۵ دانشمند منتخب جایزه مصطفی معرفی شدند

تهران (پانا) - جایزه مصطفی به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره آن با معرفی ۵ دانشمند برتر جهان اسلام به کار خود پایان خواهد داد.

کد مطلب: ۱۲۲۲۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
۵ دانشمند منتخب جایزه مصطفی معرفی شدند

حسین نادری منش در نشست رسانه ای جایزه مصطفی نامگذاری این جایزه را به دلیل نقش پیامبر اسلام در توسعه علم و فراگیری علوم مختلف دانست و گفت: در چند سال اخیر با تبلیغات انجام شده و انتشار کاریکاتور، اسلام هراسی از شخص پیامبر اسلام و دین مبین اسلام انجام شده است و این در حالی است که در چندین قرن اسلام طلابه‌دار علم و فناوری در جهان بوده و نبی اکرم همواره بر آموختن علم حتی در چین تاکید داشتند.

وی برگزاری و اعطای جایزه مصطفی را در راستای معرفی دستاوردهای دانشمندان مسلمان در سطح جهان معرفی کرد و یاداور شد: این جایزه در کنار ۱۵۰۰ جایزه بین المللی و جوایز معتبر ایرانی چون فارابی و خوارزمی و علامه طباطبایی اقدام به برجسته کردن فعالیت نقش مسلمین در توسعه فناوری و علم کرده است.

نادری منش، نمونه این اقدام را معرفی اوگور شاهین دانست که مبدع واکسن‌های بر پایه پلتفرم mRNA بوده و یاداور شد: این جایزه پس از ۳ دوره برگزاری جای خود را در جهان باز کرده است به گونه ای که مجلات معتبر علمی چون نیچر و ساینس از این جایزه با عنوان "نوبل اسلامی" یاد کرده است.

رییس گروه کلیه زمینه­‌های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به نحوه انتخاب دانشمندان این جایزه خاطر نشان کرد: برای این منظور از دو روش معرفی دانشمندان و بررسی آثار و دستاوردهای آنها در پیش گرفته شده است.

وی اضافه کرد،: انتشار فراخوان چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) از آذر ۱۳۹۸ تا آخر شهریور ۱۳۹۹ بوده که در این مدت تعداد ۵۱۵ اثر به دبیرخانه جایزه ارسال شد و از این تعداد پس از داوری‌های اولیه تعداد ۴۸۴ اثر به گروه‌های داوری اولیه راه­ یافتند و از این تعداد ۲۱۳ اثر به گروه‌های داوری ثانویه وارد شدند.

نادری منش با بیان اینکه در داوری ثانویه ۴۸ اثر واجد شرایط و راه­یابی به مرحله نهایی داوری‌های این جایزه راه یافتند ادامه داد: در این مرحله معرفی ۱۱ اثر به شورای سیاست­گذاری جایزه معرفی و از این تعداد ۵ اثر از ۵ دانشمند به عنوان برگزیدگان این جایزه انتخاب شدند.

به گفته وی، در گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات تعداد ۷۰ اثر به مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۶۷ اثر به داوری اولیه راه­ یافتند و ۱۷ اثر انتخاب و به داوری ثانویه رسیدند و در نهایت به شناسایی ۴ اثر واجد شرایط برای راه­یابی به مرحله نهایی منتهی شد که در این مرحله هیچ اثری حائز شرایط نامزدهای فهرست کوتاه در این گروه نشد.

نادری منش خاطر نشان کرد: در گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی تعداد ۲۲۰ اثر معرفی و ۱۹۷ اثر به داوری اولیه راه­ یافت و در تهایت ۲۲ اثر واجد شرایط و راه­یابی به مرحله نهایی نامزدهای فهرست کوتاه قرار گرفت.

رییس گروه کلیه زمینه­‌های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) در گروه علم و فناوری نانو و گروه کلیه زمینه‌های علم و فناوری ۲۲۵ اثر به گروه معرفی شد که ۲۲۰ اثر به داوری اولیه رسید و ۳۶ اثر برای داوری ثانویه انتخاب شدند و ۲۲ اثر واجد شرایط و راه­یابی به مرحله نهایی شناخته شدند.

وی خاطر نشان کرد: در داوری آثار، ۲۵۰ محقق ایرانی و بین المللی مشارکت داشتند.

گفتنی است این جایزه که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره آن با معرفی ۵ دانشمند برتر جهان اسلام به کار خود پایان خواهد داد.

منتخبین جایزه مصطفی در چهار زمینه " فناوری نانو،" " زیست فناوری"، "علوم پایه" و بخش عمومی" بوده است. تفاوت اعطای این جایزه با سال‌های گذشته این است که در این دوره، حوزه نانو و زیست فناوری برگزیده نداشته و در بخش جدید پزشکی و شیمی آلی نسبت به انتخاب دانشمندان مسلمان اقدام شده است.

این جایزه همزمان با ولادت حضرت پیامبر در روز پنج‌شنبه ۲۹ مهرماه در تالار وحدت به پنج دانشمند مسلمان اعطا خواهد شد.

در بخش مشترک بخش عمومی جایزه مصطفی "پروفسور کامران وفا" مسلمان ایرانی و "پروفسور زاهد حسن"، دانشمند بنگلادشی بوده است.
این دو دانشمندان جزو دانشمندان مسلمان غیر مقیم در کشورهای غیر مسلمان هستند.

همچنین "پروفسور محمد صائغ" برگزیده مقیم کشورهای اسلامی در بخش پزشکی جایزه مصطفی است.

"پروفسور اقبال چودری" در بخش شیمی آلی زیستی موفق به دریافت جایزه مصطفی شد.

همچنین "یحیی تی‌علاتی" اهل مراکش در بخش فیزیک نظری و ذرات موفق به دریافت جایزه مصطفی شد.

این ۳ دانشمند به صورت مشترک در بخش جدید جایزه و از دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی هستند.

مشخصات برگزیدگان جایزه مصطفی به شرح زیر است:

"پروفسور کامران وفا"؛ وی استاد فیزیک، دانشگاه هاروارد، متولد شده در ایران خالق نظریه F بوده است.

"پروفسور زاهد حسن"، استاد فیزیک، دانشگاه پرینستون زاده در بنگلادش، خالق اثر نیمه فلزهای فرمیون ویل بوده است.
حوزه دریافت جایزه جایزه مصطفی «فیزیک کوانتوم» بوده است.

"پروفسور محمد صائغ"؛ وی محقق پزشکی و ایمنی‌شناسی و استاد دانشگاه آمریکایی است که در بیروت متولد شده است.

وی در زمینه درمان‌های نوین برای بهبود نتایج آلوگرافت کلیه و قلب فعالیت کرده است. حوزه دریافت جایزه وی پزشکی است.

"پروفسور یحیی تی‌علاتی"؛ وی استاد فیزیک دانشگاه محمد الخامس و زاده مراکش و برگزیده این دوره از جایزه است.

وی در زمینه مشاهده پراکندگی نور با نور و جستجوی تک‌قطبی‌های مغناطیسی فعالیت کرده است. حوزه دریافت جایزه وی، فیزیک نظری و ذرات بوده است.

"پروفسور محمد اقبال چودری"؛ وی رئیس مرکز ICCBS، دانشگاه کراچی متولد شده در پاکستان با اثر «کشف مولکول‌های جذاب با کاربردهای درمانی » است که موفق به دریافت جایزه« شیمی آلی زیستی» این دوره از جایزه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار