دلایل خشکی بینی و راه‌های درمان آن

تهران (پانا) - یکی از احساسات ناخوشایندی که با سرد شدن هوا برخی افراد تجربه می‌کنند خشکی بینی است، در این مطلب به چند درمان خانگی اشاره می‌کنیم.

کد مطلب: ۱۲۲۸۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
دلایل خشکی بینی و راه‌های درمان آن

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خشکی بینی یکی از متداول ترین نشانه‌های شرایط محیطی خاص و یا عوارض جانبی برخی از داروها مانند آنتی هیستامین ها و ضد انعقادهاست. بسیاری از مردم به علت سوء مصرف برخی از داروها مانند اسپری‌های بینی و آنتی هیستامین ها، خشکی بینی را تجربه می‌کنند.

برای جلوگیری از خشک شدن بینی، نیاز به میزانی رطوبت است تا دچار خشکی نشود. آب و هوای بسیار خشک یا گرم باعث خشک شدن بینی میشود؛ خشکی، هوای گرم، رطوبت کم و تهویه نامناسب میتواند، خشکی بینی را تشدید کند.

علت خشکی بینی

برخی تصور می‌کنند تنها آبریزش بینی از پیامدهای سرد شدن هواست اما باید گفت خشکی بینی، یکی از پیامدهای سردشدن و خشکی هوا است. با این وجود خشکی بینی نیز یک مشکل رایج است که دلایل زیادی دارد اما متداول ترین آنها به شرح زیر است:

شرایط آب و هوایی: زندگی در مناطق گرم و خشک ممکن است باعث ایجاد خشکی بینی شود، زیرا رطوبت موجود در بینی، به سرعت تبخیر می‌شود.

اسپری های بینی: تعدادی از اسپری‌های بینی ممکن است باعث خشکی بینی شوند، مخصوصا زمانی که زیاد از آن ها استفاده میشود. این اسپری‌ها ممکن است اثر نامطلوب داشته باشند که شما را مجبور به استفاده برای مدت زمان طولانی میکند و اگر بیشتر از ۳ الی ۴ روز به اسپری بینی نیاز داشتید بهتر از با پزشک خود مشورت کنید.

فشار خون: اگر بینی خشک دارید که با خونریزی همراه است، لازم است برای کنترل فشار خون به متخصص مراجعه کنید. خشکی بینی هم گاهی می‌تواند باعث خونریزی شود اما فشار خون بالا هم یکی از دلایل آنهاست.

علائم و نشانه‌های خشکی بینی

تعدادی نشانه ناراحت کننده برای خشکی بینی وجود دارد که بعضی از آنها عبارتند از:

- قسمت داخلی بینی تمایل به ترک یا خونریزی دارد

- سوزش بینی

- خشکی دهان، گلو و چشمها

- خارش شدید درون بینی

- خونریزی و تورم

درمان‌های خانگی موثر برای خشکی بینی

۱- روغن بادام

روش اول: مقداری از روغن بادام را درون غشاء مخاطی بینی خود بزنید تا به راحتی خشکی بینی را کاهش دهید و یا می‌توانید از یک گوش پاک کن استفاده کنید و پس از آغشته کردن به زوغن بادام درون بینی بگذارید.

روش دوم: روغن بادام و آلوئه ورا را ترکیب کنید. آلوئه ورا می‌تواند به صورت خشکی را تسکین دهد. با این حال به خاصیت مرطوب کنندگی روغن بادام هم احتیاج دارید. به صورتی که یک دوم قاشق چای خوری روغن بادام را با یک چهارم قاشق چای خوری، ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید.

۲- بخور دادن

چند فنجان از آب را بجوشانید و در یک کاسه بزرگ بریزید سپس با استفاده از یک حوله که روی سر خود میندازید، از این بخار استشمام کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ادامه دهید و کمی بعد روغن نارگیل به آن اضافه کنید و ۱۵ دقیقه هم آن را استشمام کنید.

۳- روغن نارگیل

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را به قهوه یا چای خود اضافه کنید و آن را بنوشید و یا می‌توانید با استفاده از یک قطره چکان آن را درون بینی خود بریزید. همچنین می‌توانید این کار را با استفاده از آب تصویه شده، جوش شیرین، نمک و یا قطره بینی انجام دهید؛ این کار را ۳ بار در روز تکرار کنید.

۴- روغن کنجد

درد و خارش ناشی از خشکی بینی ممکن است آزار دهنده باشد. طبق نتایج آخرین مطالعات، روغن کنجد تحریک و درد ناشی از خشکی بینی را آرام می‌کند. اگر روغن کنجد را با روغن‌های معطری مثل روغن بابونه ترکیب کنید، می‌تواند خارش حاد و تحریک بینی را کاهش دهد. روزانه ۲ الی ۳ بار این روغن را داخل بینی خود بمالید تا به طور طبیعی از شر خشکی بینی خلاص شوید.

۵-گلیسیرین

گلیسیرین مانند نرم کننده‌ای عمل می‌کند که می‌تواند به پیشگیری از خشکی بینی کمک کند. استفاده از گلیسیرین باعث تسکین درد و خشکی داخل بینی می‌شود. به پشت بخوابید و چند قطره گلیسیرین داخل بینی تان بچکانید و نگران بلعیدن مقدار کمی از گلیسیرین نباشید، زیرا خطری برایتان ندارد.

۶- بخار آب

استفاده از بخار یکی از آسانترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی است. بخار می‌تواند غشاء مخاطی دردناک و خشک بینی را مرطوب کند. این کار می‌تواند به تسکین ناراحتی ناشی از خشکی بینی و پاک سازی آن از کثیفی‌ها و آلودگی‌ها کمک کند.

۷- محلول نمک

آب و نمک محلول خوبی برای رفع خشکی بینی است. این محلول را می‌توانید به آسانی در خانه تهیه کنید. اسپری آب و نمک کمک بسیار زیادی به رفع گرفتگی و خشکی بینی می‌کند. اگر نمی‌خواهید این محلول را در خانه تهیه کنید، انواع آن‌ها در دارو خانه‌ها موجود هستند. این محلول را در قطره چکان بریزید و داخل بینی خالی کنید. ۲ تا ۳ قاشق چای خوری نمک بدون ید را با یک قوطی آب استریل شده ترکیب کنید و سپس یک قاشق چای خوری جوش شیرین نیز به آن بیفزایید.

۸- رطوبت ساز یا مرطوب کننده

اگر دچار خشکی بینی هستید، می‌توانید با استفاده از یک رطوبت ساز بخار را به هوای اتاقتان اضافه کنید و آن را مرطوب نگه دارید. رطوبت ساز‌ها تحریک و درد بینتان را کاهش می‌دهد. اگر دستگاه آن را در اختیار ندارید، می‌توانید به آسانی یک ظرف آب را روی رادیاتور یا اجاق گاز قرار دهید تا آب آن به تدریج بخار شود.

۹- حمام سونا

رفتن به سونا یکی از لذت بخش‌ترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی است. قرار گرفتن درمیان بخار آب متراکم برای حفظ رطوبت بینی خشک بسیار مفید است. سونا نه تنها باعث تسکین درد و تحریک بینی تان می‌شود بلکه به تنظیم گردش خون نیز کمک می‌کند.

۱۰- ویتامین E

سر خود را بالا بگیرید و ۲ الی ۳ قطره از روغن‌های ویتامین E را درون بینی بچکانید، این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید.

۱۱- اجتناب از برخی دارو‌های خاص

تعدادی از دارو‌های خاص دارای عوارض جانبی ناشی از خشکی بینی هستند، بنابراین می‌توانید از مصرف این دارو‌ها اجتناب کنید و با مشورت پزشکتان دارو‌های جایگزین آن‌ها را مصرف کنید و یا اینکه هنگام مصرف این دارو‌ها آب زیادی بنوشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار