های قومی و محلی) برای دانشجویان داوطلب آن دانشگاه و معلمان علاقمند (ترجیحا معلمان زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی) برگزار کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تأکید کرد: آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بار مالی طرح در بودجه 1401 دیده می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با یادآوری اینکه این طرح 42 سال پس از تصویب قانون اساسی در کشور اجرایی خواهد شد، گفت: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با در نظر گرفتن هزینه‌های این طرح در بودجه 1401 نسبت به احتمال ایراد اصل 75 شدن (بار مالی) این طرح اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در ادامه نشست امروز کمیسیون 8 نفر از اعضای این کمیسیون آقایان منادی سفیدان، متفکرآزاد، زاهدی، کریمی فیروزجایی، دهمرده، احمدپور، نادری، ویس کرمی جهت عضویت در کمیسیون مشترک طرح تأسیس صندوق‌های ذخیره دانشگاهیان، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انتخاب شدند، همچنین دو نفر از اعضای کمیسیون آقایان مولوی و وحیدی نیز جهت عضویت در کمسیون مشترک طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات برگزیده شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار