مسئولیت مذاکرات تهران و پکن به معاون اول رئیس‌جمهور رسید

علی لاریجانی از پرونده چین استعفا داد

تهران (پانا) - علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مجری توافقنامه 25 ساله ایران و چین طبق شنیده‌ها با روی کارآمدن دولت سیزدهم از سمت خود در راهبری این توافقنامه استعفا داده تا پیگیری فرآیندهای مربوط به این سند راهبردی 25 ساله به دست تیم دولت و معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شود.

کد مطلب: ۱۲۲۲۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
علی  لاریجانی از پرونده چین استعفا داد

به گزارش روزنامه فرهیختگان، علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مجری توافقنامه 25 ساله ایران و چین طبق شنیده‌ها با روی کارآمدن دولت سیزدهم از سمت خود در راهبری این توافقنامه استعفا داده تا پیگیری فرآیندهای مربوط به این سند راهبردی 25 ساله به دست تیم دولت و معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شود.

سنگ بنای قرارداد راهبردی 25 ساله ایران و چین به سفر سال 94 شی جینگ پی به ایران بازمی‌گردد. دراین سفر ضمن انعقاد 17 سند همکاری میان دو کشور مقرر شد طرفین پیگیر انعقاد قراردادی استراتژیک و طولانی‌مدت باشند اما در فضای پس از برجام باعث کاهش روابط میان ایران و چین شد.

بعد از چند سال معطل ماندن سند راهبردی 25 ساله ایران و چین، از سوی رهبر انقلاب، علی لاریجانی به‌عنوان مجری این توافقنامه از سمت ایران انتخاب شد. آغاز فصل جدیدی اجرایی شدن قرارداد میان ایران و چین به اسفند 97 و سفر ظریف و لاریجانی به پکن بازمی‌گردد. در واکنش به این سفر ظریف در توئیتی تلویحا به نقش لاریجانی در پیگیری قرارداد ایران و چین اشاره کرده و نوشت: «آقای لاریجانی رئیس مجلس را در سفر به پکن برای انجام گفت‌وگوهای مهم با رئیس‌جمهور شیء و رهبران چین درخصوص شراکت جامع راهبردی دو ملت همراهی کردم.»

چند ماه بعد از این سفر نیز پیش‌نویس نهایی برنامه جامع همکاری 25 ساله ایران و چین بعد از 4 سال به تصویب هیات دولت رسید و بعد از آن پس از چند ماه بررسی و گفت‌وگو پیرامون مفاد این سند راهبردی در نهایت 7 فروردین 1400 به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند در ابعاد مختلف می‌تواند برای ایران مهم و استراتژیک باشد. حال به نظر می‌رسد با روی کارآمدن دولت سیزدهم نگاه ایران در فضای بین‌الملل نیز دچار تغییر شده و براین اساس طبیعی است که مبتنی‌بر سیاست متوازن دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم قرارداد ایران با چین نیز با جدیت و دقت بیشتری نسبت به قبل توسط دولت پیش برود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار