سینماتک موزه هنرهای معاصر با یاد کیارستمی فعالیت خود را از سرگرفت

تهران (پانا) - مراسم اختتامیه جایزه بین المللی عکس پنج با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر برگزار شد و سینماتک بعد از نزدیک به سه سال فعالیت خود را ازسر گرفت.

کد مطلب: ۱۲۲۶۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
سینماتک موزه هنرهای معاصر با یاد کیارستمی فعالیت خود را از سرگرفت

به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در این مراسم نمایندگان سفارت ایتالیا و ژاپن، هنرمندان سینما و تجسمی از جمله رضا کیانیان، همایون اسعدیان، رضا برانگیز و مدیر موزه هنرهای معاصر تهران حضور داشتند. در ابتدای این مراسم دوئت ویولون و ویولا به نوازندگی صبا صفوی و یاسر جلالوند اجرا شد.

احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم گفت: این که فعالیت سینماتک موزه بعد از مدت‌ها با نام و یاد عباس کیارستمی آغاز می شود، باعث خوشحالی است. عباس کیارستمی یکی از مواریث بزرگ فرهنگی و هنری معاصر کشور ماست که در روزگار کنونی اهمیت آن از مواریث دیگر تاریخی اگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

رومانو آ، دبیر اول سفارت کشور ایتالیا با اشاره به همکاری سفارت ایتالیا با جایزه بین المللی عکس پنج گفت: کیارستمی یک عنصر مهم فرهنگی، فقط برای کشور ایران نیست بلکه این هنرمند در سطح بین المللی مخصوصا ایتالیا دارای اهمیت ویژه ای است. عباس کیارستمی یک هنرمند بزرگ و جهانی به تمام معناست. گرچه او یک کارگردان سرشناس است یکی از هنرمندان بزرگ عکاس، فیلسوف و شاعر با چهره بین المللی است که برای ما ایتالیایی ها یادآور چهره های سرشناس سینمای کشورمان؛ مانند روبرتو روسلینی فیلمساز مطرح ایتالیا یا فدریکو فلینی است.
نماینده سفارت ایتالیا در ادامه گفت: کیارستمی یک فیلم مهم به نامکپی برابر با اصل را در کشور ایتالیا ساخت که این فیلم طرفداران بسیار زیادی در این کشور دارد و باعث ایجاد روابط دوستانه بین کارگردان کیارستمی و کشور ایتالیا شده است. در بسیاری جشنواره های بزرگ ایتالیا نظیر جشنواره بین المللی فیلم ونیز، حضور عباس کیارستمی باعث افتخار کشور ایتالیا بود.

همایون اسعدیان، کارگردان سینما در ادامه مراسم بیان کرد: علاقه من به کیارستمی به فیلم های اولیه اش بر می گردد. زمانی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کار می‌کردم عاشق این شخصیت هنری بودم و از فیلم های مورد علاقه ام در آن دوران فیلم هایی مثل مسافر، نان و کوچه، لباسی برای عروسی را می توانم نام ببرم.
اسعدیان در ادامه گفت: فیلم های عباس کیارستمی مثل تمامی آثار بزرگ جهان مثل هملت شکسپیر، افراد را برای سالیان سال درگیر خود می کند چون عباس کیارستمی بدور از هر گونه مسائل سیاسی در فیلم هایش مستقیما، ویژگی های انسانی را فریاد می زد. فیلم های عباس کیارستمی تاریخ انقضا ندارد و به لحاظ ماندگاری هم پایه شعرهای حافظ و شکسپیر قلمداد می شود.

رضا کیانیان بازیگر سینما در ادامه مراسم گفت: درس بزرگی که از کیارستمی گرفتم این بود که همیشه می گفت برای نشان دادن واقعیت باید واقعیت را عوض کرد. برای آن که بتوانیم در یک فیلم به تماشاگر بفهمانیم که آن چیزی که درحال تماشا هستید واقعیت است باید خودمان در واقعیت دست ببریم و گرنه نشان دادن واقعیت آن طور که هست برای ذهن مردم باورپذیر نخواهد بود.

ماتسوشیتا، مسئول فرهنگی سفارت ژاپن نیز در این مراسم گفت: همانطور که می‌دانید عباس کیارستمی رابطه نزدیک با کشور ژاپن داشت و سفیر فرهنگی بین ایران و ژاپن از طریق فیلم‌هایشان بود. مرحوم کیارستمی در طول حیات خود با یکی از مهم ترین کارگردان های ژاپن آکیرا کوروساوا دوستی نزدیکی داشت.

در ادامه فیلم همراه با باد ساخته مهدی شادی زاده و تهیه کنندگی علیرضا شادی زاده در نخستین روز یک هفته با عباس کیارستمی در سینماتک سلام موزه هنرهای معاصر تهران نمایش داده شد.

موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازسازی ۳۰ ماهه، بهمن ۱۳۹۹ فعالیت خود را از سرگرفت و اکنون با دو نمایشگاه نهان بر عیانو مروری بر آثار مهدی سحابی تا ۲۹ آذر میزبان علاقه‌مندان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار