کمیته فوریت‌های روانی اجتماعی در ادارات آموزش و پرورش شکل گیرد

شیراز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس خواستار تشکیل کمیته فوریت‌های روانی اجتماعی در ادارات آموزش‌و پرورش ادارات به منظور کمک به رفع فشارهای روانی در دانش‌آموزان شد.

کد مطلب: ۱۲۳۰۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کمیته فوریت‌های روانی اجتماعی در ادارات آموزش و پرورش شکل گیرد

در آغاز هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس، مسوولان آموزش و پرورش فارس و نهادهای اجتماعی مرتبط با موضوع از جمله بهزیستی، دادگستری، معاونت اجتماعی سپاه فجر استان در یک گردهمایی سراسری به صورت ویدئوکنفرانس به بیان حساسیت‌های موجود در زمینه اعتیاد در جامعه و به ویژه در بین دانش‌آموزان پرداختند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس در این جلسه، اعتیاد را یکی از آفت‌ها و مصیبت‌های بزرگ جامعه ما که بسیاری از خانواده‌ها را درگیر و آسیب‌های فراوانی را در جامعه به وجود آورده است، برشمرد و افزود: یکی از وظایف اصلی در آموزش و پرورش، فراهم کردن محیط آموزشی و تربیتی به دور از هرگونه آلودگی و آسیب است.

جهانبخش بانشی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که نظام تعلیم و تربیت تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مدارس را با اهداف بلندی که در سند تحول پیش‌بینی شده منطبق کند و محیط آموزشی و پرورشی سالمی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

وی افزود: متاسفانه یکی از عمده نگرانی‌ها این است که فقر، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی که برخی خانواده‌های ما درگیر آن هستند به مدارس سرایت کند که نیاز است برای این منظور برنامه‌ریزی و طرح‌های مختلفی اجرا شود تا از سرایت آسیب‌های اجتماعی موجود در برخی خانواده‌ها به مدارس پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه اداره آسیب‌های اجتماعی ما در طول سال تحصیلی برنامه‌های متنوعی در این راستا دارد که ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد، گفت: یکی از برنامه‌های مهم در پیشگیری از اعتیاد و سرایت آن به مدارس اجرای طرح «کانون یاریگران زندگی» است که به صورت ائتلافی با همکاری نهادهای فعال در این زمینه راه‌اندازی شده است.

بانشی اظهار کرد: کانون یاریگران زندگی چندین ویژگی دارد که یکی از آنها تشکیل آن بر پایه و اساس تشکل‌های دانش‌آموزی شامل «سازمان دانش‌آموزی، هلال احمر، بسیج، شورای دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی» ایجاد شده است و آموزش‌های تولید شده از مجرای این تشکل‌ها به دانش‌آموزان می‌رسد و آگاه‌سازی مورد نیاز انجام می‌شود.

وی، از روسای ادارات خواست تا از ظرفیت «کانون یاریگران زندگی» که یک کانون ائتلافی است و با همکاری نهادهای مختلف شکل گرفته است، فعالیت‌های آگاهی بخش و پیشگیری و با بهره‌گیری از عنصر خلاقیت استفاده کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه اهمیت‌دادن به هسته‌ها و مراکز مشاوره آموزش و پرورش در سطح استان باید به یکی از اولویت‌ها در ادارات تبدیل شود، ادامه داد: شماره تماس «۱۵۷۰» مربوط به اورژانس اجتماعی به عنوان خط مشاوره‌ای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده و ضروری است تا در معرفی آن به دانش‌آموزان تلاش شود و این خط تاکنون توانسته کمک بسیاری به دانش‌آموزان در امر مشاوره کند.

بانشی با اشاره به اینکه بیشتر مدارس ابتدایی و مدارس با جمعیت کم، نیروی انسانی مشاور ندارند، گفت: در همیار مشاور ما می‌خواهیم شرایطی را داشته باشند که در تمام کلاس‌های درس مشاور داشته باشیم.

وی در پایان از مسوولان مناطق خواست تا با توجه به دوران کرونا و افزایش مشکلات و فشارهای روانی ناشی از دوران قرنطینه و دوری از اجتماع در جامعه، نسبت به فعال کردن «کمیته فوریت‌های روانی اجتماعی» در مناطق و شهرستان‌ها اقدام کنند.

بانشی ادامه داد: شکل‌گیری این کمیته مطمئنا می‌تواند کارهای بنیادی و اساسی را در راستای کمک به رفع مشکلات و فشارهای روانی در دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار