روابط عمومی هسته ارتباطات بازاریابی می‌شود

تهران (پانا) - روابط عمومی را در تعریفی ساده و بدون حاشیه می‌توان به عنوان فرآیند ارتباط بین شرکت‌ها، سازمان‌ها یا افراد و عموم مردم در نظر گرفت.

کد مطلب: ۱۲۳۱۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
روابط عمومی هسته ارتباطات بازاریابی می‌شود

از این منظر فعالیت متخصصان روابط عمومی‌‌ نیز معمولاً حول ایجاد و حفظ روابط با مخاطبان هدف شرکت‌ها، سازمان‌ها، رسانه‌ها اعم از عمومی و تجاری و همچنین سایر رهبران صنعت کاریشان تعریف می‌شود.

مشاهدات مرکز تحقیقاتی استاتیستا به روایت خانم گوتمن، سرپرست تحقیقاتی حوزه تبلیغات و بازاریابی این مرکز خبر از میزان رشد سریع داده‌های کاری مربوط به این صنعت (روابط عمومی) با توجه به اهمیت شاخص ارتقای جایگاه و تصویر مشتریان در دل صنایع می‌دهد.

این رشد حکایت از این دارد که پیش‌بینی می‌شود درآمد صنعت روابط عمومی در سراسر جهان از 88 میلیارد دلار در سال 2020 به حدود 129 میلیارد دلار تا سال 2025 افزایش یابد.

برای ذهنیت پیدا کردن نسبت به اعداد و ارقام، درآمد آژانس‌های روابط عمومی در آمریکا در سال 2019 بیش از 14 میلیارد دلار بوده است.

در این گزارش آمده که متخصصان روابط عمومی آمریکا به طور متوسط سالانه درآمد 62.8 هزار دلاری دارند و بالاترین دستمزد نیز بسته به میزان مهارت‌های فنی فعالان این حوزه، می‌تواند به 67.6 هزار دلار برسد.

در این گزارش جدید به مواردی همچون «جذب و حفظ استعدادهای مناسب» نیز به عنوان چالش‌های اصلی در حوزه روابط عمومی پرداخته شده است.

با توجه به اینکه در عصر حاضر، داشتن یک تیم روابط عمومی خوب می‌تواند به شکل‌گیری تصویری قوی از برند و به تقویت پایگاه ارتباطی قوی کمک کند و به مدیریت بحران‌ها و منابع بپردازد؛ لازم است به برخی از پیش‌بینی‌های مهم مرتبط با این حوزه که آینده «روابط عمومی» را شکل می‌دهد، پرداخت.

این شاخص‌ها که مورد توجه بسیاری از آژانس‌های روابط عمومی فعال در کشورهای توسعه یافته به عنوان فاکتورهای کلیدی برای تغییر ساختار روابط عمومی مدنظر است، می‌تواند ارتباط معنادارتری در ارتباط با افزایش سرانه درآمدی این صنعت در آینده برقرار سازد.

نقش مهم اینفلوئنسر مارکتینگ

سهم اینفلوئنسرها و رسانه‌های اجتماعی همچنان روبه افزایش است.

اینفلوئنسر مارکتینگ به بخشی جدایی‌ناپذیر بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی برندهای برتر تبدیل شده است.

نقش اینفلوئنسر مارکتینگ به آرامی در حال تغییر است؛ زیرا اینفلوئنسرهای بیشتری بر ارائه محتوای معتبر متمرکز شده‌اند.

کسب‌و‌کارها باید درباره تأثیرگذارانی که برای نمایندگی برند خود انتخاب می‌کنند بسیار مراقب باشند؛ تیم روابط عمومی نقش مهمی در انتخاب اینفلوئنسر برای نمایندگی برند ایفا خواهد کرد.

ادغام روابط عمومی‌ها و ارتباطات بازاریابی

در آینده شاهد یکپارچگی بیشتر و محو شدن خطوط بین روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی خواهیم بود.

اکثر آژانس‌های روابط عمومی تیم‌های اختصاصی برای انجام وظایف مختلف دارند و به بخش‌های مختلف گزارش می‌دهند که این خود شکافی ارتباطی درون سازمان‌ها ایجاد می‌کند.

لذا در آینده دیوارهای بین تیم‌هایی مانند روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی از بین می‌رود و فرآیندهای ارتباطی شفاف‌تر خواهد شد؛ با توجه به رونق شبکه‌های اجتماعی، این یک الزام است زیرا تجربه مشتریان بی‌واسطه در حال مخابره شدن در این فضاهاست.

بازیگردانی هوش مصنوعی

- واقعیت افزوده و مجازی بیشتر
- رویدادهای مجازی بیشتر
- هوش مصنوعی برای ارزیابی مخاطبان و همکاران
- استفاده‌های جدید از بلاکچین

این موارد بخشی از کاربردهای هوش مصنوعی است؛ فناوری هوش مصنوعی ثابت کرده است که بازی را برای بسیاری از بخش‌ها تغییر می‌دهد و حوزه روابط عمومی نیز می‌تواند از ظرفیت‌های آن بهره‌مند شود.

این تکنولوژی می‌تواند در انتشارات مطبوعاتی، محتوای رسانه‌های اجتماعی و تعامل تأثیرگذار برای برندها کمک کند؛ بنابراین اتوماسیون کارهای تکراری به افراد کمک می‌کند تا بر جنبه‌های حیاتی شغل خود در حوزه روابط عمومی تمرکز کنند.

همچنین این تکنولوژی می‌تواند به آژانس‌های روابط عمومی در ساده‌سازی عملیات مشتری، ایجاد تجربیات جدید برای افزایش شهرت یک برند، پیش‌نویس ایمیل‌ها، تبدیل متون به گفتار و ایجاد فهرست رسانه‌ای هدفمند نیز کمک کند.

محوریت با ساخت برند

عموما متخصصان ارتباطات و روابط عمومی به دنبال شکل دادن 1. خلق داستان‌هایی از شیوه ساخت رهبران، 2. داستان‌های اینفلوئنسرها و 3. برندهای حاصل 1 و 2 هستند.

فرآیند برندسازی در عصر دیجیتال مستلزم برقراری ارتباط با مشتریان بجای پیشبرد ارتباطات بازاریابی مرتبط با محصول یا خدمات است؛ لذا تعامل نقش مهمی در ایجاد تصویر برند خوب ایفا می‌کند و روابط عمومی‌ها به دنبال همین هستند تا به این شکل بتوانند داستان بهتری خلق کنند.

پلتفرم‌های جدید و محتوای چند رسانه‌ای

برندها بالاجبار باید از از شبکه‌های اجتماعی برای پیشبرد امر ارتباطات خود استفاده کنند؛ طبیعی است که در چنین شرایطی طی سال‌های آینده، دامنه فعالیت روابط عمومی بیش از هر زمان دیگری متنوع خواهد شد.

در دنیایی که تحت سلطه رسانه‌های اجتماعی است، تعداد زیادی پلتفرم جدید به شکل‌گیری افکار عمومی کمک می‌کنند؛ بخش روابط عمومی باید انواع مختلفی از پلتفرم‌ها را در استراتژی خود بگنجاند.

علاوه بر این، انواع مختلفی از محتوا در رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط و ارسال پیام استفاده می‌شود؛ تیم‌های روابط عمومی باید از محتوای چند رسانه‌ای برای برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان استفاده کنند.

محول شدن وظایف امور خدمات مشتریان

در آینده تمرکز برندها بر جامعه در خط مقدم خواهد بود.

پیش از عصر رسانه‌های دیجیتال، مشتری ناراضی یک برند تنها گزینه‌ای که برای به اشتراک گذاشتن تجربه خود داشت با دوستانِ نزدیک، آشنایان و خانواده بود؛ اما امروز، آنها می‌توانند درباره تجربه‌شان توییت بزنند یا نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارند.

از آنجاییکه خدمات مشتری می‌تواند به شدت بر شهرت یک برند تأثیر بگذارد، در سال‌های آینده به طور فعال توسط تیم روابط عمومی مدیریت خواهد شد.

جایگزینی محتوای آموزنده‌ با تجاری

دیگر برندها سعی نمی‌کنند محصول یا خدمات خود را به مصرف‌کنندگان تحمیل کنند زیرا فرهنگ کسب‌وکاری تغییر کرده و در عوض، برندها سعی می‌کنند آنچه را که مصرف‌کنندگان نیاز دارند ارزیابی و سپس یک محصول مرتبط با نیاز ایجاد کنند.

این نحوه عملکرد بخش روابط عمومی را دستخوش تغییراتی کرده و در آینده نیز این سیر ادامه‌دار خواهد بود؛ ارتباط با مشتریان به شکل محتوای آموزنده خواهد بود و دیگر محتوای تبلیغاتی و صرفا مبتنی بر فروش و متقاعدسازی مشتریان جوابگو نیست.

نیاز به تماس انسانی

صنعت روابط عمومی در استراتژی ارتباطات خود نیاز به حس و لمس انسانی دارد و نباید مانند ارتباطات روباتیک احساس شود.

تمرکز بر محتوای خواننده‌محور با لمس انسانی برای همه شرکت‌های روابط عمومی ضروری است.

ضرورت ارتقاء مهارت

شاید یکی از بزرگترین تغییرات این باشد که روابط عمومی نیازمند مهارت‌های جدیدی خواهد بود که که شاید قبلاً نیازی به آنها نبوده است؛ برخی از این تخصص‌ها ممکن است به شکل ردیابی مشتری، ترافیک و تبدیل مخاطبان به مشتریان در جریان یک کمپین باشد.

همانطور که گفته شد از آنجایی که خطوط بین روابط عمومی و بازاریابی محو می‌شود، متخصصان روابط عمومی باید مهارت‌های خود را ارتقا دهند و بر دانش خود بیفزایند؛ دانشی از جنس بازاریابی دیجیتال و مدیریت مشتری بسیار ضروری است.

مجید هدایتی نسب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار