در گفت و گوی پانا با دانش‌آموزان کاشمر بررسی شد؛

آموزش‌های مجازی نمی‌تواند زمینه‌های رشد دانش‌آموزان را فراهم کند

کاشمر (پانا) - دانش‌آموزان پس از دو سال این روزها می‌توانند بار دیگر به مدرسه بروند و بازگشایی مدارس را ضرورتی بیش از هر زمان دیگری می‌دانند. بسیاری از آن‌ها و معلمان معتقدند به معنای واقعی آموزش‌های مجازی نمی‌تواند زمینه‌های رشد دانش‌آموزان را فراهم کند.

کد مطلب: ۱۲۳۱۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌های مجازی نمی‌تواند زمینه‌های رشد دانش‌آموزان را فراهم کند

کرونا روح و روان دانش‌آموزان را به هم ریخته و بسیاری را بی‌حوصله و غمگین کرده است. این را نه فقط خود دانش‌آموزان، بلکه خانواده‌هایشان هم می‌گویند. همچنین فعالان حوزه کودک بر این باورند که در بازگشایی مدارس باید یک پروتکل سلامت بهداشت و روان برای دانش‌آموزان نوشته شود تا معلمان بدانند که با این دسته از دانش‌آموزان چگونه برخورد کنند. چرا که شیوع بیماری موجب شد تا ما با دانش‌آموزان جدیدی رو به رو شویم، یک گروه دانش‌آموزان پرخاشگر و دسته دوم هم دانش‌آموزان منفعل هستند. حالا دانش‌آموزان کاشمری هم عازم مدارس شدند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی طعم با هم بودن را بچشند و مثل دو سال پیش هر روز صبح، از خواب بیدار می شوند و با شادمانی کوله هایشان را برمی‌دارند و به سمت مدارس حرکت می کنند. خیابان‌ ها هم بعد از دو سال سوت و کوری، ابتدای صبح پر از صدای خنده و شادی دانش آموزان شده است.

محمد‌ محمدی، دانش آموز پایه نهم دبیرستان‌ شهید‌ باقری، از فواید آموزش های مجازی که در این دوسال تجربه کرده است، به پانا گفت:«در آموزش مجازی، مطالب بیشتر و متنوع تر در فیلم‌های مختلف، سایت‌ها و گروه‌های آموزشی هستند که می‌توان چندین مرتبه آن فیلم را تماشا کرد و از آن درس بهره بیشتری برد.»

سهیل ساعی، دانش آموز دبیرستان شاهد امام صادق(ع) در همین خصوص گفت: «یکی دیگر از مزایای مدارس مجازی سهولت در حمل ونقل و کاهش ترافیک و آلودگی هوا بود.»

کیمیا جعفری، دانش آموز مقطع متوسطه دوم دبیرستان شاهد، از معایب آموزش های مجازی که در این دو سال با آنها روبه رو شده است، عنوان کرد: «در دروس تخصصی مانند فیزیک و ریاضی یادگیری و درک مطالب بسیار سخت و طاقت فرساست، چه برای دانش آموز و چه برای دبیر، در کلاس‌های حضوری دانش‌آموز ملزم به یادگیری کامل و پاسخگویی به سوالات دبیران است، اما هم‌اکنون دانش‌آموزان هیچ فشار و انگیزه ای برای خواندن مطالب ندارند و به صورت کتاب باز تمامی دروس را آزمون می‌دهند. البته دبیران نیز برای جلوگیری از این امر، پرسش هایی به صورت تماس های تصویری یا صوتی حتی در روزهای تعطیل و ساعات کلاسی و غیرکلاسی با دانش‌آموزان برقرار می کنند و این امر علاوه بر سختی برای دبیر برای خانواده و خود شخص دانش آموزان نیز بسیار سخت است‌.»

مهدی بهاری، دانش آموز پایه دهم، دبیرستان امام خمینی(ره) شهرستان کاشمر نیز در خصوص آموزش مجازی گفت: «در این دو سال که البته هنوز هم ادامه دارد، به صورت مجازی درس می خواندیم. این وضعیت بسیار سخت است و بیشتر دانش آموزان بخاطر تنبلی، زمانی که معلممان ویدئوی آموزشی برایمان ارسال می کند، با خود می‌گویند بعداً گوش می دهیم. در واقع با به وجود آمدن بازی های پیشرفته موبایل، دیگر فرصت اینکه لای کتاب را باز کنند، ندارند تا هفته آینده که همان درس دوباره آغاز می شود. آن موقع اگر سوالی پرسیده شود آن دانش آموز در پاسخ دادن می ماند و به مشکل بر می خورد.»

یکی دیگر از دانش آموزان مدرسه دخترانه الزهرا بیان کرد: «نبود آموزش چهره به چهره یکی از معایب آموزش مجازی است، پایین بودن سرعت اینترنت و یا نبود دسترسی بعضی دانش آموزان به موبایل یا اینترنت، مشکل اصلی آموزش مجازی است.»

اولیاء یکی از دانش آموزان دختر کلاس چهارم ابتدایی نیز در خصوص مشکلات آموزش مجازی به پانا گفت: «برگزاری مجازی کلاس‌ها باعث شده‌است تا والدین به جای دانش‌آموزان در حال تحصیل باشند. به عنوان مثال؛ در حالی‌که من با استرس و نگرانی به دنبال انجام تکلیف و گرفتن جزوه روزانه کلاس دخترم هستم، اما دخترم ذره‌ای نگرانی ندارد و با خوشحالی در فضای مجازی از بازی‌های مورد نظرش استفاده می‌کند. من برخلاف دخترم نگرانم که مبادا ساعت ارسال تکلیف بگذرد و معلم، فرزندم را مورد بازخواست قرار دهد.»

عزت الله طاهریان معاون آموزشی آموزش و پرورش شهرستان کاشمر نیز ضمن تأیید سخنان دانش آموزان به پانا گفت: «ارائه مطالب درسی در فضای مجازی قطعاً به کیفیت کلاس های حضوری نیست، حتی زمانی که معلم با نهایت توانش تلاش کند، فقط می تواند ۵۰ یا ۶۰ درصد مطالب را به دانش آموزان بیاموزد. البته اگر شرایط در منزل برای دانش آموز کاملا مهیا باشد.»

طاهریان افزود: «هیچ روشی نمی تواند جایگزین ارتباط چهره به چهره معلم و دانش آموز بشود، دانش آموز در کلاس حضوری می تواند رفتار، برخورد، شیوه بیان مطالب را به درستی ببیند و بیاموزد، در حالی که در آموزش مجازی خیلی از این موارد مطرح نمی شود. امیدوارم بیماری کرونا به زودی تمام شود و دوباره مدارس به صورت کامل و دائم بازگشایی شوند تا دانش آموزان بتوانند به راحتی مطالب را بیاموزند.»

محمدجواد یزدانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کاشمر نیز درباره شیوع کرونا و تعطیلی مدارس کاشمر به پانا تاکید کرد: «تا زمانی که کاشمر از نظر رنگ بندی کرونا قرمز باشد، مدارس بازگشایی کامل نخواهند شد.»

وی درباره شرط ادامه باز بودن مدارس گفت: «برای اینکه مدارس دوباره به صورت کامل حضوری شوند، باید حتماً پوشش واکسیناسیون بالا برود و دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود و به اعتقاد ما کسانی که واکسن نمی زنند در قرمز شدن شهرستان کاشمر مسئول هستند.»

در گفت و گو با دانش‌آموزان مشخص شد مهمترین خواسته فعلی آنها این است که تمام فعالیت های مدارس دوباره حضوری شود، زیرا می گویند دانش‌آموزان نیاز دارند که احساسات اطرافیان خود را درک کنند. معلمان و همکلاسی‌های خود را خوشحال کنند و بتوانند مسئولیت‌های کوچک را بپذیرند، اما به نظر می‌رسد که آموزش‌های مجازی نمی‌تواند زمینه‌های رشد را برای آنها فراهم کند. چرا که روابط حضوری معلمان با دانش‌آموزان و دانش‌آموزان با یکدیگر و روابط عاطفی و اجتماعی آنها با هم، موجب اثرگذاری مثبت در ایجاد انگیزه، یادگیری، همکاری، همدلی، تلاش برای مواجهه با مشکلات، درک روابط بین فردی، همچنین افزایش اعتماد به نفس و کاهش احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های روحی و روانی می‌شود. در واقع ضرورت بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانش‌آموزان باعث یادگیری بهتر دروس می شود.

خبرنگار: ابوالفضل مودب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار