توسعه ورزش و درس تربیت بدنی با جلب مشارکت‌های درون و برون سازمانی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با صدور پیامی فرارسیدن روز و هفته ملی پارالمپیک را تبریک گفت.

کد مطلب: ۱۲۲۱۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه ورزش و درس تربیت بدنی با جلب مشارکت‌های درون و برون سازمانی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، متن پیام سیدجواد حسینی به شرح زیر است:

سالیانی طولانی، بین دو واژه ورزش و معلولیت فاصله ای بود به وسعت انزوا، ناامیدی، یاس، ناتوانی و عدم توانایی و ناکارآمدی. افراد معلول به عنوان عضو غیرمولد جامعه، ناچار به گوشه نشینی روی آورده و در این بین با آسیب های فراوان دیگری مواجه می­ شدند، از تشدید معلولیت گرفته تا عدم یادگیری مهارت ­های ارتباطی و روش زندگی.

با ظهور سازمان های بین ­المللی و لزوم توجه به حقوق تمامی افراد، نگاه ­ها به معلولین به عنوان گروهی از انسان ها که دارای نیازهای ویژه بوده و نیاز به حمایت و توجه دارند، تغییر پیدا کرد و قوانین مختلفی در حمایت از ایشان تدوین شد.این تغییر رویه در تمامی جنبه های زندگی معلولین پدیدار شد.

بیش از 50 سال از احیای بازی ­های المپیک نوین در یونان می­ گذشت که با توجه به شعارهای مستتر در منشور المپیک، مانند برابری، عدم تبعیض، احترام به دیگران، همبستگی و ...، اولین دوره مسابقات ورزشی پارالمپیک شکل گرفت. از آن زمان بود که با رشد سریع ورزش، در جامع معلولین، حسی از جنس امید، توانمندی، قدرت و ... در دل معلولین جهان شکل گرفت.ورزش محملی شد برای بروز استعدادها و توانستن ها، خروج از انزوا و اثبات کارآمدی و شایستگی های آن ها.

امروزه معلولین پابه پای افراد غیرمعلول و چه ­بسا در برخی از موارد با انگیزه بیشتر، در میادین ورزشی حاضر شده و درس زندگی را خود می آموزند و به دیگران می آموزند. ورزش معلولین در کشور ما با پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی از رشد و نمو شد و می ­توان گفت با گذشت بیش از 40 سال از این واقعه تاریخی، امروز ورزش معلولین در مسیر درست و صحیح، رو به کمال در حرکت است.

موفقیت­ های کاروان ملقب به سردار شهید سلیمانی در مسابقات پارالمپیک 2021 توکیو و پیام تشکر رهبر معظم انقلاب موید این مطلب است.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با پوشش بیش از 150 هزار نفر از دانش آموزان استثنایی در هفت گروه معلولیت، با درک جایگاه ممتاز ورزش در بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان و خانواده های ایشان، بر توسعه ورزش و درس تربیت بدنی، با جلب مشارکت های درون و برون سازمانی و با اتّکا بر توانمندی نیروی انسانی متخصص خود، شامل کارشناسان، مربیان و معلمان تربیت بدنی شاغل در مدارس همّت گمارده است. شاهد این مدعا تشکیل بسیاری از تیم­ های ملی در رشته های ورزشی معلولین در رده سنی جوانان و نوجوانان، از دانش آموزان شاغل در مدارس استثنایی به عنوان ورزشکار و همکاران شاغل در آموزش و پرورش استثنایی به عنوان عوامل فنی و سرپرستی است.

هفته پارالمپیک فرصتی است تا ضمن ایجاد فضایی تبلیغاتی و رسانه ای در جامعه، ضمن معرفی منافع ورزش برای معلولین، گامی در فراگیرسازی ورزش سلامت ­محور برداریم. بدیهی است نیل به این هدف، مستلزم همکاری و مشارکت تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی فعّال در حوزه ورزش معلولین، از جمله سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون های تابعه، وزارت ورزش، سازمان بهزیستی و ... است.

بنده نیز ضمن تبریک این روز و هفته خدمت تمامی عزیزان فعّال در این حوزه، آرزو می کنم در سال های آتی ضمن بسترسازی بیشتر برای مشارکت تمامی معلولین در ورزش، شاهد کسب موفقیت­ های بیشتر و بزرگ تر در عرصه جهانی و به اهتزاز درآمدن پرچم خوش رنگ کشورمان در میادین ورزشی در سراسر جهان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار