ادعاهای کاخ سفید درباره مذاکرات برجام

تهران (پانا) - سخنگوی کاخ سفید پس از پایان مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین با بیان این ادعا که واشنگتن همیشه امیدوار به رویکرد دیپلماتیک است، مدعی شد که جو بایدن متعهد به بازگرداندن آمریکا به پایبندی به برجام است. جن ساکی همچنین مدعی شد ایران با پیشنهادهای سازنده به وین نیامد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ادعاهای کاخ سفید درباره مذاکرات برجام

به گزارش العالم، جن ساکی روز جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران ادعا کرد که واشنگتن همیشه امیدوار به رویکرد دیپلماتیک هست و این بهترین گزینه است.

دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ که از روز دوشنبه هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذرماه ) به پایان رسید.

در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

ایران چهارشنبه شب متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در نشست جمعه مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات وین گفت که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد.

مورا با بیان اینکه ما به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم و تهران و واشنگتن متعهد به شرایط هستند، این دوره از مذاکرات را واقع بینانه خواند و افزود که پیش‌نویس‌های مختلفی در جریان مذاکرات وین با ایران مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

وی همچنین تاکید کرد که مذاکرات ثمر بخشی با هیات مذاکره کننده جدید ایرانی صورت گرفته است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در حالیکه هیات‌های غربی برای مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه در پی پیشنهادات ایران به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند، در تداوم فضاسازی‌های غرب علیه این دور از مذاکرات و دیپلماسی فعال ایران مدعی شد که ایران با پیشنهادهای سازنده به وین نیامد.

سخنگوی کاخ سفید افزود که در شش دور اول مذاکرات پیشرفت بدست آمد و برای سخت‌ترین مسایل که برای همه دشوار بود، راه‌حل‌هایی پیدا شد.

جن ساکی در حالیکه هیات‌ها از جمله راب مالی به پایتخت‌های خود برای مشورت نرسیده‌اند و آماده پاسخگویی به متون پیشنهادی ایران نبودند، در تداوم فضاسازی‌های غربی‌ها مدعی شد رویکرد ایران تلاش برای حل مشکلات باقی مانده نبود.

این مقام ارشد کاخ سفید همچنین در تداوم فضاسازی‌ها و هراس رژیم صهیونیستی و آمریکا و با اذعان به خروج دولت ترامپ از برجام مدعی شد ما می‌دانیم چرا به اینجا رسیده‌ایم. دولت پیشین آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود و این امر منجر به گسترش چشمگیر و بی‌سابقه برنامه هسته‌ای ایران شد. این موضوع نمی‌تواند ادامه یابد.

جن ساکی در ادامه ادعاهای خود اظهار داشت که رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان معتقد است که یک جایگزین بهتر وجود دارد. وی متعهد به بازگرداندن آمریکا به پایبندی به برجام است و این پایبندی تا زمانی که ایران نیز اقدام مشابه انجام دهد، ادامه می‌یابد.

سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد که بایدن در این خصوص جدی است و اگر ایران هم به طور مشابه متعهد باشد، یک راه‌حل وجود دارد اما در این هفته ما شاهد این تعهد از ایرانی‌ها نبودیم.

بلینکن: آمریکا با خروج از برجام منزوی شد

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه جمعه گفت که آمریکا و نه ایران، به دلیل خروج از برجام در جامعه بین‌المللی منزوی شد.

وی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت که به نفع همه است که پرونده هسته‌ای ایران با دیپلماسی حل شود.

بلینکن در ادامه سخنانش گفت:‌ «ما همچنان به مسیر دیپلماسی با ایران و بازگشت مشترک به توافق هسته‌ای اعتقاد داریم».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه در سخنانی که عدم جدیت دولت این کشور در مذاکرات وین را نشان می‌داد مدعی شد «چیزی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم این بود که ایران درباره آن چیزی که برای بازگشت به تعهدات ضروری است، جدی نبوده و همین موضوع دلیل آن بود که ما به این دور از گفت‌وگوها در وین پایان بخشیدیم».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار