در چه شرایطی خودرو ارزان می‌شود؟

تهران (پانا) - یک کارشناس بازار خودرو عنوان کرد تا زمانی که سیاست‌های پولی اصلاح و آینده مذاکرات مشخص نشود، افزایش قیمت خودرو دور از انتظار نیست.

کد مطلب: ۱۲۳۴۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
در چه شرایطی خودرو ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار خودو از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی راکد شد. آنچه معلوم است دولت سیزدهم قصد دارد با گفتار درمانی بازار خودرو را کنترل کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این هفته بازار خودرو در آستانه مذاکرات نوسان عجیبی نداشته است. به عنوان مثال قیمت پراید ۱۱۱ در بازار با نرخ ۱۶۸ میلیون تومان ثابت مانده است. قیمت پراید ۱۳۱ با نرخ ۱۴۸ میلیون تومان تغییری نکرده است. همچنین خودرو تیبا هاچ بک مدل ۱۴۰۰ همچنان با نرخ ۱۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۵۸ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ پنج در قیمت ۳۰۲ میلیون تومان ثابت مانده است.

سه روز بیشتر به شروع مذاکرات باقی نمانده است و برخی از فعالان بازار می‌گویند صف‌های خرید دلار در صرافی‌ها نشان از آینده مذاکرات دارد.

یک کارشناس بازار خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: تا زمانی که سیاست‌های پولی اصلاح و آینده مذاکرات مشخص نشود، افزایش قیمت خودرو دور از انتظار نیست.

فربد زاوه توضیح داد: دولتمردان همچنان می‌خواهند بازار را همانند گذشته مدیریت کنند. این در حالی که با گفتار درمانی وضعیت صنعت خودرو اصلاح نمی‌شود. همین شیوه مدیریت‌ها نه تنها خودرو را ارزان نمی‌کند بلکه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: علی رغم تصویب طرح واردات خودرو اما این طرح ابهام دارد و اجرای آن هنوز مشخص نیست. طبق پیش‌بینی اقتصاددان‌ها تا پایان سال نرخ تورم سالانه کشور بین ۴۰ تا ۴۵ درصد است و بنابراین احتمالا روند افزایشی قیمت خودرو قوت بگیرد.

پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان سال
زاوه با اشاره به وضعیت خودرو در روزهای قبل از انتخابات گفت: چهار ماه قبل از شروع انتخابات بازار خودرو راکد شد. قیمت خودروها در آن زمان برای مدتی ثابت ماند. در آن وقت بازار منتظر برنامه‌های دولت جدید بود. عملا دولت برنامه مشخصی برای این بازار ارائه نکرد و در نهایت بعد از مدتی خودرو گران شد.

این کارشناس بازار خودرو گفت: آنچه مشخص است هنوز هم دولت برای بازار خودرو برنامه جدی ندارد و بنابراین تا پایان سال نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.

قیمت خودرو در ۱۰۰ روز اول دولت رئیسی
بررسی‌ها گویای آن است که قیمت خودرو در ۱۰۰ روز اول دولت رئیسی روند رو به رشدی داشته است.

پیش‌تر دنیای اقتصاد در گزارشی نوشته بود: «دولت فعلی در فعالیت بیش از ۱۰۰روزه خود، بر تنظیم بازار تمرکز داشته و در حوزه صنعت به گفتاردرمانی پرداخته است. از این‌رو قیمت خودرو در بازه زمانی یادشده ۲۷درصد رشد داشته، حال آن که در ۱۰۰روزه دولت قبل قیمت‌ها رشد سه درصدی به خود دیده بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار