بررسی عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان

گلستان (پانا) - یکی از دغدغه‌های اساسی والدین در دوران نوجوانی فرزندانشان دست و پنجه نرم کردن آنها با افسردگی است.

کد مطلب: ۱۲۳۶۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
بررسی عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان

بسیاری از والدین اطلاعات کافی در این رابطه ندارند و عدم آگاهی آنها باعث تشدید این موضوع در فرزندانشان می‌شود. اگرچه افسردگی در میان بزرگسالان موضوعی شایع است، اما باید بدانیم که این بیماری در میان نوجوانان نیز به وضوح دیده می‌شود. دوران نوجوانی می تواند دوره بسیار سختی باشد و بیشتر نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد. نوجوانان در این دوره با فشارهای زیادی رو به رو هستند مثل تغییراتی که به دنبال بلوغ به وجود می آید و یا سوالاتی که در مورد هویت خود دارند.

البته تخمین زده شده است که از هر 5 نوجوان از هر قشر یک نفر در دوره ای از نوجوانی دچار افسردگی می شود. با این حال، در حالی که افسردگی کاملا قابل درمان است، اکثر نوجوانان افسرده هرگز به دنبال کمک گرفتن از دیگران نیستند. افسردگی نوجوانان حالتی فراتر از بدخلقی آنهاست. این یک مشکل جدی مربوط به سلامت روان است که بر همه جنبه های زندگی یک نوجوان تأثیر می گذارد.
نوجوانان ترجیح می دهند به جای بروز مشکلات احساسی خود آنها را به صورت گله و شکایت از بیماری‌های جسمانی نشان دهند.

درک این موضوع که نوجوانان درد‌های فیزیکی دارند یا عامل این درد روانی است؛ واقعا کار پیچیده ای است، زیرا همزمان با افزایش سطح استرس آنها، گلایه این نوجوانان از مشکلات فیزیکی بیشتر می‌شود.
خوشبختانه افسردگی قابل درمان است و والدین در این زمینه می توانند به فرزندشان کمک کنند. عشق، راهنمایی و حمایت از نوجوانان می تواند تا حد زیادی به آنها کمک کند تا بر افسردگی غلبه کنند و زندگی‌شان را دوباره به مرحله درست برسانند.

افسردگی می تواند ذات شخصیت نوجوان را تحت تاثیر خود قرار دهد و یا حتی آن را از بین ببرد و باعث ایجاد احساس غم، ناامیدی یا عصبانیت شود. بسیاری از رفتارها یا نگرش های سرکش و ناسالم در نوجوانان که اکثر والدین نسبت به آنها بی تفاوتند می تواند نشانه افسردگی باشد.
عوامل روانی مانند استرس، اضطراب، نگرانی و افسردگی می‌تواند منجر به مشکلات جسمانی مانند سردرد، دل درد و درد‌های دیگر فیزیکی شود. برعکس این موضوع نیز می‌تواند رخ دهد و بیماری‌های مزمن باعث اختلالات روانی مانند اضطراب و نگرانی شود.

بر اساس اعلام انجمن روانشناسان آمریکا، رایج‌ترین مشکلات فیزیکی که نوجوانان مبتلا به افسردگی از آن گلایه دارند شامل: سردرد، دل درد، از دست دادن اشتها و یا تغییرات محسوس دیگر در عادات غذایی، درد‌های عضلانی مانند گردن درد، بی حالی و خستگی است.

همچنین مشاهده می‌شود که این نوجوانان دارای اختلالات خواب هستند. بی خوابی و نیز ناتوانی در خوابیدن از رایج‌ترین مواردی است که در نوجوانان مبتلا به افسردگی دیده می‌شود.

از سوی دیگر، خانواده‌ها می‌توانند به تغییرات احساسی نوجوانان برای پی بردن به ابتلای آن‌ها به افسردگی توجه کنند. از جمله این رفتار‌ها می‌توان به استفاده از مواد مخدر یا مشروبات الکلی، رفتار‌های بی پروا (مانند رانندگی با سرعت بالا یا داشتن روابط جنسی پرخطر)، غیبت از حضور در مدرسه، بی توجهی به خود (ژولیدگی ظاهری، استحمام نکردن مرتب)، انزوای اجتماعی، اجتناب از شرکت در فعالیت‌های عادی روزانه، دعوا و مشاجره با خانواده و دوستان، آسیب به خود (مانند ایجاد زخم در بدن یا اختلالات غذایی)، کسب نمرات تحصیلی پایین و مصرف دخانیات اشاره کرد.

مواردی نیز هستند که به نوعی تخلیه هیجانی نوجوانان برای تلاش به منظور مقابله با درد عاطفی خودشان است.

ایجاد مشکل در مدرسه

افسردگی می تواند باعث مشکل کمبود انرژی و تمرکز شود. در مدرسه، این امر ممکن است منجر به ضعف در هشیاری، افت نمرات یا ناامیدی از انجام تکالیف مدرسه در یک دانش آموز با سابقه مثبت شود.

گریختن و فرار

بسیاری از نوجوانان افسرده از خانه فرار می کنند یا در مورد فرار صحبت می کنند. چنین تلاش‌هایی معمولاً به نشانه فریادی برای کمک است.

مصرف مواد مخدر و الکل

نوجوانان در تلاش برای خود درمانی افسردگی، ممکن است از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند. متأسفانه سوء مصرف مواد مخدر فقط اوضاع را بدتر می کند.

عزت نفس پایین

افسردگی نوجوانان می تواند احساس زشتی، شرم، شکست خوردگی و بی لیاقتی را تحریک و تشدید کند.
برخلاف بزرگسالان که به تنهایی توانایی جستجوی کمک را دارند، نوجوانان تنها به والدین، ​​معلمان یا سایر مراقبان خود متکی هستند تا رنج آنها را تشخیص دهند و از آنها کمک لازم را بگیرند. اما این کار همیشه آسان نیست. اولین مورد اینکه نوجوانان مبتلا به افسردگی لزوماً غمگین به نظر نمی رسند. در عوض، ممکن است برجسته ترین علائم شامل تحریک پذیری، عصبانیت و آشفتگی را داشته باشند. از دیگر نشانه‌های افسردگی نوجوانان می‌توان به این موارد اشاره کرد. غم یا ناامیدی، تحریک پذیری، عصبانیت یا خشم، گریه مکرر، کناره گیری از دوستان و خانواده، از دست دادن علاقه به شرکت در فعالیت ها، عملکرد ضعیف در مدرسه، تغییر در عادات غذایی و خوابیدن، بی قراری و تحریک پذیری، احساس بی ارزشی و گناه.

با بررسی این موارد به راه هایی که می‌توان به آنها کمک کرد و از این مسیر خارجشان کرد، می پردازیم.
افسردگی در صورت عدم درمان بسیار آسیب زننده است. بنابراین منتظر نمانید تا علائم نگران کننده خود به خود از بین بروند. اگر شک دارید که نوجوان شما افسرده است. نگرانی های خود را به روشی محبت آمیز و بدون قضاوت با آنها مطرح کنید. حتی اگر مطمئن نیستید که مسئله آنها افسردگی است، رفتارها و احساساتی که می بینید نشان دهنده مشکلاتی است که باید برطرف شود. از این رو بهتر است گفتگویی را آغاز کنید و به نوجوان خود اطلاع دهید که متوجه برخی از علائم افسردگی در وی شده اید و این علائم شما را نگران کرده است. سپس از فرزند خود بخواهید آنچه را که تجربه کرده است با شما به اشتراک بگذارد. به واقع آماده و مایل به شنیدن آن باشید. از پرسیدن بسیاری از سوالات خودداری کنید. زیرا بیشتر نوجوانان دوست ندارند که احساس کنند تحت کنترل یا فشار هستند. اما به صراحت بگویید که آماده و مایل به ارائه هرگونه حمایت مورد نیاز از آنها هستید.
حمایت و تغییر در سبک زندگی سالم می تواند تغییرات خیلی زیادی را در نوجوانان افسرده ایجاد کند. اما این موضوع همیشه کافی نیست. هنگامی که افسردگی شدید است، از یک متخصص سلامت روان با سابقه برای درمان نوجوان خود کمک بگیرید.

همچنین مصرف مواد غذایی تشدید کننده افسردگی و کمک کننده به بهبود افسردگی نیز شامل این موارد است. خوراکی‌هایی که مصرفشان در دوران افسردگی توصیه می‌شود شامل گردو، لوبیا، غذاهای تخمیر شده، شکلات تلخ، سلنیوم و روی هستند. خوراکی هایی که مصرفشان در دوران افسردگی توصیه نمی شود نیز شامل قهوه، خوراکی های سرشار از مواد قندی، نان سفید، رژیم هایی غذایی سنگین و شدید است.

خبرنگار: مهران میر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار