خدمات آموزش‌وپرورش استثنایی به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی

تهران (پانا) - از سوی رئیس و کارشناس گروه برنامه‌ریزی آموزشی نوآموزان و دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، خدمات آموزش‌وپرورش استثنایی به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی تشریح شد.

کد مطلب: ۱۲۱۸۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
خدمات آموزش‌وپرورش استثنایی به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، فاطمه رشنو رئیس گروه برنامه‌ریزی آموزشی نوآموزان و دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در خصوص خدمات آموزشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به کودکان با آسیب شنوایی گفت: کودکان با آسیب شنوایی می‌توانند از بدو تشخیص تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش قرار بگیرند و والدین می‌توانند برای دریافت این خدمات به ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی استان خود مراجعه کنند.

وی افزود: محتوای آموزشی کودکان زیر 4 سال شامل آموزش به والدین است و در کنار آن آموزش‌های تربیت شنوایی جهت تقویت گفتار و زبان و مهارت‌های برقراری ارتباط کودکان نیز به والدین داده می‌شود.

رشنو در ادامه گفت: کودکان با آسیب شنوایی پس از 4 سالگی وارد دوره آمادگی 1 و 2 می‌شوند و آموزش‌های لازم مستقل را از معلم دریافت می‌کنند، پس از آن وارد دوره دبستان می‌شوند و دوره دبستان همانند آموزش دانش‌آموزان عادی ۶ پایه دارد با این تفاوت که در پایه اول دبستان اگر دانش‌آموز توانایی داشته باشد در یک سال می‌تواند پایه اول دبستان را بخواند و اگر نیاز باشد برای تقویت گفتار و زبان پایه اول دبستان را در دو سال و در دو سطح مقدماتی و تکمیلی می‌گذراند.

وی افزود: در دوره دبستان کتاب زبان‌آموزی و جمله‌سازی برای 6 پایه تدوین شده است که این کتاب برای تقویت گفتار و زبان دانش‌آموزان در برنامه درسی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی قرار داده شده است.

رئیس گروه برنامه‌ریزی آموزشی نوآموزان و دانش‌آموزان با آسیب شنوایی گفت: دانش‌آموزان با آسیب شنوایی که در مدارس خاص استثنایی تحصیل می‌کنند، پس از پایان دوره دبستان وارد دوره متوسطه اول می‌شوند و محتوای این دوره با آموزش عمومی یکسان است.

وی افزود: دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در مقطع متوسطه دوره دوم می‌توانند وارد رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش شوند اما دانش‌آموزان با آسیب شنوایی که در مدارس تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند می‌توانند در رشته‌های علوم‌انسانی و علوم‌تجربی و یا حتی ریاضی ممکن مشغول به تحصیل شوند.

وی با بیان اینکه در کنار کتاب‌های درسی دانش‌آموزان نرم‌افزارهای آموزشی جهت تسهیل در آموزش نیز طراحی شده است، گفت: علاوه بر طراحی نرم‌افزار آموزش زبان انگلیسی پایه هفتم و هشتم در سال جاری نرم‌افزار آموزش زبان انگلیسی پایه نهم نیز طراحی شده است و به‌زودی در مدارس توزیع می‌شود.

رشنو گفت: یکی از برنامه‌های واحد آموزش کودکان آسیب‌دیده شنوایی، مناسب‌سازی تصویری کتاب‌های درسی این دانش‌آموزان است و برای آموزش و تفهمیم مطالبی که به‌صورت انتزاعی هستند و قابل‌درک و فهم نباشند از تصاویر بیشتری برای هر مفهوم استفاده شده است.

وی افزود: در سال گذشته کتاب‌های فارسی مناسب‌سازی شدند و فایل این کتب در بخش گروه آسیب‌دیده شنوایی سایت سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بارگذاری شده است و در سال جاری مناسب‌سازی کتاب‌های هدیه آسمانی نیز در دستور کار است.

در ادامه فاطمه انصاری کارشناس آموزش نوآموزان و دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی به اقدامات انجام شده در خصوص آموزش‌وپرورش کودکان آسیب‌دیده شنوایی پرداخت و گفت: پوشش تحصیلی نوآموزان با آسیب شنوایی زیر 4 سال باهدف مداخله بهنگام طلایی، تغییر رویکرد آموزشی از رویکرد شفاهی به رویکرد محلی شامل آموزش شفاهی و زبان اشاره، توسعه رشته‌های مهارتی و تجهیز کارگاه‌های مهارتی و پوشش رشته‌های مهارتی هنرستان‌ها از طریق برون‌سپاری، فعالیت در مدرسه تلویزیونی در دوران کرونا، خدمات توان‌بخشی به دانش‌آموزان شامل گفتاردرمانی، تربیت شنیداری و مشاوره و خدمات حمایتی شامل کمک‌هزینه‌های کاشت حلزون و سمعک از جمله اقدامات انجام شده سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی است.

وی در ادامه گفت: دانش با آسیب با شنوایی هم در مدارس خاص استثنایی و هم در مدارس عادی با عنوان طرح تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند و برای تحصیل این دانش‌آموز در مدرسه تلفیقی فراگیر میزان افت شنوایی، توانایی دانش‌آموز جهت استفاده از باقی‌مانده شنوایی، مهارت‌های اجتماعی و همکاری والدین و معلم مدرسه پذیرا مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش هزینه‌هایی تحت عنوان خدمات حمایتی به دانش‌آموزان با آسیب شنوایی ارائه می‌دهد، گفت: این هزینه‌ها شامل کاشت حلزون به مبلغ 6 میلیون تومان، هزینه تعمیر قطعات کاشت حلزون به مبلغ 2 میلیون و پانصد هزار تومان، کمک‌هزینه خرید سمعک به مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان و کمک‌هزینه تعمیر سمعک به مبلغ 400 هزار تومان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار