مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

3 هزار و 577 نابینا در استان قزوین مستمری دریافت می‌کنند

قزوین(پانا)-مدیرکل بهزیستی استان قزوین اعلام کرد در استان قزوین 5 هزار و 43 نفر دارای آسیب بینایی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که 3 هزار و 577 نفر از آنها مستمری دریافت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۲۳۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
3 هزار و 577 نابینا در استان قزوین مستمری دریافت می‌کنند

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان قزوین، علیرضا وارثی به مناسبت روز جهانی نابینایان با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در بهزیستی قزوین برای این گروه اظهار کرد: سازمان بهزیستی بر اساس جایگاه حقوقی و رسالت خود در چهارچوب قانون حمایت از حقوق معلولان، عهده دار پیگیری روند اجرای قوانین حمایتی مرتبط با افراد معلول است. بر این اساس تمامی گروه های دارای معلولیت از جمله افراد نابینا و کم بینا بر اساس نوع و شدت معلولیت، سطح عملکرد، محدودیت ها و نیازهای خود، از خدمات تخصصی این سازمان بهره مند می‌شوند.

وی افزود: با توجه به ضرورت پیشگیری از انواع معلولیت ها، بخشی از تلاش های سازمان به اجرای برنامه های پیشگیرانه اختصاص یافته که اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم با همکاری وزارت آموزش و پرورش، تدوین و اجرای برنامه های آگاه سازی در خصوص پیشگیری از انواع معلولیت ها در سراسر کشور در قالب فیلم، جزوات و کارگاه های آموزشی و به ویژه توسعه برنامه های مشاوره ژنتیک در مراکز تخصصی در مناطق مختلف از مهمترین این برنامه ها به شمار می روند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: دریافت به‌هنگام خدمات توانبخشی مستلزم تشخیص به موقع نقص بینایی و ارجاع صحیح فرد مبتلاست.

وی بیان کرد: در اداره کل بهزیستی استان با بهره گیری از تیم های تخصصی در قالب کمیسیون های پزشکی-توانبخشی، نسبت به شناسایی نوع و شدت آسیب های بینایی و تشکیل پرونده پزشکی برای افراد دچار آسیب بینایی اقدام می کنیم تا این افراد در چرخه دریافت خدمات توانبخشی قرار گیرند.

وارثی اظهار کرد: توانمندسازی فرد نابینا مستلزم ارائه خدمات توانبخشی، بلافاصله پس از تشخیص آسیب، متناسب با نیازهای اوست، از این رو ارائه خدمات مشاوره روان شناختی به فرد نابینا یا کم بینا و خانواده وی، آموزش مهارت های روزمره زندگی مانند تحرک و جهت یابی و مهارت های پرورش حواس جایگزین در دستور کار قرار می گیرد که این امر در موسسه نابینایان استان ارائه می شود.

وی اضافه کرد: همچنین ارائه خدمات آموزشی در زمینه مهارت های زندگی روزمره، بریل آموزی، مهارت های استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری گویا و بریل و کار با وسایل الکترونیک از دیگر خدمات این مراکز به افراد نابینا و کم بیناست.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در راستای استفاده از توانمندی های بالقوه این عزیزان سازماندهی و تشویق ورزشکاران نابینا به انجام فعالیت های ورزشی درقالب ورزش های بومی-محلی و حضور در مسابقات کشوری، با هدف تقویت مهارت های حسی، حرکتی و بهبود کیفیت زندگی و سلامت روانی این افراد مورد توجه قرار دارد.

وی گفت: کاهش محدودیت ها و افزایش سطح عملکرد افراد آسیب دیده بینایی مستلزم بهره گیری آنان از تجهیزات کمک توانبخشی متناسب با نیازهای آنهاست، از این رو با اجرای برنامه های نیازسنجی در استان و تعیین نوع و میزان تقاضای افراد نابینا و کم بینا، وسائلی از قبیل عصای سفید، ساعت های گویا و بریل، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مانند رایانه، برجسته نگار و نرم افزارهای مربوطه در اختیار افراد نابینا قرار می گیرد و افراد کم بینا نیز از امکاناتی مانند انواع درشت نما یا بهدید و ذره بین برخوردار می شوند.

وی اضافه کرد: افزایش میزان استقلال افراد نابینا در انجام فعالیت های روزمره، منوط به متناسب سازی محل زندگی و امکانات مورد نیاز آنهاست و پرداخت کمک هزینه مناسب سازی محل زندگی این افراد جهت رفع موانع، ایمن سازی و بهینه سازی محیط به لحاظ برخورداری از نشانه های لمسی-شنیداری،ارائه وسائل مرتبط با فعالیت های روزمره زندگی از جمله خدمات این بخش محسوب می شود.

به گفته وارثی دسترس پذیری فضای مجازی و برنامه های مورد استفاده در این فضا برای افراد نابینا و کم بینا اهمیت زیادی دارد از این رو رایزنی های متعددی با شرکت های دانش بنیان و تولیدکنندگان نرم افزارهای مختلف در سطح کشور صورت گرفته تا تولیدات و خدمات نرم افزاری این شرکت ها، متناسب با نیازهای افراد نابینا و کم بینا ارائه شود تا آنها بتوانند با استفاده از امکانات گویا و بریل از این خدمات بهره مند شوند.

وی بیان کرد: ارتباط مستمر سازمان بهزیستی با سازمان سنجش و آموزش کشور، برگزاری نشست های مشترک با این سازمان، ایجاد شبکه واحد بین بانک های اطلاعاتی هر دو سازمان، تشریح شرایط داوطلبان نابینا و کم بینا برای برگزارکنندگان کنکور در خصوص استفاده از منشی های مناسب و وقت اضافه و آموزش مسئولان شعب برگزاری آزمون ها درمجموع، شرایط حضور داوطلبان نابینا و کم بینا در آزمون های سراسری را تسهیل کرده است.

وارثی اظهار کرد: تشویق دانشجویان دارای رتبه های برتر، فراهم کردن منابع علمی و تجهیزات مورد نیاز آنها به صورت گویا و بریل و ارائه مشاوره های تحصیلی و روانشناختی به این افراد و خانواده های آنها، مجموعه اقداماتی است که برای بهبود وضعیت تحصیلی دانشجویان نابینا و کم بینا انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: در استان قزوین 5043 نفر دارای آسیب بینایی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان قزوین قرار دارند که 3577 نفر از آنها مستمری دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: بیشترین علت ایجاد نابینایی در استان مادرزادی است و 90 نفر از جمعیت آماری نابینایان استان زیر 6 سال هستند و 330 نفر دارای مدرک دیپلم، کارشناسی و بالاتر هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار