هنگام وقوع زلزله در شرایط کرونا در مدارس چه باید کرد؟

تهران (پانا) _ مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر گفت با توجه به شرایط موجود و بحث کرونا باید رعایت دستورالعمل‌های کرونایی نیز برای پیشگیری از این بیماری در هنگام زلزله به شکلی صحیح انجام شود. همچنین تجهیز کیف کمک‌های اولیه به اقلامی مانند مواد ضدعفونی همچنین تعداد کافی ماسک بدین واسطه بتوان تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از شیوع کرونا انجام داد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
هنگام وقوع زلزله در شرایط کرونا در مدارس چه باید کرد؟

به گزارش میزان، نواب شمس پور، مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر در مورد اقدامات حین و بعد از زلزله در دوران کرونا در مدارس کشور گفت: در بحث اقدامات پیشگیرانه برای ایمنی بیشتر علاوه بر مواردی که دائم بر آن تاکید کرده و در مانور‌ها مورد توجه قرار میگیرد اینکه با توجه به شرایط موجود و بحث کرونا باید رعایت دستورالعمل‌های کرونایی نیزبرای پیشگیری از این بیماری در این موارد به شکلی صحیح انجام شود.

وی ادامه داد:در هر یک از موارد آموزشی باید این نکته را نیز بگوییم که علاوه بر حفظ ایمنی از خطر زلزله رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از تجمعات، استفاده از لوازم ضد عفونی و همچنین استفاده از ماسک در این مواقع باید جز جدا نشدنی از سایر اقدامات در این حوزه باشد.

شمس پور در پاسخ به این سوال که با وقوع زلزله در زمانی که درگیر کرونا هستیم با توجه به استرسی که به انسان وارد می‌شود او را الزام‌های بهداشتی برای رعایت کرونا بی توجه می‌کند، گفت: موضوع آموزش‌ها در مانور‌های زلزله باید به صورت مداوم باشد تا با تکرار آن بتوانیم مواردی که نیاز است را با آموزش مستمر در افراد درونی کنیم تا در این هنگام با حفظ خونسردی بتواند تمامی اقداماتی که به سلامتی و ایمنی او کمک می‌کند را انجام دهد.

وی ادامه داد:در کشور‌های پیشرفته که به لحاظ قوانین سازه‌ای از استاندار‌های بالایی نیز برخوردار هستند این مانور‌ها در فواصل کوتاه و یک ماهه انجام می‌گیرد تا با آموزش مکرر و تمرین و تکرار آن به افراد کمک کند با حفظ آرامش بتواند بر خود مسلط و تمامی اقدامات را به صورت صحیح پیش ببرد.

مدیر کل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر گفت:علاوه بر موارد مذکور ذکر این موارد که همه جا مناسب پناهگیری نیست و یا فرار از آن موقعیت نمی تواند راه گشا باشد و ایمنی شما را تامین کند از مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی گفت:اولین نکته مهم این است که بنا و فضای آموزشی باید مقاوم باشد، یعنی این اطمینان وجود داشته باشد که احتمال ریزش سقف با وقوع زلزله وجود ندارد، در داخل آن فضا نیز سایر اجزا، چون پنجره‌ها، تخته قفسه‌ها و ابزار‌ها در آزمایشگاه‌ها به گونه‌ای باشد که در صورت وقوع زلزله موجب آسیب به دانش آموزان نباشد.هنگام وقوع زلزله در شراط کرونا چه کنیم؟

شمس پور در ادامه گفت: اگر از مقاومت بنا اطمینان داشته باشیم پناهگیری کنار ستون‌ها و زیر میز‌ها به گونه‌ای که بتوانیم با دست‌ها از گردن و سر محافظت کنیم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی ادامه داد:این موضوع که تا پیش از این گفته شده بود چهارچوب‌ها جایگاه امنی در هنگام وقوع زلزله است صحیح نیست، شاید در گذشته به دلیل مقاومت سازه‌ای این امر صحیح بود، اما امروزه با وقوع زلزله و شدت آن ممکن است این مکان‌ها نه تنها جای امنی برایمان نباشد بلکه باشدت زلزله باعث پرت شدن افراد به اطراف باشد.

شمس پور گفت: فرار در موقعیت زلزله نمی‌تواند کمک کننده باشد بلکه باید پناهگیری به صورت مناسب صورت گیرد، تمام توصیه ما به پناهگیری در مکان‌های امن یا کم خطر است.

وی گفت:پس از وقوع زلزله به جهت احتمالاتی برای زلزله های بعدی باید مکان تخلیه شود و افراد در مکان‌های باز قرار گیرند در این موارد از تجمعات پرهیز کرده و با رعایت فاصله مناسب فیزیکی در برقراری شرایط ایمن باید کمک رسان باشیم.

هنگام وقوع زلزله در شراط کرونا چه کنیم؟

وی در پایان گفت: نیاز است با توجه به شرایط کرونایی موجود کیف یا بسته کمک‌های اولیه امدادی که در خانه‌ها و همچنین مدارس وجود دارد شامل اقلامی، چون مواد ضدعفونی و همچنین تعداد کافی ماسک نیز باشد تا بدین واسطه بتوان تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از شیوع کرونا انجام داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار