سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

محرمانگی اموال و دارایی مسئولان قانون مجمع تشخیص است

تهران (پانا) - نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه ۲۴ مهر در محل این شورا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۳۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
محرمانگی اموال و دارایی مسئولان قانون مجمع تشخیص است

هادی طحان نظیف صبح امروز در نشست خبری درباره آخرین مصوباتی که به تایید شورای نگهبان رسیده است، گفت: در جلسات اخیر شورای نگهبان، لایحه مربوط به تاسیسات آب، طرح جهش تولید مسکن، طرح استفساریه بند ز قانون بودجه درباره قیر مغایر شرع و قانون شناخته نشد. اما لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز هنوز دارای ابهاماتی است که امیدواریم رفع شده و به قانون تبدیل شود.

وی ادامه داد: همچنین طرح ساماندهی صنعت خودرو اخیرا در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. اعضای شورا دو سه ابهام داشتند، از جمله اصطلاح «واردات بدون ارز داخلی»؛ در تبصره عبارت «سایر مقررات» هم به کار برده شده بود که دارای ابهام بود. هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایرادات متعددی داشتند و مصوبه مجلس را خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزیابی کردند. اگر ابهامات و ایرادات برطرف شود، شورا نیز مخالفتی با آن نخواهد داشت.

طحان نظیف اضافه کرد: طرح پشتیبانی و رفع موانع تولیدات کشاورزی اما که قبلاً امنیت غذایی نام داشت نیز در شورا بررسی شد. این مصوبه با اشکالات و ابهاماتی در شورای نگهبان مواجه شد و اعضا آن را مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی دانستند. این ایرادات به مجلس منعکس شده و امیدواریم با رفع ایرادات، تبدیل به قانون شود. طرح جوانی جمعیت هم چندین بار است که بین مجلس و شورای نگهبان در جریان است و در آخرین جلسه شورای نگهبان هنوز ابهامات مختصری در این مصوبه دیده شد که به مجلس برگردانده شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه اخیرا اساس‌نامه‌هایی نیز در این شورا بررسی شده است، گفت: اساس‌نامه صندوق بیمه حوادث ساختمان بررسی و دارای ابهام شناخته شد. اساس‌نامه جدید بانک سپه نیز مورد بررسی قرار گرفت و برخی از مواد آن با اشکالات و ابهاماتی مواجه شد، این اساس‌نامه در اواخر دولت قبل به شورا ارسال شده است. اما اساس‌نامه صندوق کارآفرینی امید مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت و می‌تواند مبنای قانونی قرار بگیرد.

هادی طحان نظیف با بیان اینکه امروز پنجمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات است، گفت: دستگاه‌های مختلفی مخاطب این سیاست‌ها بودند. ما به سهم خود کارهایی را انجام دادیم. برآیند این پنج سال را وقتی نگاه می‌کنیم باید بگوییم آنچه که مورد انتظار بوده محقق نشده است. بر مبنای سیاست‌های انتخابات باید قوانین به صورتی تغییر کند که مردم شناخت کافی از نامزدها پیدا کنند، شفافیت منابع مالی صورت بگیرد، نامزدها از امکانات مختلف به صورت یکسان بهره‌مند شوند، بر مبنای این سیاست‌ها باید جایگاه احزاب به درستی شناخته شود. در این سال‌ها تلاش‌هایی شده اما خروجی نهایی آن چیزی نیست که مورد انتظار باشد. امیدوارم در دولت و مجلس اصلاحات محقق شود و شورای نگهبان هم حاضر است ظرفیت کارشناسی خود را در اختیار دولت و مجلس قرار دهد.

درباره اصلاح طرح رسیدگی به دارایی و اموال مسئولان، هیچ متنی به تصویب مجلس یازدهم نرسیده است

طحان نظیف درباره مصوبه مربوط به محرمانگی اعلام اموال مسئولان گفت: درباره اصلاح طرح رسیدگی به دارایی و اموال مسئولان، هیچ متنی به تصویب مجلس یازدهم نرسیده است و فعلا به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام عمل می‌شود. باید منتظر ماند و دید آیا مصوبه‌ای در مجلس در این باره به تصویب خواهد رسید یا خیر. اگر مجلس مصوبه‌ را اصلاح کند قطعا ما هم بررسی خواهیم کرد.

طرح واردات خودرو هنوز ابهام دارد

وی درباره مخالفت شورای نگهبان با طرح واردات خودرو نیز گفت: هنوز ابهاماتی نسبت به این طرح وجود دارد که باید به متن روشنی برسیم.

اظهارنظرهای اعضای شورای نگهبان مواضع شورا نیست

وی درباره اظهارنظرهای سیاسی اعضای شورای نگهبان نیز تصریح کرد: ممکن است اعضا با توجه به سوابق یا فعالیت‌های دیگری که دارند اعلام نظر کنند اما این اظهارنظرها شخصی است و مواضع شورای نگهبان نیست. مواضع شورا توسط سخنگو اعلام می‌شود.

آیا ورود مجمع تشخیص به برخی مصوبات قانونی است

سخنگوی شورای نگهبان درباره ورود مجمع تشخیص به برخی از مسایل قبل از بررسی‌های شورای نگهبان و اینکه آیا این ورود غیرقانونی است، گفت: یکی از وظایف مجمع، هیات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام است و لذا هیات عالی نظارت مجمع جایگاه قانونی دارد و بر مصوبات نظارت دارد. طبق قانون از زمان بررسی طرح، رییس مجلس باید یک نسخه را هم برای این هیات ارسال کند و از همان ابتدا در جریان باشند.

وی درباره قانون انتخابات گفت: از ابتدای مجلس فعالیت‌هایی برای اصلاح قانون انتخابات صورت گرفت. امیدواریم تا انتخابات‌های بعدی شاهد اصلاح این قوانین باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد: تفسیر قوانین عادی با مجلس است اما تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است. ما فقط مصوبه مجلس را در قالب مصوبه بررسی می‌کنیم.

هادی طحان نظیف در ادامه توضیح داد: هر چیزی که به نفع مردم باشد با آن موافقیم و خلاف آن را خیر. طرح واردات خودرو را ما فقط از جهت عدم مغایرت با شرع و قانون بررسی می‌کنیم و اینکه آیا این طرح و اقدام به مصلحت کشور هست یا نیست را کارشناسان نظر می‌دهند و ما وارد بررسی ماهوی نمی‌شویم.

قانون نظارت بر رفتار نمایندگان قوی نیست، از اصلاح آن استقبال می‌کنیم

وی گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان سال‌ها قبل تصویب شده است و قانونی قوی به شمار نمی‌رود. مجلس مجددا درصدد اصلاح قانون است ولی هنوز از جزئیات آن اطلاعی نداریم. بعد از دریافت متن نهایی مصوب مجلس، موضوع را بررسی خواهیم کرد.

آیا شورای نگهبان مهر محرمانگی نامه رد صلاحیت لاریجانی و پزشکیان را برمی‌دارد

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقایان علی لاریجانی و مسعود پزشکیان از شورای نگهبان خواسته‌اند مهر نامه محرمانگی دلایل رد صلاحیت‌شأن را بردارند، گفت: ما بارها عرض کردیم برای همه کسانی که به عرصه انتخابات ورود می‌کنند احترام قائلیم و حیثیت آنها برای ما مهم است، دلایل را به خود افراد اعلام میکنیم. ما گزارش‌ها را از دستگاه‌هایی دریافت می‌کنیم که خودشان هم مهر محرمانگی دارند. با آقای پزشکیان هم تماس گرفتیم که موارد را به ایشان اعلام کنیم اما معذوریتی داشتند و نتوانستیم در خدمتشان باشیم.

نمایندگان طرح صیانت را بلندنظرانه و دلسوزانه بررسی کنند

وی به طرح صیانت هم اشاره کرد و گفت: اگر طرح صیانت از فضای مجازی مخالف شرع و قانون باشد با آن مخالفت خواهیم کرد. امیدوارم مجلس با توجه به دغدغه‌ای که در این زمینه وجود دارد بلندنظرانه و دلسوزانه طرح را بررسی کند.

فیلم جلسه بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هر وقت زمانش رسید منتشر می‌شود

طحان نظیف در ادامه درباره اینکه آیا فیلم جلسه بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طبق وعده عباسعلی کدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان، منتشر خواهد شد، گفت: از ایشان پیگیر خواهم شد. انشالله در زمان مناسب و هر وقت زمانش برسد، منتشر خواهد شد.

کناره‌گیری لاریجانی از توافق ایران و چین را از رسانه‌ها خواندم و تعجب کردم

وی با بیان اینکه بنده هم کناره‌گیری آقای لاریجانی به عنوان مجری توافق ایران و چین را از رسانه‌ها خواندم و تعجب کردم، گفت: از نمایندگان می‌خواهیم حتما به دغدغه‌های مردم و جامعه توجه داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار