تازه‌ترین اظهارات تکراری وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین و احیای برجام

تهران (پانا) - وزیر خارجه ایالات متحده بار دیگر با تکرار اظهارات گذشته خود گفت که در گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه هشدار داده که فرصت برای احیای برجام رو به اتمام است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد
تازه‌ترین اظهارات تکراری وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین و احیای برجام

به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) در یک کنفرانس مطبوعاتی در «پاریس» در حاشیه نشست «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته با «سرگئی لاوروف» تصریح کرد که بر بازگشت متقابل ایران و آمریکا به تعهدات برجامی تأکید کرده‌اند.

بنا بر گزارش وبگاه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در پاسخ به سؤالی درباره محتوای گفت‌وگوی تلفنی با لاوروف گفت: «در خصوص تماس تلفنی با وزیر خارجه (روسیه، سرگئی) لاوروف، بله، ما بر برجام تمرکز کردیم و فکر می‌کنم که ایالات متحده و روسیه علاقمند به مشاهده بازگشت متقابل (ایران و آمریکا) به تعهدات برجامی هستند. روسیه یک عضو مهم در این تلاش است و ما درباره اوضاع فعلی (برجام) گفت‌وگو کردیم».

وی در ارتباط با بازگشت متقابل ایران و آمریکا به تعهدات برجامی گفت: «ما درباره تعهد آمریکا به بازگشت به تعهدات برجامی گفت‌وگو کردیم و بر ضرورت تمایل ایران برای انجام اقدام مشابه نیز تأکید کردیم».

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر انفعال واشنگتن برای کمک به ازسرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام را نادیده گرفت و اظهارات تکراری خود درباره به پایان رسیدن فرصت برای از سرگیری مذاکرات «وین» را تکرار کرد و گفت: «و من بار دیگر به لاوروف (وزیر خارجه روسیه) تأکید کردم که فرصت برای آن چشم‌انداز و علاقه‌ای که ما به اشتراک گذاشتیم (بازگشت متقابل آمریکا و ایران به تعهدات برجامی) کوتاه‌تر و کوتاهتر می‌شود زیرا همانطور که قبلا نیز گفته‌ام و همانطور که قبلاً درباره آن بحث کردیم، با توجه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران که ناسازگار با تعهدات برجامی و محدودیت‌های برجام برای چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر است و اورانیوم را تا ۲۰ درصد و حتی ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند، ما روز به روز بیشتر به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت مجدد به تعهدات برجامی دیگر مزایای این توافق (برجام) را احیا نمی‌کند بنابراین ما فرصت مقایسه وضع موجود با وضعیتی که امیدواریم به آن برسیم را داشتیم».

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره گفت‌وگوی تلفنی خود با لاوروف در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، نوشت: «امروز (چهارشنبه) با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کردم و درباره اهمیت بازگشت سریع به پایبندی متقابل ایران و آمریکا به برجام توافق کردیم. ما همچنان به تعامل با روسیه برای پیشبرد منافع آمریکا توافق کردیم».

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

این اولین بار نیست که بلینکن مدعی می‌شود که فرصت برای احیای برجام رو به اتمام است و پیش از این در هشتم مهرماه نیز در این خصوص گفت: «زمان بازگشت ایران به برجام رو به پایان است، مسئولیت بر عهده ایران است و توپ برجام اکنون در زمین ایران است».

وزارت خارجه روسیه غروب چهارشنبه به وقت تهران از گفت‌‌وگوی تلفنی روسای خارجه آمریکا و روسیه و بحث در زمینه روابط دوجانبه و برجام خبر داد.

بر اساس این گزارش، طرفین در مورد چشم اندازهای اجرای کامل برجام تبادل نظر کردند و همچنین برخی موضوعات دوجانبه جاری به گفت‌و گو پرداختند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین روز چهارشنبه به همراه «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود که در مسکو حضور دارد در نشست خبری شرکت کرد.

لاوروف با اشاره به تلاش غرب برای گنجاندن دیگر مسائل در مذاکرات احیای برجام نیز خاطر نشان کرد: «برخی کشورها به دنبال مجبور کردن ایران به پذیرش تعهدات جدید هستند و این باید از طریق گفت‌وگو انجام شود. تلاش تعدادی از کشورها برای پیوند زدن حفظ توافق هسته‌ای با امتیاز دادن ایران در سایر مسائل، بیهوده است.»

روز شنبه هفته جاری (۱۰ مهر ماه)، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که واشنگتن ماه گذشته تلاش داشته تا درباره ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کند اما تهران از آمریکا خواسته است تا ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده را به عنوان حسن نیت، آزاد کند.

مقام‌های آمریکایی بارها بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، توپ را به زمین ایران می‌اندازند و ایران را مسئول کاهش تعهدات برجامی می‌دانند.

«جنیفر گاویتو» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق در دفتر خاور نزدیک اوایل هفته در گفت‌وگو با شبکه «سی ان بی سی» توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: «ما آمادگی داریم تا از طریق این مذاکراتی (وین) که با حسن نیت انجام گرفت به پایبندی دو جانبه به تعهدات برجامی بازگردیم و امیدواریم که ایران نیز چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد. فکر می‌کنیم که به نفع آن‌ها باشد اما دوباره می‌گویم توپ در زمین ایران است».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار