چگونه باید زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور را فراهم کرد؟

عمده افرادی که از کشور خارج شده‌اند، نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده هستند/ ایرانیان خارج از کشور را نمی‌توان در یک نگاه واحد دید

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر انجام مطالعه تخصصی پیرامون وضعیت ایرانیان خارج از کشور، گفت ایرانیان خارج از کشور را نمی‌توان در یک نگاه واحد دید زیرا افراد به دلایل مختلف از کشور خارج شده اند و دولت بعد از بررسی باید زمینه سرمایه‌گذاری در داخل را برای کسانی که به دلایل اقتصادی به دیگر کشورها رفتند، فراهم کند.

کد مطلب: ۱۲۱۸۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
چگونه باید زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور را فراهم کرد؟

به گزارش خانه ملت، جلیل رحیمی جهان‌آبادی در توضیح وضعیت ایرانیان مقیم خارج از کشور و چگونگی تسهیل بازگشت این گروه از افراد به کشور، گفت: مهاجرت و خروج اتباع از کشور به صورت موقت یا دائم یا برای کار یا برای تحصیل در همه کشورها متداول است، ما نیز در دهه‌های گذشته این روند مهاجرت را داشتیم و به عنوان کشور جهان سومی یا در حال توسعه مشکلی در این زمنیه داریم مبنی بر اینکه عمده افرادی که از کشور خارج شده‌اند، نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: نیروهایی متخصص و توانمند، نیروهایی که سالیان سال برای آنها در سیستم آموزشی اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه هزینه کردیم اما زمانی که بهره‌برداری از توانایی و تخصص افراد فرارسید، آنها به کشورهای توسعه یافته رفتند.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بخش دیگر از ایرانیان مقیم خارج از کشور را کسانی تشکیل می‌دهند که سرمایه لازم را در اختیار دارند و شرایط خارج از کشور را برای سرمایه‌گذاری فراهم دیدند. بخشی از مهاجرین هم بنا به دلایل خاص و مسائل شخصی از کشور خارج شدند.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: ایرانیان خارج از کشور را نمی‌توان در یک نگاه واحد دید، به نظر می‌رسد دولت در گام نخست باید مطالعه تخصصی پیرامون وضعیت ایرانیان خارج از کشور انجام دهد و سپس زمینه سرمایه‌گذاری در داخل برای کسانی که به دلایل اقتصادی به دیگر کشورها رفتند را فراهم کند. دولت باید امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین کند و از طریق سفارتخانه‌های ایران با آنها ارتباط بگیرید.

وی ادامه داد: در این صورت می‌توان بخشی از این افراد را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کرد، در صورتی که این افراد امکان بازگشت به کشور را ندارند یا نمی‌خواهند بازگردند، می‌توان شرایط برای سرمایه‌گذاری بخشی از سرمایه آنها در داخل فراهم کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در مورد نیروهای متخصص، تا مادامی که زمینه کار و اشتغال متناسب با شأن و جایگاه آنها فراهم نشود، نمی‌توان صرفا با گفت‌وگو آنها را تشویق به بازگشت کرد. گروهی از افراد هم به دلایل خاص سیاسی و مسائل شخصی مانند ازدواج یا مهاجرت بستگان از کشور خارج شدند که موضوع آنها متفاوت و مجزا از سایرین است لذا اولین گام در دولتی که اراده برای بازگشت ایرانیان و سرمایه آنها به داخل را دارد، مطالعه دقیق و تخصصی از وضعیت ایرانیان خارج از کشور از طریق سفارتخانه‌ها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم می‌تواند به عنوان یکی از موضوعات مورد مطالعه به این سوژه بپردازد. کما اینکه در کمیسیون در حوزه اتباع ایرانیان در خارج و اموال ایران در دیگر کشورها جلساتی برگزار شده و بررسی‌هایی بناست که برای صیانت از حقوق شهروندان و صیانت از اموال ایرانیان انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار