چگونه چند وام مسکن بگیریم؟

تهران (پانا) - در حال حاضر سقف وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومان برای تهرانی‌ها است اما آیا می‌توان هم‌زمان دو یا چند وام مسکن دریافت کرد؟

کد مطلب: ۱۲۲۸۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد
چگونه چند وام مسکن بگیریم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، امکان دریافت دو و یا چند وام هم‌زمان مسکن بنا به شرایطی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

در ابتدا باید گفت که وام خرید مسکن را به طور تخصصی می‌توان از بانک مسکن و به تازگی بانک ملی دریافت کرد ولی بانک‌های دیگر وامی تحت عنوان وام جعاله یا وام تعمیرات را به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌کنند که رقم آن در بعضی بانک‌ها گاهی تا ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد اما در مجموع وامی تحت عنوان وام خرید مسکن را تنها بانک مسکن و بانک ملی پرداخت می‌کنند. علاوه بر این وام جعاله هم تا سقف ۸۰ میلیون تومان در بانک مسکن پرداخت می‌شود.

بانک مسکن وام مسکن را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.

در نوع اول، وام مسکن یکم به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. برای دریافت وام خرید مسکن خانه اولی‌ها طبیعتا متقاضیان پیش از هرچیز باید در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

نوع دوم تسهیلاتی است که می‌توان بدون نوبت در صف و با پرداخت مبلغی وام را خرید.

در حال حاضر سقف دریافت وام مسکن در تهران ۴۸۰میلیون تومان برای زوجین و ۲۸۰ میلیون تومان برای مجردهاست. در مراکز استان‌ها وشهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت سقف وام برای زوجین ۳۲۰ میلیون تومان و ۱۶۰ میلیون تومان برای مجردها است و سقف وامی که به مجردها و زوجین سایر شهرها پرداخت می‌شود، به ترتیب ۱۲۰ و ۲۴۰ میلیون تومان است و افراد نمی‌توانند برای یک خانه بیشتر از سقف مشخص شده، وام بگیرند.

در این شرایط اگر کسی قبلا وام کمتری روی سند خانه خود دریافت کرده است، می‌تواند میزان وام خود را با استفاده از خرید اوراق وام تا سقف تسهیلات افزایش دهد. به عنوان مثال اگر زوجی در تهران قبلا روی خانه خود ۲۴۰ میلیون تومان وام گرفته بودند می‌توانند درخواست ۲۴۰ میلیون تومان وام دیگر را روی همان خانه داشته باشند تا میزان وام به سقف ۴۸۰ میلیون تومان برسد.

با این شرایط چگونه می‌شود دو یا چند وام مسکن گرفت؟ افراد می‌توانند در صورت خرید دو یا چندخانه روی هرکدام وام جداگانه بگیرند. البته این قاعده برای وام جعاله یا وام تعمیرات صدق نمی‌کند و افراد روی یک خانه می‌توانند چند بار وام جعاله دریافت کنند. البته مشروط بر اینکه قسط وام اول تمام شده باشد و متقاضی وام قبلی را به صورت کامل تسویه کرده باشد.

دریافت دو وام با یک سند

همزمان با ارائه تسهیلات در بانک مسکن، بانک ملی هم تسهیلات خرید مسکن پرداخت می‌کند اما آیا می‌توان همزمان از تسهیلات بانک مسکن و بانک ملی برای خرید خانه استفاده کرد؟

پاسخ به سوال این است که بانک‌ها معمولا قبول نمی‌کنند که راهن دوم باشند مگر برای کارمند خودشان. یعنی برای مثال وقتی شما از بانک مسکن وام می‌گیرید سندتان را به بانک مسکن می‌سپارید در این حالت معمولا بانک ملی قبول نمی‌کند که روی همان سند باز به شما وام دهد. چون در این حالت برای دریافت طلبش در الویت دوم قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار