ایرج رهبر*

ثبات در بازار با نهضت ملی مسکن

اجرای طرح‌های مربوط به حوزه مسکن در گذشته و با قرابت بسیار زیاد در تجربه ساخت مسکن مهر توسط دولت‌های نهم و دهم حکایت از آن دارد که پس از اجرا نه تنها دیگر شاهد افزایش قیمت نبودیم بلکه ثبات نیز به بازار مسکن بازگشت.

کد مطلب: ۱۲۳۱۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد

این در حالی است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم مواجهه مساعد و مناسبی با طرح مسکن مهر نداشتند و به مرور زمینه توقف آن را ایجاد کردند؛ موضوعی که از آن زمان تاکنون باعث انباشت تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت قابل توجه در اجاره و خرید شد. به گونه‌ای که می‌توان گفت مردم دیگر قادر به خرید مسکن نیستند. در طول سال‌های گذشته علاوه‌بر آنکه بر انباشت تقاضا افزوده شده، افزایش قیمت را نیز شاهد بودیم. حال با مطرح شدن و اجرای طرح‌های اقدام ملی و نهضت ملی مسکن هم برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها به این سو هدایت می‌شود و هم آنکه اثر روانی آن بر بازار مثبت خواهد بود. بررسی وضعیت موجود بازار مسکن نشان می‌دهد تمایل و توانایی خرید و فروش در میان مردم وجود ندارد و همگان منتظر نتایج این طرح هستند. به استناد آمار در حال‌حاضر بیش از سه میلیون و 500 هزار انباشت تقاضا وجود دارد، به انضمام رشد جمعیت در چهار سال پیش رو این رقم قطعاً افزایش می‌یابد. با این حال اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند در بازه زمانی تعریف شده بخش قابل توجهی از این نیاز انباشت شده را مرتفع کند و پس از مدتی ثبات قیمت و به دنبال آن آرامش به بازار مسکن برگردد.

البته نباید از توجه به این نکته غافل باشیم که تجربیات مسکن مهر چه در وجه مثبت و چه منفی می‌تواند در پیشبرد موفق طرح نهضت ملی مسکن بسیار مؤثر باشد. به عنوان مثال عجله دولت‌های نهم و دهم برای اجرای مسکن مهر سبب جانمایی نادرست در برخی مناطق و واگذاری کار به انبوه‌سازانی شد که تعهد و صلاحیت لازم را نداشتند.

امروز دولت سیزدهم می‌تواند از انباشت علمی و تجربی مسکن مهر بهره ببرد و از افراد و گروه‌های ذیصلاح برای اجرای طرح استفاده کند. همچنین طرح نهضت ملی مسکن از پشتوانه محکم قانونی برخوردار است؛ قانونی که اخیراً مجلس شورای اسلامی تحت عنوان جهش تولید مسکن تصویب کرد که تمام زوایا و الزامات تولید مسکن برای اقشار کم درآمد را لحاظ کرده و بسیار دقیق حجم کار و منابع لازم را معین و دولت را مکلف به اجرای آن کرده است. موضوعی که در اثربخشی و نتیجه‌گرایی این طرح تأثیر غیرقابل انکار دارد.

*نایب رئیس انجمن انبوه‌سازی استان تهران

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار