پاسخ مثبت ایران به درخواست هند برای حضور در نشستی امنیتی درباره افغانستان

تهران (پانا)‌- منابع آگاه اعلام کردند که دهلی نو، روز ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) میزبان نشست امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان است و ایران به دعوت دهلی نو برای حضور در این نشست پاسخ مثبت داده است.

کد مطلب: ۱۲۲۸۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ مثبت ایران به درخواست هند برای حضور در نشستی امنیتی درباره افغانستان

به گزارش العالم، رسانه‌های هند به نقل از برخی منابع آگاه اطلاع دادند که «دهلی نو» در تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) میزبان گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان خواهند بود. وبگاه «نیوزترک لایو» در این خصوص گزارش کرد، گزارش‌ها نشان می‌دهد که نشست هند درباره افغانستان قرار است در سطح مشاوران امنیت ملی (NSA) به ریاست «آجیت دووال» مشاور امنیت ملی هندوستان برگزار شود.

براساس این گزارش، مشاوران امنیت ملی روسیه، ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان رسماً به نشست هند درباره افغانستان دعوت شده‌اند. بنا بر گفته منابع آگاه، دعوت هند برای نشست امنیتی افغانستان با استقبال گسترده‌ای روبرو شده است و چندین کشور از جمله روسیه و ایران، حضور خود در این نشست را تأیید کرده‌اند.

طبق این گزارش، حضور در نشست امنیتی افغانستان نه تنها برای همسایگان نزدیک به افغانستان آزاد است بلکه برای کشورهای آسیای مرکزی نیز آزاد می‌باشد.

بنا بر گفته مقام های آگاه، استقبال گسترده از میزبانی هند برای دور بعدی نشست افغانستان، نشانه‌ای از اهمیت هند در تلاش‌های منطقه‌ای برای ارتقای صلح و امنیت افغانستان است.

با این حال، آن طور که در این گزارش آمده است، پاکستان دعوت هند برای حضور در نشست منطقه‌ای درباره امنیت افغانستان را رد کرده است.

منابع آگاه در این خصوص اعلام کردند: «تصمیم پاکستان تأسف‌برانگیز است اما دور از انتظار نبود. این نشان دهنده نگرش این کشور در قبال افغانستان به عنوان یک کشور تحت حمایت است. پاکستان پیش از این هرگز در نشست‌های این مدلی حضور پیدا نکرده‌ است. حملات رسانه ای این کشور به هند تلاشی ناموفق برای منحرف کردن توجه از نقش شنیع این کشور در افغانستان است».

نخستین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان ۱۷ شهریور ماه به صورت مجازی و به ریاست پاکستان برگزار شد و در آن توافق شد که دور بعدی این نشست در تهران برگزار شود.

تهران روز چهارشنبه پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور بود و در این نشست اعلام شد که احتمالا دور بعدی نشست در کشور چین برگزار خواهد شد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در این نشست از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای در اختیار گذاشتن تمامی امکانات خود به منظور پیشبرد مذاکرات بین الافغانی خبر داده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار