نیوزویک: ورود ایران به سازمان شانگهای تلاش های آمریکا و اسرائیل علیه تهران را محدود می کند

تهران (پانا) - نیوزویک در گزارشی تصریح کرد که عضویت ایران در سازمان شانگهای، غرب را در مواجه با ایران محدودتر خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۹۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
نیوزویک: ورود ایران به سازمان شانگهای تلاش های آمریکا و اسرائیل علیه تهران را محدود می کند

به گزارش ایسنا، نیوزویک در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرده نوشته است که ورود ایران به سازمان همکاری‌ شانگهای می‌تواند آزادی عمل آمریکا، اسرائیل و غرب را در مواجه با برنامه هسته‌ای و آنچه که "حمایت بین‌المللی از ترورویسم و اقدامات بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای ایران" خوانده شد، محدود کند.

نشریه نیوزویک نوشت که ورود ایران به سازمان همکاری‌ شانگهای در حالی رخ داده که موسسه علوم و امنیت بین‌الملل گزارش داده که ایران در صورتی که بخواهد می‌تواند در عرض یک ماه سوخت هسته‌ای لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را ایجاد کند.

نیوزویک همچنین نوشت که ورود ایران به شانگهای در زمانی انجام گرفته که موانعی را در زمینه نظارت‌ بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ایش اعمال کرده است. متخصصان هسته‌ای گفته‌اند که تهران با پیشبرد برنامه هسته‌ایش به دنبال تحت فشار قرار دادن آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 است که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد.

این نشریه عنوان کرد که عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای مشکلات راهبردی جدی را برای واشنگتن، اسرائیل و غرب در مواجه با برنامه هسته ای و رفتارهای منطقه‌ای ایران ایجاد خواهد کرد.

به نوشته این نشریه، آمریکا و متحدانشان برای اتخاذ اقدام نظامی به منظور منحرف کردن ایران از مسیر برنامه هسته‌ای یا رفتارش باید جدی‌تر فکر کنند چراکه ایران حال به عضویت توافقی امنیتی با روسیه و چین درآمده است. ایران به عضویت سازمان همکاری‌ شانگهای درآمده که موجب ترغیب همکاری میان اعضا در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی می‌شود.

نیوزویک با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون قدرت تصمیم‌گیری در سازمان شانگهای دارد عنوان کرد که هیچ کدام از این خبرها به مزاج آمریکا و اسرائیل که به دنبال منزوی کردن ایران و محدود کردن فعالیت‌هایش بوده‌اند، خوش نمی‌آید.

ایران با عضویت در سازمان‌های شانگهای انزوای‌اش را کاهش داده و به موقعیت خود به عنوان یک بازیگر بین‌المللی بیش از پیش مشروعیت بخشیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار