یک کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌‌و‌گو با پانا مطرح کرد:

شاد رشد خوبی داشته اما سرعت بهسازی آن کم است

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و پرورش گفت فضای مجازی می‌تواند کمک حال آموزش باشد؛ فقط ذهنیت مسئولان باید نسبت به این موضوع تغییر کند تا از همه امکانات فضای مجازی استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۶۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
شاد رشد خوبی داشته اما سرعت بهسازی آن کم است

با شیوع ویروس کرونا، اهمیت استفاده از ظرفیت فضای مجازی و ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه آموزش از راه دور و آموزش مجازی دو چندان شد. توسعه و بسط عدالت آموزشی یکی از شعار‌‌های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی بود. در شهریور ماه نیز رئیسی در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی، موضوع توسعه آموزش و پرورش مجازی را مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد که سامانه شاد ذیل وزارت آموزش و پرورش مسئول ارائه آموزش عمومی رایگان باشد و در زمینه فعالیت آموزشی ارزش افزوده بخش دولتی و غیردولتی تنظیم مقررات کرده و مجوز صادر کند.

در این جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه سنواتی ردیف مشخصی به منظور توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش مجازی در نظر گرفته و برای معلمان و دانش‌آموزان کمتر برخوردار، کمک مالی و تسهیلات ارزان قیمت بانکی جهت تامین تجهیزات در نظر بگیرد. رئیس جمهور در این زمینه وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی را مکلف کرد که چارچوب آموزش در فضای مجازی را نهایی و به شورای عالی ارائه دهند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه رأی اعتماد یکی از برنامه‌های خود را استفاده از فضای مجازی برای تحقق عدالت تربیتی عنوان کرد و گفت: «یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق عدالت تربیتی استفاده از فضای مجازی به عنوان بازوی کمکی آموزش حضوری است و ایجاد قرارگاه جهادی یکی از لازمه‌های اجرای عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش خواهد بود که این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده است.»

حال بسیاری معتقدند که آموزش در فضای مجازی به سامانه شاد محدود نمی‌شود و شایسته است زیرساخت‌های دیگری مانند پوشش و سرعت اینترنت، توسعه اپلیکیشن‌های آموزشی و رفع چالش‌ها و مشکلات «شاد» مدنظر وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

محمدرضا نیک نژاد در این خصوص در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: «قطعاً‌ فضای مجازی به شبکه شاد محدود نمی‌شود. بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان ما به شاد دسترسی ندارند یعنی فقط ۳۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان به شاد دسترسی دارند که البته از میان اشخاصی هم که به شاد دسترسی دارند، در کلان شهرها عموماً‌ از شاد استفاده نمی‌کنند.»

وی افزود: «امسال در شاد امکان برگزاری کلاس گفت‌و‌گو راه اندازی شده است یعنی شاد رشد خوبی داشته است اما نقد من بر این است که سرعت بهسازی آن کم است لذا باید تلاش کرد خواسته کلی معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها توسط شاد تأمین شود.»

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: «استفاده از فضای مجازی و آموزش از راه دور سال‌هاست که در بسیاری از کشورها انجام می‌گیرد و بازوی آموزش به حساب می‌آید. در گذشته کلاس‌های فوق العاده با معضلات بسیاری تشکیل می‌شد اما امروز به راحتی در بستر فضای مجازی می‌توان کلاس فوق العاده برگزار کرد.»

نیک‌نژاد تأکید کرد:«قطعاً‌ فضای مجازی می‌تواند کمک حال آموزش باشد فقط ذهنیت مسئولان باید نسبت به این موضوع تغییر کند تا از همه امکانات فضای مجازی استفاده کنند. هر چقدر هم که پلتفرم‌های داخلی قوی‌تر شوند. این تغییرات در جهان کوتاه‌تر است یعنی زمان سرعت این تکنولوزی‌ها در دنیا بسیار سریع است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار