در گفت‌وگو با پانا

حمید زرگرنژاد: فجر، یک جشنواره با مختصات ایران است

تهران (پانا) - کارگردان فیلم سینمایی «ماهورا» گفت جشنواره فیلم فجر مختص به مردم ایران است و هویت ایرانی در آن به‌خوبی نمود دارد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
حمید زرگرنژاد:  فجر، یک جشنواره با مختصات ایران است

حمید زرگرنژاد، کارگردان سینما، درباره برگزاری چهلمین دوره این رویداد سینمایی به خبرنگار پانا گفت: جشنواره فیلم فجر، از جشنواره‌های معتبر و بین‌المللی الگو گرفته است و در طول دوران برگزاری‌اش تجربه‌هایی متنوع داشته است. با این وصف، باید بدانیم که جشنواره فیلم فجر، ساختاری مختص به کشور ایران دارد و به‌عبارتی می‌توان گفت که ایرانیزه شده است.
او ادامه داد: جشنواره در ایران شور و نشاطی مخصوص به خودش را دارد. البته من که این حرف را می‌زنم، خودم شرایط اکران بدی را برای فیلم‌هایم تجربه کردم اما امیدوارم که استانداردهای این جشنواره، به دوران پیش از شیوع بیماری کرونا بازگردد.
زرگرنژاد گفت: در آثار جشنواره به هویت ایرانی توجه می‌شود و شکل علاقه مردم به آثار جشنواره فیلم فجر ماهیت وطنی و ایرانی دارد.
او ادامه داد: جذابیت وشور و حال این رویداد مخصوص به ذات جشنواره فجر است.
کارگردان «پایان خدمت» گفت: خانه جشنواره، فضایی متفاوت از بسیاری از رویدادها دارد و اهالی سینما هر سال در آن‌جا همدیگر را ملاقات و با هم تجدید دیدار می‌کنند. به دلیل همین حس نوستالژی جاری در فضا، اعتقاد دارم که نباید محل برگزاری جشنواره را تغییر داد، ضمن آن که چگونگی ساز و کار برگزاری آن نیز اهمیت دارد.
او گفت: به اعتقاد من سال گذشته خیلی تجربه خوبی در زمینه برپایی جشنواره نبود چراکه به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکران آثار محدود شده بود و درنتیجه، سه روز مانده به پایان کار جشنواره، استقبال‌ از این رویداد بسیار کم شد.
زرگرنژاد گفت: اشتیاق و شور و شوق مخاطب را نباید از او گرفت. محدودیت‌ها افراد را دلزده می‌کند. اگر شرایط اکران و دیده شدن آثار فراهم باشد مردم خود به خود از این رویداد سینمایی استقبال خواهند کرد.
کارگردان «برای مرجان» با اشاره به لزوم برطرف ساختن مشکلات در برپایی جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از آسیب‌هایی که در این رویداد با آن‌ مواجه می‌شویم، ماجرای «سهمیه‌بندی» در جشنواره است. برای مثال ارگانی خاص برای فیلمی بودجه گذاشته است، می‌خواهد که حتما در جشنواره سهمی داشته باشد. برای داشتن جشنواره‌ای سالم نباید با هیچ سهمیه‌ای آثار را وارد جشنواره کرد و ملاک ارزیابی باید کیفیت خود آثار باشد.
زرگرنژاد درپایان گفت: نباید با سیاست‌ها و سلیقه‌های مختلف و بدون تکیه بر تجربه‌های پیشین برای جشنواره ساز و کار جدیدی ارائه داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار