داوران بخش نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

توجه جوانان به یادگیری موسیقی بومی،تاثیربزرگ جشنواره موسیقی جوان است

تهران (پانا) - محمد ذوالنوری داور موسیقی کرمانشاه معتقد است جوانان هر منطقه بواسطه برگزاری جشنواره موسیقی جوان با انگیزه بیشتر سعی در یادگیری موسیقی بومی خود دارند.فضل الله دهقان داور موسیقی مازندران نیز بر این نظر است که جشنواره موسیقی جوان به گسترش موسیقی نواحی کمک کرده است.

کد مطلب: ۱۲۲۹۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
توجه جوانان به یادگیری موسیقی بومی،تاثیربزرگ جشنواره موسیقی جوان است

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمد ذوالنوری داور بخش نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در شاخه موسیقی کرمانشاه با بیان اینکه جوانان هرساله مشتاقانه منتظر شرکت در جشنواره هستند،بیان داشت:من معتقدم جشنواره یک قدم بسیار مثبت و دارای یک انگیزه بزرگ است چرا که بواسطه برگزاری این رویداد مهم موسیقایی جوانان و نوجوانان با انگیزه سعی در یادگیری موسیقی منطقه خود که مدنظر جشنواره است،دارند و حس رقابتی خوب و سازنده بین آنها ایجاد شده است.گاهی احساس می کنم شاید با پذیرفته نشدن برخی از آنها،سرخورده شوند اما می بینم برعکس تلاششان بیشتر می‌شود و بعضا دیده میشود که پیشرفت بسیار خوبی در موسیقی داشته اند.
وی با اشاره به حمایت برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان افزود: در حال حاضر هدف همه بچه ها فقط جشنواره شده اما به نظرم بایستی بعد از جشنواره نیز رها نشوند و استادان بنام با این نوازندگان و خوانندگان کار کنند و آنها را در مسیر اصلی هدایت کنند.چون این جوانان سرمایه هایی هستند که در آینده باید به آنها دل خوش کنیم و بدانیم اینها کسانی هستند که می توانند سکان موسیقی را حفظ کنند.
ذوالنوری با بیان اینکه بواسطه برگزاری جشنواره موسیقی جوان ، موسیقی بومی به خوبی در جامعه معرفی شده، اظهار داشت: جوانان و نوجوانان هر منطقه نمی‌توانند موسیقی بومی‌شان را نادیده بگیرند. اما وقتی که به موسیقی نواحی وبه داشته هایی موسیقایی‌شان بها داده نشود و یا شناختی برایشان به وجود نیاید هیچ بعید نیست به فراموشی سپرده شود، چون در شرایط کنونی انواعی از موسیقی‌ها در جامعه رشد کرده که جوانها بیشتر به آن سمت گرایش پیدا می کنند و یا آرام آرام فکر می کنند داشته های خودشان، داشته های به روزی نیست و یک داشته های قدیمی، پیش پا افتاده و شاید هم فسیل شده است و این چیزی است که متاسفانه بین جوان های امروز در تمام گوشه و کنار کشور ما دیده می شود.
داور بخش موسیقی نواحی در شاخه موسیقی کرمانشاه با اشاره به ملاک‌های داوری در زمینه تنبور گفت:یکی از مواردی که خیلی برایم اهمیت دارد نوع نگاه شرکت‌کنندگان به حضور در جشنواره است اینکه آیا این کسی که در جشنواره شرکت کرده است هدفش تفننی است و یا هدفمند چرا که بسیاری کارشان خوب است اما هر چقدر هم مقام بیاورند ، موسیقی نواحی برایشان دغدغه نیست اما برخی دیگر آینده کاریشان و نوع هدفشان بسیار ارزشمند است. دیگر فاکتور من در داوری، تسلط و اشراف بر رپرتوار موسیقی بومی است و این دو مورد در کنار اجرای خوب بسیار با اهمیت است.
ذوالنوری در خاتمه خاطر انشان کرد: طی چند دوره ای که افتخار داوری جشنواره را دارم شاهد پیشرفت سطح نوازندگی شرکت کنندگان در ساز تنبور بوده ام که این جای بسیار خوشحالی و نشان از تاثیر عمیق جشنواره ملی موسیقی جوان و توجه به موسیقی بومی هر منطقه دارد.

* جشنواره موسیقی جوان به گسترش موسیقی نواحی کمک کرده است

فضل الله دهقان داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به حضور استادان برجسته موسیقی کشور در این جشنواره اشاره کرد و گفت: حمایت و حضوراستادان برجسته موسیقی کشور در جشنواره به آن رونق و اعتبار بخشیده؛ البته دانش ، توانایی و تلاش‌های خستگی ناپذیر برگزارکنندگان هم بستر مناسبی را برای حضور هنرمندان نوجوان و جوان در یک رقابت سالم فراهم آورده و موجب شده تا تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره، هر سال افزایش پیدا کند.
دهقان که داور موسیقی نواحی در شاخه موسیقی مازندران است در ادامه افزود:همین‌که هنرمندان نوجوان و جوان برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان، ماه‌ها زمان می‌گذارند و نغمات و قطعات موسیقی قوم و منطقه خود را تمرین و تکرار می‌کنند ؛در واقع به حفظ و گسترش موسیقی محلی کمک کرده‌اند. علاوه بر این برگزاری جشنواره‌های این‌چنین سبب می‌شود تا نوجوان‌ها و جوان‌ها با سازهای مختلف بومی چون «للوا ،غرنه ، دوتار نقاره ، سرنا و قیچک» آشنا شوند.
این نوازنده کمانچه به ضرورت تداوم جشنواره‌ موسیقی جوان اشاره کرد و بیان داشت: مسئولان فرهنگی مملکتی باید تلاش کنند تا تاثیر جشنواره‌ها مقطعی نباشد و تداوم پیدا کند؛ به عبارتی نباید نوجوانان و جوانان ما بعد از جشنواره به حال خود رها شوند بلکه بهتر است یک سری جلسات کارشناسی با استادان برجسته موسیقی برگزار و اقدامی عملی برای این موضوع در نظر گرفته شود تا بلایی که سر جشنواره موسیقی البرزنشینان یعنی «لیلم» آمد، بار دیگر تکرار نشود.
داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان، تداوم جشنواره‌ها را مستلزم صرف هزینه دانست و افزود: طبیعی است که تداوم جشنواره‌ها، نیازمند صرف هزینه است. بنابراین چاره‌ای جز حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی، حتی بخش خصوصی از موسیقی، به‌ویژه موسیقی نواحی وجود ندارد.
دهقان با اشاره به نقش مهم صدا و سیما در روند برگزاری جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: تعداد مخاطبان جشنواره‌های موسیقی، قابل مقایسه با شمار مردمی که در سراسر ایران به رادیو گوش می‌کنند یا بیننده برنامه‌های تلویزیونی هستند نیست به همین‌خاطر خوب است صدا و سیما از موسیقی محلی حمایت کند و به جای پنهان کردن ساز پشت گلدان، نوجوان و جوان امروز را با سازهای بومی و موسیقی ارزشمند خودش آشنا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار