در اولین جلسه دبیرخانه کشوری گروه آموزشی مشاوران عنوان شد:

مشاور بیش از آنکه نگاه درمانگری داشته باشد می بایست نگاه پیشگیرانه داشته باشد

تهران (پانا) - رئیس اداره مشاوره شهر تهران با اشاره بر نقش موثر مشاوران در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تاکید کرد مشاور بیش از آنکه نگاه درمانگری داشته باشد، می بایست نگاه پیشگیرانه داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۳۳۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مشاور بیش از آنکه نگاه درمانگری داشته باشد می بایست نگاه پیشگیرانه داشته باشد

اولین جلسه دبیرخانه کشوری گروه آموزشی مشاوران با حضور عزیزاله بابلی بهمئی؛ رئیس اداره مشاوره شهر تهران و اعضای این کمیته برگزار شد.

در این نشست که با هدف معرفی اعضاء، تبیین و تشریح شرح وظایف گروه های آموزشی مشاوران و بررسی و تحلیل طرح های سال قبل و طرح های پیش رو برگزار شد، بابلی؛ رئیس اداره مشاوره شهر تهران ضمن تاکید بر نقش اثرگذار مشاوران گفت: کسانی که با مشکلات افراد درگیرند خودشان روحشان خسته می شود و باید به این فرسودگی کاری توجه شود. چرا که کسی که حال دیگری را می پرسد؛ خودش باید حال خوبی داشته باشد، بنابراین مسولین امر می‌بایست به فضاهای انگیزشی مشاوران و کارکنان مدرسه توجه ویژه ای کنند.

وی افزود: کار ما در حوزه مشاوره، خدمات مشورتی است و مشاور بیش از آنکه نگاه درمانگری داشته باشد می بایست نگاه پیشگیرانه و خدمات جمعی داشته باشد؛ چرا که در بعضی از موارد با یک مشاوره تشخیصی و رصد ساده مشکل مراجع در حد راهنمایی است و رفع می شود، اما در موارد غیر از آن، باید در بحث درمان؛ موضوع از طریق سامانه به مراکز مشاوره دانش آموزی و سایر نهادهای مرتبط(نماد) ارجاع داده شود و بعد از سمت آموزش و پرورش فرایند فعالیت ها پیگیری می شود.
بابلی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نگاه مشورتی باشد بسیاری از امور با ارجاعات دقیق، درست و به موقع؛ سریع تر حل می‌شود و در این خصوص باید از نیروهای متخصص حوزه مشاوره بهره برد و در مواردی که کمبود نیرو باشد، می توان از ظرفیت نیروهای توانمند سایر نهادهای همکار در طرح ملی نماد استفاده کرد.

رئیس اداره مشاوره شهر تهران همچنین در رابطه با نقش مشاوره ای معلمان گفت: سال گذشته طرحی تحت این عنوان ارائه شد که متاسفانه محقق نشد، اما در سال جدید در دست اقدام قرار می گیرد و رابطین و معلم هایی که با هسته ها و مراکز مشاوره همکاری می کنند باید آموزش دیده باشند، چرا که نقش مشاوره ای معلمان می تواند در غربالگری، تشخیص و پیشگیری آسیب ها بسیار موثر باشد.

بابلی در ادامه با اشاره به شرایط ویژه کرونا و آسیب های ناشی از آن در پساکرونا یادآور شد: طرح های همدل؛ صدای مشاور و نماد می توانند تا حد زیادی از آسیب ها پیشگیری کنند و موثر واقع شوند، اما در این دوران نباید ظرفیت های فضای مجازی را نادیده گرفت. با حضور دانش آموزان در مدارس نباید فضای ایجاد شده مجازی در دوران کرونا را فراموش کرد، چرا که به نوعی به وسیله آن عدالت آموزشی به وجود آمده و در این خصوص می بایست از نکات و ویژگی های مثبت این فضا حتی بعد از حضوری شدن مدارس نیز بهره برد.

وی در ادامه با بیان اینکه دانش آموزان بعد از دو سال آموزش مجازی و دوری از مدرسه در مهارت های زندگی و مهارت های پایه درسی دچار ضعف شدند و علاوه بر آن با آسیب های روانی پساکرونا نیز مواجه هستند، بنابراین تیم مدارس و بخصوص مشاوران در این زمینه باید با بسته های آموزشی و پرورشی چاره اندیشی کنند.

بابلی همچنین ادامه داد: در اصل هماهنگی عاملان تربیتی، باید تیم مدرسه با هم همراه باشند. ما وظیفه مان این است مشاوره بدهیم و هماهنگی تیم مداخله و پیشگیری از آسیب ها در مدرسه و منطقه را همراه با نگاه مثبت؛ پیشگیرانه و بخصوص فضای ایمن و شاد در مدارس مطالبه کنیم؛ بر این اساس باید نقش خدمات مشورتی را پر رنگ تر کرد.
در ادامه این نشست؛ گزارشی از فعالیت ها و پروژه های سال قبل دبیرخانه گروه آموزشی مشاوران ارائه شد و هر یک از اعضاء به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و تصمیماتی اتخاذ شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار