مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌ شرقی؛

ما در ساختار فرهنگی، هویت خود را لحاظ نکرده‌ایم

تبریز (پانا) - حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شعبانی یکی از شکاف‌های عظیم فرهنگی را لحاظ نکردن هویت ایرانی - اسلامی برشمرد و این موضوع را دلیل اصلی عدم سنخیت حوزه‌های فرهنگی دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۵۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ما در ساختار فرهنگی، هویت خود را لحاظ نکرده‌ایم

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان در همایش اصلاح ساختارهای فرهنگی کشور گفت: رهبر معظم انقلاب در طلیعه آغاز کار دولت سیزدهم موضوع اصلاح ساختارهای فرهنگی کشور را مطالبه کردند و این یک دنیا حرف است چرا که چنین موضوعی تمامی ارکان حاکمیت را درگیر می‌کند.

وی افزود: وقتی بازسازی حوزه انقلابی فرهنگ را درخواست می‌کنند یعنی ما به مهندسی فرهنگ نیاز داریم، و همه کارهای ما باید پیوست فرهنگی داشته باشد. در کشور ما متاسفانه مباحث نخبگانی، عمیق و علمی همیشه تا هنگامی که جا بیفتد زمان می‌برد و بایستی این موضوع را با تلخ کامی و اظهار تاسف بیان کنیم که بعضا حتی در عرصه فرهنگ کسانی که باید تمام تمرکزشان بر روی مسائل فرهنگی باشد گرفتار جو روز جامعه می‌گردند؛ بعنوان مثال امروزه ما در آموزش و پرورش مسائل بسیار عمیقی را داریم که نیازمند اصلاح هستند، اما برخی از فضاهایی که در مباحث معیشتی ایجاد می‌شود با اینکه ضرورت دارد و حتما باید به آن پرداخته شود چنان برجسته می‌شود که گویا در آموزش و پرورش هیچ مسئله‌ای غیر از آن وجود ندارد و تمام ساختار فرهنگی یک کشور را درگیر خود می‌کند، در حالی‌که بسیار مسائل عمیق تری نسبت به آن موضوع نیز وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شعبانی ادامه داد: متاسفانه گاهی برخی از مدیران ما نیز درگیر این جو می‌شوند و وجهه همت خود را بر این قرار می‌دهند که موضوعی که به صورت روزمره بیان شده را حل کنند و این سیل، تمامی نقاط دیگر مورد توجه را با خود می‌برد. بدون توجه عمیق به فرهنگ هیچ ساحت دیگری از ساحت های اجتماع قابل اصلاح نیست، ما اگر امروز مسائل اقتصادی، سیاسی و معضلات اجتماعی داریم تمامی این موضوعات بستگی به مسائل فرهنگی دارند، چرا که کسانی نخواستند این موضوعات را بشنوند؛ حتی بیشتر معضلات اقتصادی که امروزه با آنها سر و کار داریم نیز ریشه فرهنگی دارند.

وی افزود: غصه بزرگی است که هرجایی که خواستند موضوعی را بی اهمیت نشان دهند آن‌را به عرصه فرهنگ نسبت دادند، ساختار نظام عمومی کشور اگر بخواهد شکل گیری شود با فرهنگ شکل می‌گیرد نه با هیچ چیز دیگری، زمانی افرادی پول های کلانی را به عرصه فرهنگ وارد کردند و اولین کسی که نسبت به تزریق کلان پول اظهار نگرانی کردند و همه را متعجب ساختند شخص مقام معظم رهبری بودند؛ درست است عرصه فرهنگی نیازمند بودجه و پول است، اما شرط لازم آن داشتن برنامه و فکر درست است، چراکه اگر با فکر و برنامه ناصحیح و منحرف پیش برویم، حتی پول هم تزریق شود، همچنان نتیجه عکس خواهد داد.

شعبانی خاطر نشان کرد: اگر ساختار نظام عمومی یک جامعه را لحاظ کنیم اما فرهنگ را در آن دخیل نکنیم، این ساختار تبدیل به ساختاری کاریکاتوری می‌شود. یعنی عناصری است به هم چسبیده در حالیکه هیچ گونه سنخیتی با هم ندارند. امروز عرصه اقتصاد ما یک ساز و عرصه فرهنگ ما سازی دیگر می‌زند و عرصه آموزش ما به کلی متفاوت از آنهاست و دلیل آن این است که ما اساسا در ساختار فرهنگی، هویت خود را لحاظ نکرده‌ایم.

وی افزود: هویت ما با افتخار اسلامی و ایرانی است، وقتی ما هویت خود را لحاظ نمی‌کنیم و ساختار یک جامعه را می‌چینیم؛ بدیهی است چیزی غیرمنسجم، غیر متناجس و کاریکاتوری ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول شرح داد: مشکل ما بنابر نظر بسیاری از دستگاه ها موازی کاری نیست، بلکه مشکل ما متضاد و متناقض عمل کردن است؛ امروز اگر فقط محتواها و ساختارهایی که در مهدکودک های ما وجود دارد را لحاظ کنید با آنچه که سند آموزش و پرورش ما از آن دم می‌زند مشاهده خواهید کرد که هیچ سنخیتی با هم ندارند.

وی افزود: آیا سند آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران خواهان چنین بستری در ساحت های تربیتی خود بوده؟ اینکه رهبری می‌فرمایند ما اکنون باید ساختار فرهنگی کشور را بعد از ۴۰ سال جراحی کنیم، یعنی اصلاح چنین ساختاری که فرهنگ کنونی جامعه را درگیر ساخته و رفع تناقضات موجود. اگر منشور ما بیانیه گام دوم انقلاب است باید بررسی کرد که اساتید ما نیز همان مبانی را تدریس می‌کنند و خروجی دانشگاه همان مبانی موجود است؟

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: هویت، جان فرهنگی یک جامعه است و همه چیز از آن منعکس می‌شود؛ باید به هر جای این شهر و کشور که نگاه می‌کنیم حضوری از آن هویت احساس شود. ما به این جلسات بسیار نیاز داریم، جایی که مقام معظم رهبری چنین چیزی را مطالبه می‌کند این مطالبه علی‌القاعده در وهله اول متوجه نخبگان جامعه است.

وی افزود: اعضای هیئت اندیشه شهرستان ها متواضعانه در حال خدمت هستند، وقتی در شهرستان محرومی همچون چاراویماق استاد دانشگاهی می‌گوید ما در حال نوشتن مهندسی فرهنگی شهرستان هستیم، چنین دیدگاهی بسیار موجب خرسندی است. اگر شناخت، ساخت و باور هویت یک جامعه درست شکل نگیرد، آن جامعه نافرهنگ و فرهنگ نما خواهد بود و جای نفس کشیدن برای فرهنگ اصیل را تنگ می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن شعبانی در ادامه سخنان خود همچنین اشاره کرد: فرهنگ اصیل ما و فرهنگ هویتی در حوزه بانوان ما موضوع حجاب است و اساس فرهنگ ما این موضوع است، اما اگر جایی احساس کردید نفس های این فرهنگ به شماره افتاده و نمی‌تواند تنفس کند برگردید و به ساختارهای فرهنگی آن کشور نگاه کنید، آیا ساختارهای فرهنگی آن کشور درست عمل کرده و چنین اتمسفری را ایجاد کرده یا بر عکس عمل می‌کند؟

وی افزود: آموزش و پرورش، رسانه، آموزش عالی و نهاد های دینی شبانه روز در تلاش و در اختیار جمهوری اسلامی هستند اما چرا برخی از ارزش ها کمرنگ‌تر شده اند؟ چون مکانیزمی که ایجاد کرده‌ایم درست عمل نمی‌کند، وقتی شما سرمایه یک کشور را که عبارت است از نیروی انسانی در اختیار ارگان های غربی قرار می‌دهید چیزی غیر از این نخواهد بود.

این مقام مسئول تشریح کرد: چرا باید بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی مبانی لیبرالیسمی در محافل آکادمیک و دانشگاهی ما این چنین تحریف شود؟ بحث نقد و انتقاد نباید دارای محدودیت باشد اما اگر موضوع آموزش و تربیت انسانی بر یک مبناست، آیا می‌توانیم اجازه این آموزش و ایجاد زیرساخت و معنا را بدهیم؟

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی شرح داد: این تعارض ها و تناقض ها ما را به گم‌گشتگی هویتی می‌رساند. باید از خود بپرسیم من کیستم، ریشه من کجاست، آیا من انسانی هستم با تمدن و مولفه های غربی یا اصلا آیا من تمدن و هویتی داشته‌‌ام و هویت هایی که برای من در ایران اسلامی است، چیست.

آدمی که هر بخشی از او یک سازی می‌زند حاصل همان گم‌گشتگی فرهنگی است؛ هویت شناسی، هویت سازی و هویت باوری سه مرحله هر جامعه است که باید به آن پرداخته شود که اگر نبود هر هویت مهاجم و متعارضی بلافاصله جای آن را می‌گرفت.

وی افزود: بعضی ها در این اندیشه‌اند که اگر ما ساکت بودیم جامعه نیز ساکت است، اگر شما نتوانستید مدیریت خود را اعمال کنید مطمئن باشید هویت مخالف شما در جامعه وجود دارد؛ نه تنها حضور دارد بلکه انسان را تربیت، شبکه سازی و تولید محتوا می‌کند و حتی زیر ساخت آن زا ایجاد می‌کند.

وی افزود: راهکار ما بر خلاف برخی دیگر که صرفا تجربه بشری را توصیه می‌کنند نیست، تجربه بشری با توجه به اینکه گران سنگ و حائز توجه است، ناقص است. اگر نگاهی بر روایت ظهور امام زمان داشته باشیم، می‌بینیم که می‌فرماید علم ۲۷ حرف است تا ظهور حضرت حجت فقط ۲ حرف از ۲۷ حرف کشف خواهد شد. صرفا عقل را نیز تجویز نمی‌کنیم اگر با هر یک از مکاتب غربی گفت و گو داشته باشیم کدام یک از آنها می‌گویند ما اشتباه عمل ‌می‌کنیم و ادعای عاقلانه رفتار کردن دارند، بنابراین عقل نیز صرفا کفایت نمی‌کند، بلکه ترکیب وحی، عقل و تجربه بشری نیاز ماست. ما در اصلاح ساختارهای فرهنگی خود بایستی به این ۳ مولفه توجه کنیم.

شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: ما همه تحولاتمان انسان محور است، برخی ها از ساختار فرهنگی از ۱۰ نهاد تنها ۲ نهاد را بنا قرار می‌دهند که تعریف ساختار، ۲ لازمه بسیار محکم نیاز دارد. یکی فکر منسجم و عمیق و هماهنگ ایرانی و اسلامی و دیگری انسانی متناسب با این تعریف؛ اگر ساختاری را حتی به درستی بچینیم اما انسان و مدیر متناسب با آن ساختار نداشته باشیم، هیچ اتفاق مطلوبی نخواهد افتاد، اما اگر در ساختار دارای ضعف، انسان تحول‌خواه و تحول‌گرایی داشته باشیم مطمئنا می‌توانیم تحولات عظیمی را مشاهده کنیم و اگر خواستیم ساختارها را اصلاح کنیم، حتما بایستی به چابک سازی، به روزرسانی و نیروی انسانی متناسب توجه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار