معاون آموزش ابتدایی شهر تهران، به تشریح اهمیت موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل پرداخت

بسط عدالت آموزشی و تربیتی در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی شهر تهران، اعلام کرد اعمال رویکرد حمایت با حفظ عزت و کرامت انسانی از جنس لطف پدرانه، مهر مادرانه ،عشق برادرانه و خواهرانه از «کودکان کم ‌برخوردار و  بازمانده  از تحصیل»در پهنه نیک‌خواهی و خیرخواهی با درنظر گرفتن اوضاع اقلیمی و فرهنگی و اجتماعی پایتخت، خیلی جدی‌تر و دقیق‌تر از سال پیش در دستور کار معاونت ابتدایی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۲۲۹۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
بسط عدالت آموزشی و تربیتی در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، سعید ربوشه، معاون آموزش ابتدایی، به تشریح اهمیت موضوع «بازماندگان از تحصیل» پرداخت.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اهمیت موضوع «بازماندگان از تحصیل» که جزو اصلی ترین رویکردهای حوزه معاونت ابتدایی است، به تبیین آن پرداخت و گفت: نگاه ویژه آموزش و پرورش و مشارکت و همکاری عوامل سهیم و موثر در تربیت در قالب نهادهای مدنی غیردولتی در فراهم کردن فرصت‌های آموزشی برابر برای همه فرزندان عزیز به ویژه در دوره کرونا مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین در راستای «بسط عدالت آموزشی و تربیتی در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت» امری ضروری است. اعمال رویکرد حمایت با حفظ عزت و کرامت انسانی از جنس لطف پدرانه، مهر مادرانه ،عشق برادرانه و خواهرانه از «کودکان کم برخوردار و بازمانده از تحصیل» در پهنه نیک‌خواهی و خیرخواهی با در نظر گرفتن اوضاع اقلیمی و فرهنگی و اجتماعی پایتخت، از سال قبل خیلی جدی تر و دقیق تر از سال پیش در دستور کار معاونت ابتدایی قرار گرفته است و محاسبه نرخ خالص بازماندگان جهت شناسایی، جذب و بازگرداندن به فضای تحصیل و پشتیبانی و نگهداشت آنان مدنظر است.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش ابتدایی، افزایش عدالت آموزشی در دو محور کمی و کیفی است که با انسداد مبادی بی‌سوادی و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و ... محقق می شود و می تواند بستر لازم برای پیشرفت و تعالی توام با عدالت را برای کشور فراهم کند. آموزش، حق مسلم کودکان است و وظیفه ما دست اندرکاران فراهم کردن این شرایط برای دانش آموزانی است که از این حق بنا به دلایلی محروم شده اند. همه ساله لیستی از اسامی این کودکان از طریق حوزه ستاد ارسال می شود که می بایست یک به یک شناسایی شده و در صورت احراز وضعیت بازماندگی، آموزش ببینند.

سعید ربوشه، در پاسخ به اینکه حوزه معاونت ابتدایی در عملیاتی کردن سه گام اساسی شناسایی، جذب و نگهداشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل تاکنون چه اقداماتی داشته است، اظهار کرد: معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران از ابتدای سال 99 به جهت شناسایی دقیق و حداکثری دانش آموزان بازمانده از تحصیل، در مرحله اول با توجه به این که همه اسامی شهر تهران و شهرستان های تهران با هم به این استان ارسال می شود و همچنین برخی اسامی ارسال شده خارج از محدوده سنی است، به کمک فیلترهای مختلف اسامی جداسازی شده و کل اسامی کودکان شهر تهران و در محدوده سنی قانونی احصا شد. در مرحله دوم از همکاران معتمد و آشنا به محدوده جغرافیایی مناطق دعوت به عمل آمد تا تفکیک منطقه ای بر اساس آدرس های موجود به عمل آمده و به مناطق نوزده گانه جهت شناسایی بهتر و راحت تر ارسال شد. در مرحله سوم دو تن از همکاران واجد شرایط و مورد اعتماد از مناطق انتخاب شده و به مدت دو ماه در محل اداره کل شهر تهران حاضر شدند و با کمک شماره تماس های موجود (هر شماره تماس سه بار)؛ نفر به نفر با خانواده ها ارتباط گرفته و سعی در شناسایی فرد به فرد کودکان کردند. اگرچه در این مسیر با مقاومت از سوی برخی از خانواده ها مواجه می شدند، ولی از سعی و تلاش ناامید نشدند که البته حاصل تلاش این سه مرحله کمک شایانی در دسته بندی بازماندگان از تحصیل جهت نظم بخشی به کار کرد. شناسایی دانش آموز بازمانده از تحصیل و ارسال اسامی به مناطق جهت جذب و نگهداشت این دانش آموزان برونداد این الگوی پیگیری است.

ربوشه در پاسخ به اینکه آیا در پیشبرد فرایند انسداد بازماندگی تحصیلی ارگان‌ها و سازمان‌های رسمی و غیررسمی برون‌سازمانی نقش موثری داشتند، گفت: براساس مبانی نظری سند تحول در تربیت رسمی و عمومی، همکاری، تعامل و نقش‌آفرینی سازمان های دیگر به عنوان عوامل سهیم و موثر در تربیت مدنظر است. استفاده از ظرفیت مجمع حامیان بازماندگان از تحصیل جهت جذب و نگهداشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل و یا مراقبت تحصیلی از دانش آموزان در معرض خطر بازماندگی یا ترک تحصیلی اقدام مثبتی بود که نتایج خوبی در برداشت.

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران عنوان کرد: همچنین با توجه به این که اطلاعات ارسالی در جدول اسمی کودکان بازمانده(آدرس و شماره تلفن) مربوط به بدو تولد است و حدود 60 تا 70 درصد این شماره تلفن ها و آدرس ها به علت شرایط خاص زندگی در شهر تهران فاقد اعتبار است، بنابراین با اداره کل ثبت احوال و اداره کل گذرنامه و معاونت حقوقی قوه قضائیه مکاتباتی انجام و درخواست نشست مشترک مطرح شد. از دیگر سو جهت شناسایی دانش آموزان تحت حمایت بهزیستی با اداره کل بهزیستی استان تهران مکاتبه شد و اطلاعات بسیار عالی و دقیقی بدست آمد. بی شک تعامل ارگان ها و سازمان های برون نهاد، پیگیری این امر خداپسندانه را تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به اقدام های خلاقانه در مسیر اجرایی کردن این برنامه، که روال کار را تسهیل کند، افزود: انتخاب یک راهبر از هر منطقه جهت اجرایی‌سازی بهینه اهداف طرح و پیگیری دقیق‌تر و بهتر امور مربوطه و تشکیل جلسات متعدد با راهبران جهت آگاهی‌بخشی بیشتر نسبت به امور، به عنوان یک تجربه مفید موجب انسجام در عملکرد و بررسی دقیق تر شرایط منطقه و اقتضائات آن است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش پایتخت در پایان اضافه کرد: امید که با عزم جزم دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و ارگان‌ها و سازمان‌های سهیم و موثر، همه دانش آموزان در گستره عدالت آموزشی از موهبت تحصیل بدون دغدغه و سرشار از شوق یادگیری بهره‌مند شوند. در این راستا از زحمات همکاران اداره دوره دوم ابتدایی شهر تهران و همه همکاران حوزه معاونت ابتدایی مناطق 19 گانه شهر تهران که دلسوزانه و متعهدانه در تحقق این مهم کوشیدند صمیمانه قدردانی کرده و برتداوم این مسیر همسو با انتظارات حوزه ستاد تاکید می کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار