تمهیدات آموزش‌ و پرورش استثنایی برای آموزش دانش‌آموزان استثنایی در ایام کرونا و پسا کرونا

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در گفت‌وگو با برنامه نیم‌نگاه رادیو سلامت به تشریح تمهیدات آموزش‌ و پرورش استثنایی برای آموزش دانش‌آموزان استثنایی در ایام کرونا و پسا کرونا پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۳۳۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
تمهیدات آموزش‌ و پرورش استثنایی برای آموزش دانش‌آموزان استثنایی در ایام کرونا و پسا کرونا

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این مصاحبه با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی است گفت: هدف از ایجاد آموزش‌وپرورش استثنایی استانداردسازی در همه ابعاد آموزشی و پرورشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و گسترش عدالت آموزشی ترجیحی است.

وی افزود: ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی خاص و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در ۷ گروه با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، کم‌توان ذهنی، جسمی حرکتی، طیف اتیسم، چندمعلولیتی و دارای مشکلات ویژه یادگیری در حال تحصیل هستند.

حسینی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش، سریع‌ترین واکنش را به تعطیلی مدارس در ایام کرونا نشان داد گفت: آموزش‌های تلویزیونی و آموزش‌های مجازی در بستر شبکه شاد جایگزین آموزش‌های حضوری در ایام کرونا شد و آموزش‌وپرورش برای دسترسی تمامی دانش‌آموزان به آموزش، اطلس آموزشی را پیاده‌سازی کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های آموزش‌وپرورش استثنایی در ایام کرونا گفت: راه‌اندازی پایگاه‌های جامع آموزش مجازی در هر استان، تولید ۱۲ هزار محتوای الکترونیکی و بارگذاری بیش از ۸ هزار محتوا در شبکه شاد، تولید بیش از ۵۰۰ محتوا در حوزه توان‌بخشی، گسترش آموزش‌های منزل محور برای دانش‌آموزان جسمی حرکتی شدید، ورود زبان اشاره به آموزش‌های تلویزیونی و مناسب‌سازی‌های سیزده‌گانه در شاد موجب شد آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان استثنایی در ایام کرونا استمرار پیدا کند.

معاون وزیر با اشاره به بازگشایی مدارس استثنایی از ابتدای مهرماه گفت: میانگین تراکم دانش‌آموزی در مدارس استثنایی ۵۰ نفر است و بازگشایی مدارس استثنایی زیر ۵۰ نفر از اول مهر آغاز شده است.

وی افزود: در حال حاضر و باتوجه‌به شرایط کرونایی تراکم کلاس‌های دانش‌آموزان طیف اتیسم و چندمعلولیتی ۳ نفر و برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی ۶ نفر است.

وی تصریح کرد: از ابتدای آذرماه نیز تمامی مدارس استثنایی با رویکرد حفظ سلامت و رعایت اصول ده‌گانه آغاز به فعالیت حضوری کرده‌اند.

حسینی با بیان اینکه بازگشایی مدارس در حوزه استثنایی باتوجه‌به فضای بیشتر مدارس و تراکم کمتر ساده‌تر است گفت: آموزش حضوری برای دانش‌آموزان استثنایی ضروری‌تر از دانش‌آموزان عادی است ولیکن باتوجه‌به شرایط خاص این دانش‌آموزان پروتکل‌های بهداشتی با شرایط سخت‌تری در مدارس رعایت خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: نتیجه مطالعات جهانی نشان داده است آموزش‌های مجازی موجب افت ۵۰ درصدی کیفیت آموزش شده است و لذا با رویکرد حفظ سلامت، جریان حضوری شدن آموزش‌وپرورش شروع شده است.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه ۲۱ هزار نیرو در آموزش‌وپرورش استثنایی وظیفه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را برعهده دارند گفت: آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان استثنایی ۵ تا ده برابر اعتبار، تجهیزات و تخصص بیشتری نیاز دارد و تعلیم‌وتربیت این دانش‌آموزان سختی خاصی دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه نقش خانواده‌ها در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی بالاصاله است گفت: این نقش در ایام کرونا پررنگ‌تر شد و مشارکت اولیا در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی با طرح‌هایی نظیر مدرسه یاری اولیا، اولیای همیار معلم و پارلمان اولیا پیگیری می‌شود.

وی افزود: بسته تحولی آموزش، پرورش، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی خانواده محور با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت با محوریت مشارکت خانواده‌ها در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی در سال جاری اجرایی شده است.

جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه گفت: در راستای استفاده دانش‌آموزان محروم از شبکه شاد سال گذشته باهمت خیرین بیش از ۳۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش‌آموزان استثنایی اهدا شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های که منجر به کیفیت‌بخشی آموزش می‌شوند گفت: استفاده از ظرفیت ۵ هزار ولی به‌عنوان اولیای همیار معلم و نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل و جهت‌یابی از جمله فعالیت‌های آموزش‌وپرورش استثنایی است که منجر به کیفیت‌بخشی آموزش شده است.

وی در پایان با بیان اینکه آرمان نظام تعلیم‌وتربیت حرکت به سمت تلفیق و فراگیر سازی است گفت: بیش از ۷۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس عادی به‌صورت تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند که آغازی برای حرکت به سمت فراگیر سازی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار