یک متخصص بیماری‌های عفونی پاسخ داد:

پس از واکسینه شدن، سرما می‌خوریم یا کرونا می‌گیریم؟

تهران (پانا) - یک پزشکی متخصص بیماری‌های عفونی درباره احتمال ابتلا به سرماخوردگی پس از واکسینه شدن در برابر بیماری کرونا توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۳۴۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
پس از واکسینه شدن، سرما می‌خوریم یا کرونا می‌گیریم؟

حمیدرضا عمادی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که اگر افرادی که واکسینه شده‌اند علایم سرماخوردگی داشته باشند آیا به کرونا مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: «واکسیناسیون توانسته تا حد زیادی از ابتلای شدید و مرگ و میر ناشی از کرونا جلوگیری کند و در واقع واکسن‌های کرونا قوی‌ترین ابزار برای مقابله با بیماری هستند. اکنون که افراد زیادی واکسینه شده‌اند، در مواقعی با علایم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند که عمدتا علایمی همچون آبریزش بینی، تب خفیف، سرفه دارند که تصور می‌کنند سرماخوردگی است در صورتی که علایم کرونا دارند.»

این پزشک بیماری‌های عفونی تصریح کرد: « افراد واکسینه شده به میزان کمتری ویروس را منتشر می‌کنند اما همچنان خطر انتشار ویروس توسط این افراد وجود دارد. در صورت مشاهده‌ علایم، این افراد باید تست کرونا بدهند و در صورت مثبت شدن تست قرنطینه شوند. البته هنوز بخش اندکی از جامعه در برابر ویروس کرونا واکسینه نشده‌اند که اگر این افراد به ویروس مبتلا شوند و علایم مشابه سرماخوردگی داشته باشند قطعا کرونا است و می‌تواند خطرآفرین باشد.»

وی با بیان اینکه کووید19، آنفلوآنزا و سرماخوردگی بیماری‌های تنفسی هستند، ادامه داد:‌ «با واکسینه شدن بخش زیادی از جامعه در برابر کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک کاهش یافته است و این نگرانی ایجاد می‌کند زیرا در فصل شیوع آنفلوآنزا قرار داریم. در برخی موارد حتی افراد به طور همزمان مبتلا به کرونا و آنفلوآنزا می‌شوند که این مساله نشان‌ می‌دهد افراد واکسینه هم باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا کوتاهی نکنند.»

این پزشک متخصص خاطرنشان کرد:‌ «تب، لرز، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی، گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی، بدن درد، استفراغ و اسهال علایم مشابه در سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا است و تفاوت این بیماری‌ها در زمان بروز آنها است که علایم کرونا نسبت به آنفلوآنزا زمان بیشتری ببرد. یعنی علایم در سرماخوردگی و آنفلوآنزا حدود 1 تا 5 روز بروز می‌کند و علایم کرونا حدود 3 تا 5 روز پس از ابتلا پدیدار می‌‌شود و به همین دلیل خطرآفرین محسوب می‌شود.»

پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در پایان گفت: «نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که واکسن نمی‌تواند صد درصد از فرد در برابر بیماری کرونا محافظت کند و لازم است مراقبت‌های بهداشتی همچنان به شکل سخت‌گیرانه انجام شود. همچنین افرادی که دارای علایم سرماخوردگی از جمله ضعف، آبریزش و بدن درد هستند نیز نباید برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار