توافق ایران و ترکمنستان برای ایجاد خط انتقال برق ۴۰۰ کیلوولت از ترکمنستان به سرخس 

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه ترکمنستان با اعلام اینکه بین دوکشور ایران و ترکمنستان ۲۳۶ سند امضا شده است از توافق دوکشور برای ایجاد خط انتقال برق۴۰۰ کیلوولت از ترکمنستان به سرخس خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
توافق ایران و ترکمنستان برای ایجاد خط انتقال برق ۴۰۰ کیلوولت از ترکمنستان به سرخس 

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مردوف در اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی، بازرگانی، علمی،‌ فنی و فرهنگی ایران و ترکمنستان با اعلام اینکه روز گذشته با رییس جمهوری ایران ملاقات داشته و در این جلسه مسایل پیش رو بین دو کشور مرور شد، ضمن قدردانی از رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برای ترتیب این ملاقات، اعلام کرد: امروز و روز گذشته شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان برگزار شد که در این دو روز نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات دو کشور، در حوزه‌های مختلف گسترش همکاری‌های فی مابین را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان ادامه داد: بر اساس توافق پروتکلی تهیه و به امضای وزرای دو کشور رسید که سندی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برای ادامه همکاری‌های آتی است.

مرودف همکاریهای دو کشور را در حوزه های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، آموزش، سلامت و بهداشت و دیگر موارد عنوان کرد و توضیح داد: در خصوص تمامی حوزه های مورد توافق گسترش همکاری‌ها مدنظر است. یکی از مهمترین توافقات در بخش انرژی ایجاد خط انتقال برق ۴۰۰کیلوولتی از ترکمنستان به سرخس توسط پیمانکاران ایرانی است که مقرر است برق آن به ایران صادر شود. همچنین سرعت دادن به حمل کالا در بخش‌های جاده‌ای و ریلی شامل مرزهای سرخس،اینچه‌برون و لطف آباد از دیگر توافقات بود. همچنین توافق شد تا برای ترانزیت کالاهای ترکمنستان از مسیر ایران منطقه‌ای در بندر شهید رجایی برای ترکمنستان در نظر گرفته شود.

به گفته وی، توافقنامه در بخش آموزش،حوزه سلامت و درمان و بازنگری توافقنامه‌ سال ۲۰۱۵از دیگر توافقات امروز بوده که شامل گسترش همکاری در بخش سلامت، درمان و تجربیات علمی- آموزشی و درمانی است.

مردوف درخصوص توافق دو کشور در بخش رسانه‌های جمعی اعلام کرد: بازگشایی دفتر خبرگزاری ایرنا در عشق آباد و امضای یادداشت تفاهم و بازنگری آن میان سازمان صدا و سیمای ایران و رادیو تلویزیون دولتی ترکمنستان از دیگر موارد است.

وی از امضای توافقنامه در حوزه ورزش و گردشگری در آینده نزدیک خبر داد و گفت:مقرر است تا برنامه‌ای برای افزایش همکاری‌های ورزشی و گردشگری تدوین شود.

به گفته وی، ۲۳۶ سند همکاری تاکنون امضا شده و سه پروتکل جدید هم در این اجلاس اضافه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار