فعالیت ظرفیت گویاساز در شبکه شاد برای دانش‌آموزان استثنایی از آبان‌ماه

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم روز جهانی نابینایان به بیان دستاوردهای این سازمان در حوزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۲۳۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت ظرفیت گویاساز در شبکه شاد برای دانش‌آموزان استثنایی از آبان‌ماه

سیدجواد حسینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیرامون روز جهانی عصای سفید با بیان اینکه عصای سفید ابتدا برای نابینایان بود اما سپس به نمادی از درک برای این موضوع تبدیل شد اظهار کرد: قانون عصای سفید به عنوان شناخت حقوق نابینایان باید رعایت شود و برگزاری چنین مراسمی یادآور توجه جامعه بینا به جامعه نابیناست.

وی افزود: جامعه باید متناسب سازی، فراگیر بودن و عادلانه بودن جامعه نابینا را یادآوری کند این سازمان نیز برای رسیدن به این هدف راهبردی تلاش می‌کند.

حسینی با اشاره به عملکرد این سازمان بیان کرد: در سازمان ۸ گروه تحت پوشش داریم که یکی از این گروه‌ها آسیب بینایی است؛ اکنون ۷ هزار و ۹۹ نفر دانش‌آموز در این گروه هستند ۲ هزار و ۱۳۵ نفر در مدارس خاص و ۴ هزار و ۹۶۴ نفر به صورت تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند این تعداد در ۴۶۶ کلاس درس، هزار و ۷۰۰ مدرسه، ۲۵ مدرسه خاص آسیب بینایی و ۹ مدرسه آسیب بینایی مشغول تحصیل هستند.

متناسب‌سازی ۸ رشته مهارتی برای دانش‌آموزان نابینا

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و ۹۹۴ مدرسه ضمیمه آسیب بینایی داریم. ۸ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش نیز برای دانش‌آموزان متناسب سازی شده است.

معاون وزیر افزود: ۵۹۷ همکار معلم کار تعلیم و تربیت این افراد را برعهده دارند که ۲۴۴ نفر از این افراد در گروه آسیب بینایی قرار دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حوزه محتوا اظهار کرد: کتاب‌های درسی را برای استفاده از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید درشت خط و به صورت بریل درآوریم که ۴۱ کتاب درشت خط در ابتدایی، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۱۰۳ عنوان کتاب با خط بریل تهیه شد؛ همچنین بیش از ۳۰ عنوان راهنمای معلم آماده شد و در عصر کرونا ۷۰۰ عنوان محتواهای تدریس پیشرفته پیش‌بینی شد.

پیش بینی امکان صوتی کلاس‌های گروهی در شاد

وی با اشاره به ظرفیت‌های شبکه شاد گفت: ظرفیت گویاساز یکی از قابلیت‌هایی است که از آبان ماه برای دانش‌آموزان مدنظر قرار خواهد گرفت. همچنین ظرفیت امکان صوتی کلاس‌های گروهی در سامانه شاد نیز پیش‌بینی شده است.

حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل کیفیت بخش در عملکرد تحصیلی، معلم باکیفیت است، اشاره کرد: بر همین اساس بنابراین در انتصاب و انتخاب و توانمندی معلمان باید همت گماریم و متناسب سازی کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یکی از برنامه‌های انطباقی ما نهضت خط بریل و زبان اشاره بود افزود: پیش‌بینی کرده بودیم که ۵ هزار نفر آموزش ببینند؛ جای خوشبختی است که بیش از ۲۲۸ کارگاه برگزار شد و ۸۲۳۵ نفر آموزش دیدند و در این بین ۲ هزار معلم، والدین و کارمندان ادارات آموزش خط بریل دیدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به آموزش مهارت‌های چندگانه، اضافه کرد: ۱۴۰۹ معلم در این دوره آموزش‌های لازم را دیدند؛ آموزش ۵۲ مدرس کشوری خط بریل، ۵۰ مدرس کشوری درس ریاضی، ۵۰ مدرس کشور خط بریل انگلیسی، آموزش معلمان پیش دبستان ویژه دانش‌آموزان نابینا در دستور کار است.

ایجاد رشته موسیقی برای دانش‌آموزان نابینای تهرانی و رشته کامپیوتر را برای دانش‌آموزان نابینای تهران و خراسان رضوی در دستور کار داریم

معاون وزیر گفت: تلاش کردیم رشته‌های فنی و حرفه ای و کاردانش را مورد توجه قرار دهیم در ۸ رشته دانش‌آموز داریم و ایجاد رشته موسیقی برای دانش‌آموزان نابینای تهرانی و رشته کامپیوتر را برای دانش‌آموزان نابینای تهران و خراسان رضوی در دستور کار داشتیم همچنین در هر استان نمایشگاه دائمی دانش‌آموزان را داریم.

تامین ۳۶ قلم برای گروه آسیب دیده بینایی

وی گفت: دانش‌آموزان ما تجهیزات آموزشی و غیرآموزشی نیاز دارند که طبق بررسی‌‌ها ۱۰۵ قلم وسایل در گروه‌های ۷ گانه نیاز داشتند از این تعداد بیش از ۳۶ قلم به گروه آسیب دیده بینایی مربوط می‌شود.

حسینی ادامه داد: در قالب این نهضت توان افزایی سال گذشته ۲۴۰ نوت تیکر تحویل دانش‌آموزان دادیم. توانستیم ۱۲ هزار از این اقلام را در حوزه آسیب بینایی تهیه کنیم و امسال در بودجه، ردیف ۵۰ میلیارد تومانی برای این موضوع درنظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های خود را با توسعه مشارکت‌ها گسترش خواهیم داد؛ اجتماعی شدن تعلیم و تربیت اهمیت دارد باید ذهن دولت و حاکمیت به آموزش و پرورش معطوف و متمرکز شود.

معاون وزیر گفت: نتیجه نگاه به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی چشمگیر بود؛ ۳۱۱ نفر از این دانش‌آموزان سال گذشته در کنکور قبول شدند که ۱۲۶ نفر گروه آسیب دیده بینایی بودند.

آموزش خط بریل به زبان انگلیسی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: هزار و ۲۰۰ نسخه فیلم آموزش با خط بریل در مدارس در سال ۱۴۰۰ توزیع می‌شود، خط بریل به زبان انگلیسی آموزش داده خواهد شد و امسال نهضت آموزش جهت یابی و حرکت در ۲۵ مدرسه ویژه نابینایان راه اندازی می‌شود همچنین پارک جهت یابی و حرکت در این مدارس راه اندازی می‌شود برای امسال هزار معلم و اولیا نیز آموزش این موضوع را می‌بینند.

وی همچنین خبر داد ۵ عنوان راهنمای معلم، تقویت حس لامسه و راه اندازی ۱۰ اتاق چندحسی را امسال خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار