عوارض استفاده از کورتون ها

خبرگزاری پانا: طی سال های اخیر مصرف کورتون به دلیل تاثیر آن ها در کاهش علایم بیماری ، بسیار افزایش یافته است بدون آن که بیماران از عواقب جبران ناپذیر آن آگاهی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۲۳۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری دانشگاه علوم پزشکی ، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره می گوید : عوارض دارویی کورتون ها به میزان و مدت مصرف آن ها بستگی دارد و هر چه مقدار دارو و مدت زمان درمان بیشتر باشد عوارض آن نیز بیشتر است.

دکتر «علی وکیلی» می افزاید : گاهی اوقات اصرار بیمار به تجویز داروی تزریقی و یا بهبود سریع علایم بیماری باعث می شود پزشک از این گروه دارویی تجویز کند.

وی تصریح می کند : کورتیکو استروئیدها برای تسکین التهاب ایجاد شده در نواحی مختلف بدن به کار می رود و باعث کاهش تورم، قرمزی، خارش و واکنش های آلرژیک می شود.

وی به عوارض جانبی این داروها اشاره می کند و اظهار می دارد : کورتیکواستروئیدها باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها می شود و هم چنین در صورت ابتلای فرد به عفونت ها می تواند درمان را سخت تر کند.

وی عنوان می کند : این داروها مانع فعالیت سلول هایی می شود که در استخوان سازی و رسوب کلسیم در استخوان ها نقش دارد و از سوی دیگر در جذب کلسیم نیز تداخل ایجاد می کند و این 2 فرآیند باعث پوکی استخوان و یا تشدید آن می شود.

«وکیلی» اظهار می دارد : افزایش اشتها از عوارض جانبی دیگر کورتون هاست که به همین دلیل به افرادی که تحت درمان با کورتون قرار می گیرند مصرف غذاهای کم کالری توصیه می شود.

وی خاطر نشان می کند : مشکلاتی مانند کاهش بینایی در اثر ابتلا به آب مروارید ، آب مروارید و آب سیاه در استفاده طولانی مدت کورتون از عوارض دیگر مصرف خودسرانه کورتون هاست.

«وکیلی» با بیان این که تغییرات پوستی بر اثر استفاده از پمادهای حاوی کورتیکواستروئید رخ می دهد، می گوید : مصرف مکرر این داروها باعث تحلیل رفتن عضلات می شود و به دلیل تخریب پروتئین های بدن، میزان پروتئین غذایی فرد باید تا حد امکان بالا باشد.

وی می افزاید : افزایش میزان چربی از دیگر عوارض این داروها به شمار می رود و هم چنین کورتون باعث پف کردن صورت فرد می شود و علامتی به نام صورت ماه ایجاد می کند.

وی تصریح می کند : استفاده زیاد و طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها می تواند باعث سردرد، سرگیجه، عصبانیت، افسردگی، هیجان پذیری، درد یا ضعف عضلانی، افزایش تعریق، تشنگی شدید، اختلال در قاعدگی و خواب، ایجاد آکنه و باعث رشد موهای زائد شود.

وی با بیان این که این داروها خاصیت سرکوب کنندگی ایمنی دارد و علایم بیماری های عفونی را مخفی می کند، عنوان می کند : قطع ناگهانی مصرف این داروها نیز می تواند باعث کاهش اشتها، ناراحتی معده، استفراغ، گیجی، حواس پرتی، سردرد، تب، درد مفاصل و ماهیچه ها، پوسته ریزی و کاهش وزن شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار