مضرات مصرف جگر

تهران (پانا) - جگر به عنوان یک ماده غذایی رایج، مضراتی دارد که در این مطلب به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره شده است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
مضرات مصرف جگر

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جگر یک منبع عالی انرژی است و می‌تواند متابولیسم شما را افزایش داده و مصرف آهن را بالا ببرد اما مانند هر غذایی بی‌ضرر نیست.

بسته به سابقه پزشکی و سلامتی شما و همچنین میزان خالص بودن آن، مصرف این ماده قندی ممکن است برخی مشکلات احتمالی را ایجاد کند. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به خواص این ماده می‌پردازیم؛

۱ . ممکن است باعث افزایش وزن شود

با مصرف ۳۸.۳ کالری با هر ۱۰ گرم، جگر یک غذای رژیمی نبوده و عمدتا فقط کربوهیدرات است و بیش از حد قند دارد؛ و با وجود برخی مواد مغذی دیگر، راه‌های سالم‌تر و کم کالری‌تری برای دریافت این مواد مغذی از رژیم غذایی شما وجود دارد؛ چه از طریق سبزیجات تازه، میوه‌ها یا غلات کامل.

۲. اگر مستعد التهاب یا تورم هستید، باید از آن اجتناب کرد

طبق نظر آیورودا، بهتر است از جگر برای شرایط شوتا که ادم یا تورم است، خودداری شود. به عنوان یک غذای شیرین، می‌تواند تورم و احتباس با مایعات را بدتر کند. به همین دلیل است که وقتی صحبت از تورم مفاصل می‌شود، به لیست مواردی می‌رسید که باید از آن‌ها اجتناب کنید. غذا‌های قندی به طور کلی و شکر تصفیه شده به طور خاص با التهاب در بدن ارتباط دارند؛ و در حالی که چاشنی تصفیه نشده است، هنوز هم تا حد زیادی از ساکارز تشکیل شده است بنابراین اگر شرایط التهابی دارید، از جمله مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید، ممکن است لازم باشد میزان مصرف خود را کنترل کنید. مطالعات روی حیوانات نیز نشان داده است که ساکارز می‌تواند با عملکرد اسید‌های چرب امگا ۳ ضد التهابی تداخل داشته باشد و التهاب شما را تشدید کند.

۳. سطح قند خون را بالا می‌برد

اگر دیابتی هستید، احتمالا میزان قند مصرفی خود را زیر نظر دارید تا از بروز هیپرگلیسمی جلوگیری کنید. مصرف بیش از حد جگر شما را در معرض خطر واقعی عوارض ناشی از افزایش قند خون قرار می‌دهد. همانطور که در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین مشخص شد، جگر پاسخ‌هایی مشابه عسل و ساکارز یا قند ساده در آزمایش پاسخ گلوکز خون در مدت ۲ ساعت ایجاد کرد. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید جگر را برای بیماران دیابتی مفید بدانید.

۴. برای مبتلایان به کولیت اولسراتیو توصیه نمی‌شود

در حالی که غلات اغلب جایگزین بهتری برای هر نوع شیرین کننده دیگر تلقی می‌شود، اما در واقع در لیست غذا‌هایی قرار می‌گیرد که در صورت ابتلا به کولیت اولسروز باید از خوردن آن‌ها خودداری کنید. به نظر می‌رسد قند‌ها به طور کلی مشکل را بدتر می‌کنند و باعث میکروب‌های نامطلوب روده می‌شوند. یک تحقیق درباره ارتباط بین این مشکل سلامت گوارشی و اوتیسم نشان داد رژیم کربوهیدرات خاص که برای کمک به اصلاح عدم تعادل گوارشی طراحی شده است، ممکن است به مسائل مربوط به مغز، از جمله تشنج نیز کمک کند. با توجه به این رژیم غذایی، باید از خوردن غذا جلوگیری کنید. غذا‌های فرآوری شده، غلات، سبزیجات نشاسته‌ای، سبزیجات کنسرو شده، فرآورده‌های شیر (به استثنای ماست مخصوص تخمیر شده)، آرد و شکر از دیگر غذا‌هایی که باید به طور کامل از آن‌ها اجتناب کرد، استفاده می‌شود.

۵. ممکن است باعث سوء هاضمه یا یبوست شود

طبق نظر آیورودا، حبوبات تازه ساخته شده نوعی غذای القاءکننده کفاست در نتیجه می‌تواند باعث سوء هاضمه شود. برخی از افراد نیز از یبوست ناشی از خوردن چربی شکایت می‌کنند.

۶. برای برخی خطر آلرژی دارد

همچنین این احتمال وجود دارد که جر غذایی باشد که به آن حساسیت دارید. اگر چنین است، برای شما غیرقابل قبول است و ممکن است بهتر باشد با یک شیرین کننده طبیعی دیگر مانند قند نیشکر جایگزین شود. این‌ها برخی از عوارض جانبی هستند که ممکن است تجربه کنید: آبریزش یا گرفتگی بینی، خس خس کردن، سرفه کردن، راش‌ها، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تب، خستگی.

جالب اینجاست که اگر به آن حساسیت ندارید، یک داروی ضد حساسیت عالی است و برای مقابله با حملات آسم استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار