در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

یقینی: صنعت نوشت افزار، هویت ساز است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت حوزه نوشت افزار جزو مهم ترین رسانه ای است که پیام های ما را به دانش آموزان و خانواده ها منتقل می کند. قطعا اثر فرهنگی این رسانه، بیشتر و مهم تر از اثر اقتصادی آن است. انتقال پیام از طریق این رسانه برای دانش آموزان بسیار جذاب و ماندگار است.

کد مطلب: ۱۲۱۸۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
یقینی: صنعت نوشت افزار، هویت ساز است

به گزارش روابط عمومی برنامه،«به وقت ایران» برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ۶ مهرماه با موضوع نقش نوشت افزارهای داخلی و خارجی به عنوان یک رسانه فرهنگی، روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان سیدعلی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی بود.
توانمندی صنعت نوشت افزار در صادرات
محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در ابتدا درباره وضعیت صنعت نوشت افزار بیان کرد: اندازه ریالی بازار نوشت افزار و گردش آن در حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان درسال است. البته این آمار مربوط به دو ، سه سال گذشته است و طبیعتا در دوران کرونا، صنعت نوشت افزار مانند سایر حوزه ها آسیب جدی دیده است.
وی ادامه داد: طی ده سال گذشته تولید نوشت افزار داخلی سهم ۱۵ درصد و نوشت افزار وارداتی سهم ۸۵ درصدی را به خود اختصاص داده است. البته در حال حاضر، با حمایت دولت و استقبال مردم؛ بیش از ۷۰ درصد از نوشت افزار ما تولید داخل است. ۳۰ درصد باقی مانده نیز مربوط به ابزارهایی مانند قیچی فلزی، پانچ ، منگنه و... است که مشابه داخلی ندارند.
یقینی با بیان توانمندی صنعت نوشت افزار داخلی برای صادرات بیان کرد: هیچ محصولی در صنعت نوشت افزار نیست که نتوان تولید کرد. به رغم وجود پیچیدگی ها، اگر تولید کننده بخواهد و مصرف کننده استقبال داشته باشد؛ و آن تولید، با کیفیت بوده و توان رقابت با مشابه خارجی خود را داشته باشد،به سرعت جای خود را باز می کند.
وی افزود: اتفاق مهم در این موضوع، صرفه اقتصادی است و باید در برخی محصولات، به تیراژ مصرف برسیم. به عنوان نمونه ما در تولید خودکار، خودکفا هستیم. اما نوک خودکار(ساچمه خودکار)، به دلیل به صرفه نبودن، تولید نمی شود. اگر کارخانه بخواهد این محصول را تولید کند، حداقل باید بتواند ۱۰ الی ۱۵ کشور را تحت پوشش قرار دهد.
یقینی با بیان توانمندی صنعت نوشت افزار داخلی برای صادرات بیان کرد:ما در بسیاری از حوزه ها مانند تولید خودکار، تولید مازاد بر مصرف داریم و این توان در صنعت برای صادرات به وجود آمده است. این نشان می دهد که باید به سمت توسعه صادرات این محصول، حداقل در منطقه بپردازیم.
وی افزود: این کار در حال انجام شدن است. تقریبا در ۵الی ۶ سال گذشته که صنعت نوشت افزار به نسبت قدرتمند و با کیفیتی که بعضا به کشور های اروپایی صادر شود، شکل گرفته و توانمندی صادرات در این حوزه ایجاد شده است.
یقینی تاکید کرد: در این خصوص باید ساز و کارهای اقتصادی، مانند اتاق های بازرگانی و رایزنی های اقتصادی، به میدان بیایند و بازارهای هدف با این صنعت هماهنگ شوند، در این صورت به سرعت صادرات اتفاق خواهد افتاد‌.
انیمشن هایی که فروش حق کاراکتر آن، با درآمد نفتی ما برابری می کند
یقینی درباره صنایع فرهنگی بیان کرد: صنایع فرهنگی یعنی محصولاتی که براساس محتوایی که مردم می شناسند، با یک محصول کاربردی گره می خورد و این تبدیل به یک محصول فرهنگی می شود. در دنیا انجمن هایی هستند که در این خصوص تعریف ارائه می کنند. این صنعت ۱۶ حوزه محصولی و ۸ حوزه خدمات دارد که نوشت افزار، یکی از این حوزه های محصولی حساب می شود. کسی که در صنعت محتوا فعال باشد، با حدود ۲۴ صنعت تخصصی روبرو خواهد شد. انیمیشن هایی بخصوص سریال ها، در دنیا ساخته شده اند، که میزان فروش حق کاراکتر آن، با میزان درآمد نفتی ما برابری می کند.
وی ادامه داد: فعالین نوشت افزار همیشه تشنه این محتوا بوده اند. اما سالی یک یا دو کاراکتر پاسخگوی این حجم از تولید نوشت افزار نیست. لازم به ذکر اسدر چند روز اخیر،تصاویری از شهید نوجوان، علی لندی، متناسب با اصول نوشت افزار طراحی شده اند.
صنعت نوشت افزار،هویت ساز است
یقینی بیان کرد: ۳۵۰۰۰ میلیارد تومان گردش سالانه محصولات فرهنگی است،که ۸۰۰۰ میلیارد تومان به نوشت افزار تعلق دارد.محصولاتی مانند خودکار، مداد،پاک کن، محصولات طلقی و پتروشیمی و دفتر در داخل تولید می شوند. البته در حوزه کاغذهای تحریر و گلاسه ، این موارد کاملا خارجی است.
یقینی بیان کرد: در کشور ژاپن برای درک تولید ملی و شکل گیری حس قدرت از کودکی، از نوشت افزارهای هویت ساز استفاده می شود. چرا که صنعت نوشت افزار، هویت ساز است‌.
آلودگی فرهنگی نوشت افزار خارجی
سیدعلی یزدی خواه پس از تبریک شروع ایام تحصیلی بیان کرد: حوزه نوشت افزار جزو مهم ترین رسانه ای است که پیام های ما را به دانش آموزان و خانواده ها منتقل می کند. قطعا اثر فرهنگی این رسانه، بیشتر و مهم تر از اثر اقتصادی آن است. انتقال پیام از طریق این رسانه برای دانش آموزان بسیار جذاب و ماندگار است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در دنیای غرب، وقتی کتابی نوشته می شود، هالیوود برمبنای آن، فیلم سینمایی می سازد. همچنین تولید عروسک، بازی های کامپیوتری و نوشت افزار و... برمبنای آن اثر شکل می گیرد و پیام خود را از این طریق منتقل می کنند.
وی افزود: متاسفانه ما در کشور از مدیریت یکپارچه فرهنگی محرومیم. آلودگی فرهنگی نوشت افزار وارداتی، بر روی فرهنگ کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.
یزدی خواه، درباره اهمیت تولید انیمیشن های داخلی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، کیف های مدارس ما در ۴ یا ۵ سال گذشته، کاملا فرهنگ غربی را منتقل می کرد. در حال حاضر به برکت تولید انیمیشن های داخلی مانند شاه فیل، شاهزاده رم و ...، نمادهای داخلی روی کیف ها قرار گرفته و فرهنگ ایرانی و مبتنی برسنت های ما را جلوه می دهد.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم در حوزه فرهنگی اثرگذار باشیم، باید بتوانیم یک مجموعه کامل و پیوسته از محصولات فرهنگی مانند فیلم،سریال، بازی رایانه ای، عروسک و نوشت افزار را طراحی کنیم.
تولید محتوای فرهنگی، مجلس یا وزارت ارشاد؟
یزدی خواه درباره نقش مجلس شورای اسلامی در تولید محتوای فرهنگی بیان کرد: نقش مجلس شورای اسلامی، تسهیل گری در این حوزه است. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش مهمی در حوزه تولید محتوای فرهنگی دارد.
وی افزود: قرار بر این بود در صورتی که کالایی تولید داخل دارد، واردات این کالا ممنوع شود. لازم است تولید کنندگان، با ارتقا کیفیت تولیدات داخل، بر تولیدات خارج، غالب شوند‌.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار