امضای تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان 

تهران (پانا) - تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو به امضا رسید.

کد مطلب: ۱۲۳۴۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان 

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، در نشست مشترک نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان، در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو، سند همکاری ریلی فیمابین سه کشور به امضا رسید. این تفاهم‌نامه در ادامه توافق یک ماه قبل بین سیدمیعاد صالحی و آزاد آتامرادوف، روسای راه آهن ایران و ترکمنستان انجام شد.

در تفاهم‌نامه‌ آبان ماه، توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق- لطف آباد، برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان راه آهن دو کشور در قالب سند همکاری فیمابین ایران و ترکمنستان مورد توافق قرار گرفته بود.

در همین راستا و به منظور افزایش بار ترانزیتی به کشور از مرزهای ریلی با کشور ترکمنستان و استفاده مناسبتر از ظرفیت خطور ریلی ایجاد شده، مذاکراتی نیز با کشور قزاقستان صورت گرفت و پیرو آن امروز و در طلیعه اجلاس اکو، تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان (KTI) به منظور افزایش بار ورودی ریلی از کشور قزاقستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شده است که کارگروه مشترکی بین سه کشور تشکیل شود تا اهداف تفاهم‌نامه و رشد عبور بار از این مسیر ترانزیتی را پیگیری کند.

با توجه به اهمیت ژئوپلوتیکی ایران، امضای این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه حمل و نقل ریلی و ترانزیت، میتواند منجر به افزایش فعالیت کریدور شمال- جنوب و استفاده از ظرفیت این کریدور برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی از یکسو و افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور از سوی دیگر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار