بی‌خبری 68 درصد از مبتلایان به ایدز در سیستان و بلوچستان از بیماری‌شان

تهران (پانا) - مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خبری هشداردهنده عنوان کرد 68 درصد از کسانی که ابتلا به ایدز آنان تایید شده، از بیماری خود خبر ندارند.

کد مطلب: ۱۲۳۵۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
بی‌خبری 68 درصد از مبتلایان به ایدز در سیستان و بلوچستان از بیماری‌شان

به گزارش ایسنا، مجید سرتیپی بیان کرد: در کشور حدود 43 هزار نفر مبتلاء به ایدز شناسایی شده اند و در استان سیستان و بلوچستان تاکنون 32 درصد مبتلایان به ایدز شناسایی شده و 68 درصد این افراد از بیماری خود بی اطلاع هستند.

وی افت فعالیت های تشخیصی و شناسایی موارد مبتلا به اچ ای وی را از چالش های همه گیری کرونا عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت در راستای شناسایی سریع موارد ابتلا به ایدز و ترغیب مردم، پویش «من هم آزمایش تشخیص اچ ای وی را انجام می دهم» با هدف بیماریابی در جمعیت های کلیدی و دسترسی همگانی به آموزش و تشخیص اچ ای وی برگزار کرده است.

سرتیپی افزود: در این کمپین علاوه بر مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستانها و مراکز کاهش آسیب زیر نظر بهزیستی، پایگاه‌های سیار در نقاط مختلف شهر جهت دسترسی بهتر مردم به خدمات تشخیصی و آشنایی مردم با این بیماری برپا شده است.

وی گفت: غربالگری مادران باردار تحت عنوان برنامه پیشگیری از انتقال اچ ای وی از مادر باردار به نوزاد در اولین مراقبت بارداری در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان و محرمانه در حال انجام است و نوزادان مادرانی که در این برنامه کشف شده اند، پیگیری شده و هیچ مورد مثبتی در این نوزادان وجود نداشته است.

وی ادامه داد: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرهای استان آماده ارائه خدمات آموزش، مشاوره، تشخیص و درمان بیماران اچ ای وی به صورت کاملا محرمانه هستند.

هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و شعار امسال تحت عنوان «اجازه نمی دهیم کرونا برنامه مراقبت اچ ای وی را تحت تاثیر قرار دهد؛ پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان» نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار