بیشترین و کمترین نرخ طلاق در میان ۷ کشور

تهران (پانا) - هرساله سازمان‌های جهانی مانند سازمان ملل آمار طلاق جهانی را ثبت می‌کنند. بر اساس داده‌های ثبت‌شده، آمار ازدواج و طلاق به دلیل تعدادی از عوامل نگران‌کننده به‌طور چشمگیری در حال تغییر است.

کد مطلب: ۱۲۱۹۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
بیشترین و کمترین نرخ طلاق در میان ۷ کشور

به‌گزارش تبیان، شایع‌ترین دلایل طلاق عبارت‌اند از ناسازگاری، خیانت، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل و سوءاستفاده جسمی-روانی. متأسفانه همه ازدواج‌ها دوام ندارند و طلاق در کشورهای سراسر جهان رخ می‌دهد. ما قصد داریم نگاهی به آمار طلاق به تفکیک کشورها بیندازیم و کشورهای دارای بالاترین نرخ و همچنین کشورهایی با کمترین نرخ طلاق را تجزیه کنیم.
تعیین میزان طلاق به‌طور معمول با استفاده از داده‌های سرشماری انجام می‌شود. چندین روش مختلف برای آمارگیری طلاق وجود دارد ازجمله نسبت ازدواج به طلاق، نرخ خام طلاق و نرخ تصفیه‌شده طلاق. ما در این گزارش با محاسبه میزان طلاق خام، کشورهای مختلف جهان را مقایسه می‌کنیم، به این صورت که تعداد زوج‌های مطلقه در سال بر کل جمعیت را موردمحاسبه قرار می‌دهیم. سپس این عدد در 1000 ضرب می‌شود و به‌صورت عدد در 1000 نفر بیان می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر 100000 نفر در یک کشور زندگی می‌کنند و 500 طلاق در سال وجود دارد، انجام این معادله پنج طلاق در هر 1000 نفر را نشان می‌دهد.

روسیه

بررسی آمار طلاق خام نشان می‌دهد که روسیه بالاترین میزان طلاق را دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که در روسیه یک‌سوم ازدواج‌ها در 5 سال اول شکست می‌خورند. بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد میزان طلاق روسیه 4.7 طلاق در هر 1000 نفر است. گفته می‌شود که در جامعه مدرن روسیه، ازدواج بیش از هر ثانیه شکست می‌خورد. برخی می‌گویند خیانت، فقر، اعتیاد به الکل و اعتیاد به مواد مخدر را باید عامل آمار بالای طلاق در این کشور دانست. درصد کمی از خبرنگاران می‌گویند که زوجین به دلیل عدم سازش، خودخواهی، سوءتفاهم، درگیری و تأثیر رسانه‌های اجتماعی طلاق می‌گیرند.

عراق

عراق یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار طلاق را دارد زیرا تقریباً در هر چهار دقیقه یک‌ جدایی ثبت می‌کند. این کشور که چندین دهه جنگ را تجربه کرده، میلیون‌ها زن را بیوه کرد اما شکست ازدواج به یک موضوع اجتماعی دیگر تبدیل‌شده است. 20 درصد از ازدواج‌ها در این کشور در سه سال اول ازدواج پایان می‌یابد. نرخ خام طلاق در عراق 2.8 طلاق در هر 1000 نفر است. به گفته ویام حاتم جعفر، محقق اجتماعی، یکی از دلایل اصلی طلاق در عراق مسکن مشترک با خانواده شوهر است که شرایط بد اقتصادی اختلاف بین زوجین را تشدید می‌کند.

ایالت متحده آمریکا

بر اساس گزارش‌های اداره سرشماری، میزان ازدواج در ایالت متحده در حال کاهش است و این کشور از نظر میزان طلاق در رتبه دهم قرار دارد. گفته می‌شود که در ایالات‌متحده در هر شش ثانیه یک طلاق اتفاق می‌افتد. میزان طلاق در این کشور 2.5 طلاق در هر 1000 نفر است. بر اساس مطالعه انجمن ازدواج و خانواده‌درمانی آمریکا و همچنین مطالعات انجام‌شده، خیانت زناشویی، مشکلات مالی، عدم صمیمیت جسمی و عاطفی، اعتیاد و ناسازگاری از علل شایع طلاق در امریکا است.

ایران

دولت ایران به‌منظور جلوگیری از طلاق، قوانینی را برای طلاق اعمال کرده است. چنانچه در صورت عدم مشاوره زوجین حتی طلاق با رضایت طرفین اعطا نمی‌شود. به‌این‌ترتیب، زوجینی که به دنبال طلاق هستند، باید برای مشاوره ثبت‌نام کرده و درصدد رفع مشکلاتشان برآیند. باوجود مشاوره‌های قبل از طلاق، ایران در رتبه دوازدهم طلاق در جهان قرار دارد و میزان طلاق در ایران 2.3 طلاق در هر 1000 نفر است. از دلایل رایج طلاق در این کشور می‌توان به مداخلات خانواده، اعتیاد به مواد مخدر ، عدم محبت و خشونت خانگی اشاره کرد.

اسپانیا

اسپانیا ازنظر میزان طلاق در رتبه چهاردهم قرار دارد و در حال حاضر میزان طلاق در این کشور 2.1 طلاق در هر 1000 نفر است. یکی از عوامل مؤثر در افزایش نرخ طلاق در اسپانیا، از سال 2017 تاکنون مسائل مالی است.

ترکیه

ترکیه به‌عنوان یکی از کشورهایی با بیشترین جمعیت مسلمان در جهان شناخته می‌شود که به نظر می‌رسد نرخ طلاق پایینی نیز دارد. تنها 1.6 نفر از هر 1000 ازدواج تمایل به طلاق دارند. این در مقایسه با نرخ‌های بین‌المللی، به‌ویژه آن‌هایی که در اروپا هستند، بسیار پایین است. مردم ترکیه می‌گویند ازآنجاکه تمام زنان ترکیه حق طلاق دارند و هر زمان می‌توانند برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند اما آن‌ها اغلب ترجیح می‌دهند به خاطر فرزندانشان به‌جای آنکه جدا شوند، با یکدیگر مصالحه کنند.

هند

هند کمترین آمار طلاق را در جهان تا به امروز دارد. آمارها نشان می‌دهد که از هر 1000 ازدواج هندی تنها یک مورد منجر به طلاق می‌شود. مفهوم طلاق در سیستم حقوقی هند کاملاً با اعتقادات مذهبی در ارتباط است و شاید این همان چیزی است که مردم مذهبی هند را از طلاق بازمی‌دارد. از طرف دیگر، عروسی‌های هند، صرف‌نظر از مذهب ماه‌ها طول می‌کشد و همچنین طلاق حتی با رضایت طرفین 12-18 ماه می‌کشد تا به مرحله اجرا برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار