گزارشی از اجراهای «روایت راهیان» در عراق؛

از بدقولی ستاد اربعین برای اجرای تعزیه «روایت راهیان» تا انتظار و استقبال مردمی

تهران (پانا) - پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان»، با حضور ۶۰ هنرمند با اجرای تعزیه، نمایش خیابانی، اجراهای تلفیقی تعزیه و نمایش به همراه نقالی و سنج و دمام از ۴ مهرماه اجراهای خود را در نجف اشرف آغاز کرد و تا دو روز پس از اربعین حسینی به اجراهای خود ادامه داد.

کد مطلب: ۱۲۱۹۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
از بدقولی ستاد اربعین برای اجرای تعزیه «روایت راهیان» تا انتظار و استقبال مردمی

علیرغم محدودیت‌هایی که امسال برای حضور زائران ایرانی در مسیر پیاده‌روی اربعین ایجاد شده بود اما پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» امسال نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین و همچنین کربلای معلی، با اجراهای متعددی زائران را با خود همراه کردند. این در حالی بود که برخی خلف وعده‌ها از سوی ستاد اربعین سبب شد تا ناهماهنگی‌هایی در اجراها صورت گیرد و گروه‌های نمایشی چند روزی دیرتر به این مراسم برسند.

علی رغم خلف وعده ستاد اربعین، مردم انتظار ما را می‌کشیدند

حسین گلچین‌زاده مدیر اجرایی بخش بین‌الملل پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» درباره فعالیت‌های این همایش و مشکلات آن به پانا گفت: در هر دوره برگزاری این همایش، سختی‌هایی برای اجرایی شدن برنامه‌ها وجود دارد و این دوره که با وجود کرونا نیز مشکلات دوچندان شد اما همه این سختی‌ها شیرینی خاصی دارد، همانطور که مرگ در نظر خیلی‌ها تلخ و گران باشد ولی برای حضرت قاسم (ع) شیرین‌تر از عسل بوده است، این سختی‌ها نیز برای ما خیلی شیرین‌تر از خیلی خوشی‌هاست. حتی زیارت نیز آن طور که دوست داشتیم محقق نشد و به دل‌مان ننشست؛ امسال برای کارها، سختی خاصی نکشیدیم مثل اینکه مجبور شدیم با هواپیما بیاییم و لذت پیاده‌روی اربعین و سختی‌های راه را نچشیدیم.

وی درباره ناهماهنگی‌های پیش آمده برای زودتر رسیدن به مراسم پیاده‌روی اربعین و شروع اجراها، بیان کرد: هماهنگ شده بود اما متاسفانه ستاد اربعین به شدت در این موضوع ضعیف عمل کرد و بدقولی‌هایی برای ما داشت که سبب شد برنامه‌های ما طبق روال و سروقت پیش نرود. ای کاش از ابتدا اعلام می‌کردند که نمی‌توانند در جریان برنامه‌های اربعین همکاری داشته باشند، البته از ابتدا قرار بود کار را جلو ببرند اما دقیقه نود خلف وعده کردند.

گلچین زاده درباره برنامه‌های گروه‌های نمایشی «روایت راهیان» توضیح داد: امسال گروه‌های نمایشی شامل نقالی عربی، فارسی و ترکی و گروه تعزیه همراه ما بودند که هر کدام در طول روز در زمان‌های مشخص شده، برنامه‌هایشان را اجرا می‌کردند. گروه‌های نمایشی پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» اجراهای خود را در عمودهای ۱۶۱ و ۱۱۲۰ اجرا کردند. مجالسی که گروه تعزیه اجرا رفتند نیز مجلس حضرت امام حسین (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت قاسم (ع) بود. امسال به نسبت دوره‌های قبلی تعداد کمتری از هنرمندان را میزبانی کردیم که به دلیل محدودیت‌ها و شرایط مسافرت هوایی بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه این اجراها، نذر فرهنگی و هدف «روایت راهیان» است، درباره استقبال از این نمایش‌ها گفت: استقبال بیشماری از این اجراها شد، چون مردم می‌دانستند که حوزه هنری برنامه‌هایی خواهد داشت و انتظار آن را می‌کشیدند؛ همچنان که دو سه روزی به عراق دیر رسیدیم و موکب‌دار از ما شاکی بود که چرا دیر رسیدیم و می‌گفت مردم منتظر اجرای نمایش بودند. به لطف این روزهای عزیز و حضرت سیدالشهدا، استقبال از «روایت راهیان» بسیار زیاد بود. این اجراها خیلی طالب و خواهان داشت و جالب است بدانید پای ثابت در طی چند روز پیدا کردیم و مردم به دنبال محل اجرای بعدی ما بودند.

امسال همچنین، گروه‌های نمایشی و تعزیه از دیگر شهرستان‌های کشور به تجمیعی کار خود را در قالب گروه‌های نمایشی «روایت راهیان» اجرا کردند که در ادامه گفت‌وگوی پانا با شبیه‌خوان یکی از این گروه‌ها می‌خوانید.

راه‌اندازی دفتر تعزیه در بهبهان سبب رونق گروه‌های نمایشی این شهر شد

میثم خندانی که به همراه سیدمهدی حکیم زاده از شهرستان بهبهان با گروه هنری «معراج آفتاب» برای اجرای تعزیه در کربلا حضور داشتند، حدود 20 سال است که در گروه‌های تعزیه به شبیه‌خوانی مشغول است. وی درباره اجراهای امسال به خبرنگار پانا گفت: امسال زیر نظر حوزه هنری توانستیم در بهبهان و استان خوزستان، دفتر تعزیه‌خوانی را راه اندازی کنیم و همین توفیقی شد که با این دوستان در کربلا بتوانیم حضور داشته باشیم.

وی که اولین سالی است توفیق حضور در کربلا را در قالب گروه تعزیه تجربه می‌کند، درباره اجراها بیان کرد: مجالس شهادت حضرت امام حسین (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) را اجرا رفتیم.

خندانی درباره برخی کمبودهای شهرستان بهبهان در حوزه نمایشی گفت: ما چند سالی است که با این موضوع که تعزیه را متولیان امر در بهبهان حمایت نمی‌کنند، دست و پنجه نرم می‌کنیم اما امسال اولین سالی بود که با کمک حوزه هنری شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بودیم. همچنین با توجه به اینکه امسال کلید اولین سوگواره «رایت سرخ» نیز در بهبهان زده شد، خداراشاکریم که در تعزیه شاهد اتفاقات خوب باشیم و جوانانی که پتانسیل کار دارند، حتما شناسایی و فعالیت خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار