رونمایی از طرح نقش اقدامات مختصر معلمان در کلاس درس برای ارتقای بهداشت روان دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مدیر کل امور تربیتی ، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از آغاز طرح اقدامات مختصر معلمان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از طرح نقش اقدامات مختصر معلمان در کلاس درس برای ارتقای بهداشت روان دانش‌آموزان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، مسعود شکوهی با اشاره به بحران های کرونا و پس از کرونا وتاثیر آن بر کودکان و نوجوان گفت: بلوغ و دوران جوانی به خودی خود دوران سختی است و مسایل گوناگونی را درپی دارد. همه‌گیری بیماری کرونا آن را حتی سخت‌تر هم می‌کند. در دو سال گذشته با فرا‌گیری بحران کرونا و بسته شدن مدارس، شرایط قرنطینه و لغو و یا تعویق رویدادهای اجتماعی، بسیاری از کودکان و نوجوانان نه تنها برخی از مهم‌ترین لحظات زندگی خود را که می توانست خاطره ساز باشد، از دست داده‌اند ؛ بلکه از فعالیت‌های روزمره‌ای مثل گپ و گفت با دوستان و شرکت در کلاس‌های درس هم محروم شدند و یا حداقل برای مدتی طولانی بدور افتاده‌اند.

وی ادامه‌ داد: کودکان و نوجوانانی که این بیماری همه‌گیر تغییراتی در زندگی‌شان ایجاد کرد به ناگاه و بدون آمادگی ذهنی و یا آموزش قبلی دچار احساساتی چون اضطراب، انزوا و ناامیدی شدند، این بحران فراگیر، دامن‌گیر افراد بزرکسال هم شد و کمتر کسی بود که آسیبی نبیند.

وی خاطر نشان کرد: بسته شدن مدارس و سرتیترخبرهای هشدارآمیز مکرر، از دست دادن عزیزان و اعمال محدودیت های اجتماعی باعث احساس اضطراب در دانش‌آموزان شده است. اگر چه در حال حاضر کرونا تا حد زیادی مهار و کنترل شد اما هم چنان عوارض روحی و اجتماعی آن به قوت خود پابرجاست.

شکوهی افزود: اکنون که در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم لازم است تا با انگیزه و توانی افزونتر عزم خود را جزم کرده و با بهرمندی از تمام ظرفیت ها در کنار دانش‌آموزان بایستیم و به آنان گوشزد کنیم که شما تنها نیستید. درواقع به آنان بگوییم اگرچه داشتن اضطراب،ترس و ... عملکردی کاملاً طبیعی و سالم است و در واقع تهدیدها را به ما یاد آوری می کند و یا هشدار می‌دهد و کمک‌مان می‌کند تا برای محافظت از خودمان اقداماتی انجام دهیم اما اکنون زمان غلبه بر آن فرا رسیده و این مهم با کمک مشاوران،مدد کاران و معلمان محقق می شود.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی، توجه به سلامت و بهداشت روان و ارتقا آن را در دوران کرونا و پسا کرونا تاکید کرد و ادامه داد : برای ارتقائ بهداشت روان دانش‌آموزان لازم است از توان و ظرفیت همه نیروی انسانی وزارت آموزش. پرورش بهره برداری شود چرا که تنها نمیتوان این وظیفه را به مشاوران و مدد کاران محول کرد و از توان معلمان چشم پوشی کرد. مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: بدین منظور مبتکران و طراحان مجموعه نماد به همراه کارشناسان اداره کل و صاحب نظران درون و برون سازمانی در ابتکاری فاخر و مثال زدنی پس از سلسه نشست های پیاپی در کار گروه تخصصی به ارایه طرح کشوری با عنوان : "نقش اقدامات مختصر معلمان در کلاس درس برای ارتقاء ‌بهداشت روان دانش آموزان" پرداختند.

وی گفت: در این طرح علاوه بر بهره جستن از توان تخصصی مشاوران ، مددکاران از ظرفیت معلمان به منظور انجام اقدامات مختصر در کلاس درس استفاده می‌شود که بی‌تردید تاثیر شگرفی بر روی سلامت روان دانش‌آموزان برجا خواهد گذاشت.

وی افزود طراحی و پرداختن به چنین زیرساختی از مهمترین و مؤثرترین راهکار‌های ارتقاء شاخص‌های سلامت روان در جامعه دانش‌آموزی‌خواهد بود که علاوه بر کمک به ارتقاء‌ کیفیت زندگی، خود عامل بازدارنده ای در برابر عوامل مخاطره آمیز‌، به ویژه آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر است.

وی با توجه به عدم حضور مشاوران و مدد کاران در کلاس درس،گفت: این معلم است که تمام لحظات دانش آموز را می‌بیند و می‌تواند شرایط خاص و بحرانی را تشخیص دهد. در واقع در این طرح معلم به یاری و همراهی مشاور می‌اید و زوایای پنهان مانده از چشم او را آشکار می کند.

شکوهی در ادامه خاطر نشان کرد: عرصه سلامت روان و ارتقای شاخص‌های آن از منظر کمی و کیفی بسیار وسیع و گسترده است و ما نمی‌توانیم با تکیه صرف بر نیروهای تخصصی خود اعم از مشاوران، مددکاران با عوامل مخاطره‌آمیز سلامت روان و یا بحران گسترده‌ نظیر کرونا مقابله کنیم؛ بی‌تردید باید از توان و ظرفیت معلمان بهره گرفت.

وی گفت: اکنون و در هنگامه رویارویی با بحران کرونا و بحران پسا کرونا لازم و ضروری است که بیش از هر زمانی با استفاده از همه ظرفیت‌ها و با تاکید توان تمام معلمان در حوزه سلامت روان نسبت به ارتقای ارتقاء شاخص‌های سلامت روان در جامعه دانش‌آموزی اقدام شود.

وی از تمام مشاوران ، مددکاران و معلمان خواست تا با توجه ویژه به اقدامات هجده گانه پبشنهادی گامی بیش از وظیفه بردارند و با ایثاری مثال زدنی زمینه ارتقا سلامت روان دانش‌آموزان را فراهم آورند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی افزود: با توجه به اهمیت و ضرورت این طرح پس از رو نمایی از این طرح توسط مقام عالی وزارت دستورالعمل اجرایی آن به ادارات کل استان ها ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار